Na enkele successen (maar ook mislukkingen) vond ik het wel eens tijd om wat risico te nemen. Ik besloot voor 7,95 vijf zaden van de Trachycarpus Princeps aan te schaffen en kreeg deze afgelopen dinsdag (15 januari) binnen. Volgens de leverancier waren de zaden supervers. Ik heb telefonisch contact gehad en gevraagd naar een alternatief voor het warm weg zetten in zakken, omdat dit altijd nog tot mislukking is uitgelopen.
De zaden heb ik dinsdag rond half 2 in de week gelegd en vervolgens iedere 12 uur rond een uurtje of 11 ververst. Iedere keer bij het verversen heb ik Nitrozyme bij het lauwe water gedaan en het warm weggezet. Vrijdagochtend rond half 12 heb ik gezaaid in een chinees bakje en de grond een beetje vochtig gemaakt. Het betrefde een mengsel tussen potgrond, scherp zand en veel perliet. Het deksel erop gedaan en gewoon voor het raam gezet. (niet warm)
Gisteren (maandag de 21e) heb ik een heel klein beetje besproeid met een mengsel van water en nitrozyme, om de kieming te bevorderen. Verder heb ik het bakje met rust gelaten.
Betreft mijn aanpak, was ik benieuwd of ik ook dingen verkeerd heb gedaan (of doe) en wat ik nog meer zou kunnen doen, of juist moet laten om de ontkieming zoveel mogelijk te stimuleren. Verder ben ik benieuwd hoelang het zou kunnen duren voor ik de eerste kiempjes kan verwachten. (Ik heb gezaaid op de diepte als het zaadje hoog/breed was)