zaaien in de winter van exoten

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

zaaien in de winter van exoten

Berichtdoor barre op 25 aug 2009 15:02

Ik had gedacht om in de winter een beschadidgd aquarium te kopen, en exoten hierin te laten kiemen.
Nu vroeg ik me af indien ik de zijkanten bekleed met alluminiumfolie de temperatuur door middel van de lampen hoog genoeg zal blijven..

iemand ervaring met deze opstellingen?

Mvg Bart
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: zaaien in de winter van exoten

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2009 15:14

Hallo Bart

Ik heb geen ervaring met deze opstelling voor het kiemen van zaden.... wel voor het houden van mijn hagedissen :D

Ik heb in het zelfgemaakte terrarium de wanden echter bekleed met kurk. Dat is in grotere dierenwinkels gewoon te koop en kost bovendien niet veel. Dat isoleert enorm goed!
Ik heb met één UV-spot van 25W de hele dag rond de 30°C.
Zorg wel voor voldoende ventilatie (rooster aan de bovenkant bv) om schimmelvorming te voorkomen.

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14417
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: zaaien in de winter van exoten

Berichtdoor barre op 25 aug 2009 15:45

Ik had gedacht aan alluminium folie IPV kurk omdat dit het licht versterkt en weerkaatst. Momenteel een gewone TL-buis als lamp erin hangen. ( +/- 25 W) ga straks eens meten hoe warm ik het krijg. Verluchting gaat moeilijker worden vrees ik...
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: zaaien in de winter van exoten

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2009 17:10

Je hebt het dus al staan?
Licht is niet nodig voor het kiemen van de meeste zaden.
Sterker nog, door de zaailingen extra lang in het donker te houden groeien ze sneller.
Christophe heeft daar een artikel over geschreven: Een zaailing van één jaar er twee jaar laten uitzien

Ik ben benieuwd welke temperatuur je zult hebben.
TL geeft namelijk veel licht maar geen warmte. Ik vermoed dus dat je slechts iets meer zult hebben dan de gewone kamertemperatuur.
In mijn terrarium hangt ook een TL voor het simuleren van daglicht en een UV-spot, juist voor de warmte.

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14417
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten