Feedback eerste zaaipoging: chamaerops en yucca aloifolia

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Feedback eerste zaaipoging: chamaerops en yucca aloifolia

Berichtdoor David op 25 aug 2009 18:36

Beste,

Ik heb misschien een dag of vier te laat dit forum gevonden. Ik ben op reis geweest naar Marrakech en heb daar wat zaadje meegenomen, namelijk van de : chamaerops humilis en de yucca aloifolia.

Ik heb die eergisteren gezaaid en heb devolgende stappen gevolgd:
1. zaadjes van de chamaerops gepeld
2. zaadjes van de chamaerops geweekt (3dagen in lauw en ververst water)
3. zaadjes van de chamaerops in de bloembakken gezaaid in zaai en stekgrond
4. zaadjes van de yucca in de isomobakjes gezaaid in zaai en stekgrond
5. beide bakken vochtig gemaakt
6. ze in de warmste kamer gezet: overdag gemiddeld 25%
7. er een glasplaat of plexiplaat erboven op gelegd

het resultaat vind je op deze foto's:
DSCF7247.JPG
DSCF7247.JPG (75.2 KiB) 5560 keer bekeken

DSCF7277.JPG
DSCF7277.JPG (83.14 KiB) 5560 keer bekeken

DSCF7280.JPG
DSCF7280.JPG (66.51 KiB) 5560 keer bekeken

Ik weet dat ik misschien eerst wat had moeten rondneuzen, maar ben mij pas eigenlijk achteraf de vraag beginnen stellen of ik alles nu wel goed heb gedaan.

Feedback is meer dan welkom.
Als ik het echt verkeerd zou hebben gedaan, kan ik nog de dingen veranderen?

Groeten
David

0 bedankjes

Re: Feedback eerste zaaipoging: chamaerops en yucca aloifolia

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2009 18:50

Hallo David

Welkom op het forum! :D
Hopelijk zien we je hier nog regelmatig terug.

Als je bovenstaande stappen helemaal op eigen gevoel hebt gedaan: chapeau! :)
Je hebt het helemaal juist gedaan!
(je kunt dit ook nalezen in de zaaihandleidingen linksboven in beeld)

Ik zou de bakken echter wel wat warmer proberen weg te zetten dan 25°C.
Christophe heeft eens een artikel geschreven over het zaaien van de Chamaerops humilis 'Vulcano'.
Hierin probeerde hij het kiemresultaat uit bij kamertemperatuur en bij een iets hogere temperatuur.
De 'verwarmde' bakken gaven een beter resultaat.

Aangezien je nu waarschijnlijk de verwarming niet hebt aanstaan ( :lol: ) kun je misschien wel een plekje vrijmaken op de CV-ketel of op de vensterbank in de volle zon.

Hou je ons op de hoogte van het resultaat?
Veel succes!

Vriendelijke groeten
La Palmeraie
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 25 aug 2009 18:57

Hallo David,

Welkom als 200-ste lid van dit forum! :D Je hebt jammergenoeg geen prijs gewonnen, maar je hebt er een leuke hobby bij, en dat is toch ook heel wat hé ;)

Je lijkt het goed te hebben gedaan. Zoals vermeld, kan je de Chamaerops zaden beter bij een iets hogere temperatuur laten kiemen. Nu heb ik met Yucca nog geen goede ervaringen gehad. Benieuwd hoe jij het ervan af brengt.

Zitten er onderaan gaten in de isomo-bak?

Ben je al langer met deze hobby bezig, of is het allemaal nieuw voor je?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor David op 26 aug 2009 08:36

Hallo,

Het is allemaal behoorlijk nieuw voor mij, maar een vriend van mij is er wel een lange tijd mee bezig en heeft me heel goed op weg kunnen helpen.

@ Christophe : Die isomobakken hebben gaatjes onderaan, die twee kleine plasticbakjes niet. Is dat een probleem? Die twee bakjes staan ook op de glasplaat van die bloembak, die zaadjes hebben dus minder lichtinval, kan ik dat zo laten staan?

@ LaPalmeraie: Mag ik mijn bakken in de volle zon zetten? Ze vangen nu ook veel licht door het glas. Het feit dat het 's avonds afkoelt is waarschijnlijk ook niet echt ideaal voor de kieming? Maar nu een chauffage aanzetten :? Ik heb ook je artikel gelezen over afdekken van de zaadjes met aluminiumfolie. Wat doe ik best? Heeft dit zin bij mij?

Alvast bedankt
David

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 aug 2009 10:05

Hallo David

Ik dek mijn potten altijd af met aluminiumfolie. Dat heb ik meer op voorraad dan glas en heeft als voordeel dat het geen licht toelaat (cf. het artikel van Christophe). Bovendien sluit dat de pot mooi af en is het minder gevaarlijk met m'n zoontje in de buurt ;)
Het voordeel van glas is natuurlijk wel dat je makkelijker kunt stapelen, hoewel dit ook met aluminiumfolie nog redelijk te doen is hoor.

Het afkoelen 's nachts gebeurt sowieso, ook met de chauffage aan.
Ik vermoed niet dat je die ook 's nachts volle bak hebt aanstaan in de winter ;)
Op de vensterbank zal het 's nachts nu ook wel niet veel kouder worden dan zo'n 21°C vermoed ik?
Maar overdag heb je dan wel die warme pieken.
Voor de meeste zaden zijn die schommelingen geen enkel probleem. In hun oorspronkelijke habitat daalt de temperatuur 's nachts immers ook.
Maar enkele tropische soorten hebben een constante kiemtemperatuur nodig voor een goed resultaat.

Mijn Chamaerops humilis 'Vulcano' zaden liggen te kiemen in mijn serre. Daar wisselt de temperatuur ook nog al. Op de warmere dagen vorige week was het er >40°C en nu bv. met moeite 25°C.
Toch zag ik dat er enkele gekiemd waren ;)

Vriendelijke groeten
LP
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor David op 26 aug 2009 10:33

Heb je bij het gebruiken van aluminiumfolie soms geen last van ongedierte en dergelijke?

Een serre heb ik helaas niet, maar ik vermoed dat de temperatuur 's nachts inderdaad niet zakt onder de 21°.

Het zijn zaadjes van de Chamaerops Humilus, maakt dat een verschil met de Vulcano? En mijn Yucca's mag ik daarbij plaatsen of hoeven die niet zo warm te zijn?

Alvast bedankt

Groeten David
David

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 aug 2009 11:53

Ik denk dat het afdekmateriaal niet echt veel invloed heeft op het type ongedierte.
Of heb je iets specifieks in gedachte?
Soms heb je op de aarde wel wat springstaartjes lopen (heel kleine witte insectjes) maar die zijn juist goed tegen de schimmels.
Schimmelvorming is eigenlijk de grootste hindernis bij het kiemen. Vochtig en warm is immers een ideale omgeving daarvoor. De kunst is om het geheel niet té nat te zetten en af en toe een beetje luchten is ook een goede remedie.

Een serre is zeker geen noodzaak hoor, die kwam bij mij ook pas later, toen de vensterbanken al vol stonden :lol:

De Yucca zou ik ook bij de Chamaerops zetten, ook die heeft m.i. veel warmte nodig, ook al heb ik persoonlijk nog geen ervaring met het zaaien van Yucca's.

De "Vulcano" is een variëteit van de Chamaerops humilis.
Voor het kweken maakt dat niet zoveel verschil, enkel de uiteindelijke plant ziet er iets anders uit ;)

Vrgr
LP
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 26 aug 2009 12:16

@ Christophe : Die isomobakken hebben gaatjes onderaan, die twee kleine plasticbakjes niet. Is dat een probleem? Die twee bakjes staan ook op de glasplaat van die bloembak, die zaadjes hebben dus minder lichtinval, kan ik dat zo laten staan?

Ja, hoor je moet altijd gaten hebben onderaan voor een goede verluchting en waterhuishouding. Anders kan het water niet weg en begint de grond te stikken. ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor David op 26 aug 2009 12:17

Wordt dus vanavond mijn eerste werkje :D :D

Iemand die kan schatten hoelang ik zal moeten wachten vooraleer ik het eerste kiempje boven de grond zie komen? yucca - chamaerops?

Groeten
David

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 26 aug 2009 12:24

Bij de Chamaerops duurt dit doorgaans 2-3 maanden. Bij de Yucca kan het iets sneller gaan, maar zoals gezegd heb ik er geen goede ervaringen mee :(

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken