Washingtonia zaailing

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Washingtonia zaailing

Berichtdoor Davy op 10 jul 2009 21:36

Ik heb vandaag even een foto genomen van een zaailing van bij Christophe :D Ik dacht dat dit een Washingtonia is maar welke was het nu weer Christophe....
Dat is 1 van de 2 plantjes die mijn vrouw had "aangeslaan" om op haar dressoirkast te staan deze winter ...Hoewel ze niet echt voor palmen is kon ze aan deze zaailingen van Christophe niet weerstaan. Ik heb ze een maandje terug onder protest weggenomen. Ze zaten toen nog steeds in diezelfde potjes en ik heb ze in een deftige pot gezet met mijn goede compost er bij....En zie nu wat er op een maand gebeurt is...Die groeien nogal zeg! Je ziet ze bijna groeien. Dat belooft.
Bijlagen
BILD0854.JPG
BILD0854.JPG (125.9 KiB) 3279 keer bekeken
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Washingtonia zaailing

Berichtdoor lapalmeraie op 11 jul 2009 00:55

Inderdaad, het zijn geweldige palmen. Ze groeien als kool en zijn nog mooi ook.
Alleen jammer dat ze niet zo heel erg winterhard zijn...
Dit exemplaar is nu zijn eerste gedeelde blad aan het vormen zo te zien. Dan wordt het pas echt leuk.
In het begin geeft het nog een rommelig gezicht maar als er al enkele gedeelde bladeren zijn heb je al echt een 'palm'. :D

In mijn artikel over de Washingtonia filifera kon je onderaan de groei goed volgen. Tijdens deze winter zal je al wat gedeelde bladeren hebben. Volgend voorjaar kan er al een echte palm buiten gezet worden ;)

Het verschil tussen de Washingtonia soorten is niet altijd heel eenvoudig te zien.
Zie ook een ander topic hierover onder "planten identificatie".
Ik vermoed echter een robusta omwille van het rode stammetje. Het is maar een gokje hoor :mrgreen:

Vrgroeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Washingtonia zaailing

Berichtdoor Christophe op 11 jul 2009 13:25

Het is een Washingtonia filifera ;)

Als ze in volle grond staan, (of een grotere pot) dan groeien ze stukken sneller! De blaadjes zullen nu snel beginnen splitsen. ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Washingtonia zaailing

Berichtdoor lapalmeraie op 11 jul 2009 14:00

Mis gegokt :lol:
@Davy: als je een robusta zaailing wilt hebben kun je die van mij krijgen hoor.
(Die geef ik ook aan m'n klanten cadeau zoals enkelen al gemerkt zullen hebben ;))
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Washingtonia zaailing

Berichtdoor lapalmeraie op 11 jul 2009 14:11

Trouwens, ik denk er nu ineens aan, ik heb al ondervonden dat Washingtonia's veel harder groeien als ze in een grotere pot staan. In een kleinere pot valt de groei bijna stil. In een grotere pot duurt het wel iets langer voordat hij vertrokken is, eerst natuurlijk het bekende verhaal van wortels aanmaken enzo.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten