Trachycarpus Princeps

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Trachycarpus Princeps

Berichtdoor kenbeimer op 22 jan 2013 10:08

Na enkele successen (maar ook mislukkingen) vond ik het wel eens tijd om wat risico te nemen. Ik besloot voor 7,95 vijf zaden van de Trachycarpus Princeps aan te schaffen en kreeg deze afgelopen dinsdag (15 januari) binnen. Volgens de leverancier waren de zaden supervers. Ik heb telefonisch contact gehad en gevraagd naar een alternatief voor het warm weg zetten in zakken, omdat dit altijd nog tot mislukking is uitgelopen.

De zaden heb ik dinsdag rond half 2 in de week gelegd en vervolgens iedere 12 uur rond een uurtje of 11 ververst. Iedere keer bij het verversen heb ik Nitrozyme bij het lauwe water gedaan en het warm weggezet. Vrijdagochtend rond half 12 heb ik gezaaid in een chinees bakje en de grond een beetje vochtig gemaakt. Het betrefde een mengsel tussen potgrond, scherp zand en veel perliet. Het deksel erop gedaan en gewoon voor het raam gezet. (niet warm)

Gisteren (maandag de 21e) heb ik een heel klein beetje besproeid met een mengsel van water en nitrozyme, om de kieming te bevorderen. Verder heb ik het bakje met rust gelaten.

Betreft mijn aanpak, was ik benieuwd of ik ook dingen verkeerd heb gedaan (of doe) en wat ik nog meer zou kunnen doen, of juist moet laten om de ontkieming zoveel mogelijk te stimuleren. Verder ben ik benieuwd hoelang het zou kunnen duren voor ik de eerste kiempjes kan verwachten. (Ik heb gezaaid op de diepte als het zaadje hoog/breed was)
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Trachycarpus Princeps

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 22 jan 2013 15:15

viewtopic.php?f=45&t=9779
viewtopic.php?f=35&t=9847

Trachycarpus takagii, zaden rijp aan palmboom februari 2012
Zaden geoogst van palmboom half oktober 2012.
Zaden gezaaid eind oktober 2012 (eerst 36uur voorgeweekt)
Opkomst eerste zaden begin januari 2013.

Dit geldt ook voor Trachycarpus nainital. :thumb_up:

Grondmengsel:
50% grof ophoogzand, langs de weg bij stratenmakers
25% aarde uit plantsoentje (met de nodige bacteriën erin)
25% potgrond (Ph 5,5 - 6,5 Gamma) vermengd met perliet

Normale temperatuur wegzetten, dag en nacht, gemiddeld 19 - 20gr C.
Goed vochtig houden (niet te nat), afdekken met plastic en lekker laten staan. Niet storen en niet in de aarde woelen om te kijken. Rustig aan en geduld, dat is het belangrijkste. De zaden moeten nu aan het werk.

Met andere grondmengsels (verse zaai en stekgrond), beduidend minder resultaat. De bacteriën in het plantsoentje is het geheime ingrediënt.

Voor Tr. princeps zaden moet dat ook lukken op deze manier, maar elk zaad heeft weer een andere kiemtemperatuur nodig (20 - 25gr. c), het kan binnen 2 maanden plaatsvinden voordat er iets zichtbaars is, maar het kan ook 9 tot 18 maanden duren. Geduld.
Zie topic's en foto's

Succes.
Groet
Ed ;)
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jan 2013 21:29

Hallo

Welkom erbij ;)
Je hebt alles goed aangepakt hoor.
Van de zipbag-methode ben ik zelf niet zo'n fan.
Alleen is 5 zaden wel wat weinig aangezien je bij palmen lang niet altijd een hoog kiempercentage hebt. Persoonlijk zaai ik eerder in aantallen vanaf ong. 25 zaden.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 23 jan 2013 00:01

Dag Niek,

Op het moment van bestellen, hadden ze nog maar 5 zaden. De zaden waren trouwens ook best kostbaar, dat zal te maken hebben dat het zeldzame zaden zijn. Hopelijk is het geheel vochtig genoeg, en/of niet te vochtig. Daar ben ik niet altijd even netjes in.

Thanks voor de reactie. :)

Ken
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 23 jan 2013 01:48

Hi ken, Welkom op het forum. :welkom:

Nu je eenmaal meedraait op het forum zul je bemerken dat er soms ook kost voordeeltjes te behalen zijn op zon forum. We bestellen soms in bulk wat de kost beduidend omlaag brengt!

vwb je zaden; geduld is het moelijkste deel van het recept dat Ed je gaf. Het kan idd lang duren, maar soms is het na een week of 4-6 al raak.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 23 jan 2013 10:02

Ik heb ooit in de zeer vroege lente cactussen gezaaid (maart) en in de late zomer (augustus/september) kwamen ze pas op. Ook van de winter zijn er nog een paar ontkiemd. Ik gooi nooit zaaimedium weg, hooguit gooi ik het in een grote pot bij elkaar, zodat het daar nog kan ontkiemen. Ook Drakenbloedbomen kunnen erg lang duren, merkte ik. :)

Op dit moment heb ik niet zo heel veel ruimte voor nieuwe planten, ik moet eerst exemplaren verkopen. Wil alleen nog een paar Eucalyptussen bijhalen binnenkort. Zo'n warm welkom als dit doet het natuurlijk goed bij mij, thanks! :)
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 23 jan 2013 11:00

Ken, als je tips wilt, omdat je nieuw bent met zaaien van palmen, stuur gewoon vragen aan ons op het forum. We zijn er om iedereen te helpen met tips en advies.

Ik zeg altijd maar zo: Domme vragen bestaan niet, vragen welke niet worden gesteld, dat is dom! Om het zomaar uit te drukken.

Dus schroom niet en vraag het ons, we zijn er (met alle leden) op dit forum, om elkaar te helpen.

Groet
Ed ;)
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 23 jan 2013 11:10

Nou, ik sta er bekend om heel domme vragen te kunnen stellen. Komt er meteen een.

Wat is het verschil tussen vochtig en nat? Aan de ene kant ben ik bang dat ik de zaden te vochtig heb weggezet, maar aan de andere kant dat het niet vochtig genoeg is.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 23 jan 2013 12:00

Dit is een hele goede vraag van je. :thumb_up:
Als je een spons hebt, welke te nat is (uitknijpen en er komt veel water uit), dat is te nat.

Neem je een spons en maakt hem nat (vochtig) en die knijp je dan uit en er komt een beetje water uit, dan is dat de goede maatvoering. Wel de bak met zaden steeds controleren of het vochtig is en niet droog wordt, dus een beetje bijnevelen kan geen kwaad. Steeds plastic erop doen (als het ware zie je na een week goede condensvorming onder het plastic). Haal je dan het plastic weg, om te controleren, keer dat plastic dan boven de gootsteen om en schudt het overtollige water af, voordat je het weer terugplaatst op de bak.

Ook weet ik dat je aarde niet kan uitknijpen wat in de bak ligt, maar het is een soort inschatting welke je zelf moet maken, aan de hand van het voorbeeld met de spons.

Er mag geen water onderaan de bak staan (dan is het dus te nat). Als dat wel het geval is, dan moet je een gaatje onderin maken, zodat het overtollig water weg kan vloeien.

En als je een aantal maanden verder bent en de plantjes komen boven, dan kan je ze "verspenen" in een potje, zodat het zich verder alleen kan ontwikkelen (wederom, niet te nat).
Laatst bijgewerkt door Ed's Palmenfarm op 23 jan 2013 12:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 jan 2013 12:20

Is iedereen het er over eens dat de T. princeps een goede kuipplant is maar geen palm om aan te planten in volle grond of zijn er leden die dit met succes hebben klaargekregen?
Ik heb het 2 maal geprobeerd (beschermd maar zonder bijverwarming) en het waren alle 2 mislukkingen. Ook groeide deze palm bij mij echt verschrikkelijk slecht. Als ik 1 blad kreeg per jaar was ik al blij. Bij aankoop zette ik ze steeds over in een grotere kuip met erg goede grond en liet ze een jaar goed doorwortelen voor ik ze dan uiteindelijk uitplantte.
Hitch

156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken