door orinoco op 07 jan 2011 01:14
Een "bijna onverwoestbare"palm moet voor mij aan een aantal voorwaarden voldoen.Let wel: ik heb het hier over palmen binnenshuis. Een goede kamerpalm is voor mij een palm die:
* vrij ongevoelig is voor droge lucht (bruine bladpunten)
* goed bestand tegen lage lichtwaarden
* redelijk bestand is tegen wat mindere aandacht (watergift,verpotten e.d.)
Dat laatste punt is bij mijn geen probleem,elke palm krijgt bij mij de vereiste aandacht.
Uiteraard is het bij een dergelijk groot geslacht als Chamaedorea niet meer als normaal dat er makkelijke soorten zijn en moeilijke (tot in het extreme).
Soorten die zeer aan te raden zijn,hoewel ze niet allemaal even gemakkelijk verkrijgbaar zijn:
C. microspadix
C. metallica
C. hooperiana
C. costaricana
C. radicalis
C. oblongata
C. seifrizii
C. warscewiczii
Ik ken natuurlijk niet alle +/- 140 soorten,maar er zullen ongetwijfeld meer geschikte soorten zijn.
Van de ongeveer 20 soorten die ik in de loop der jaren heb gehad was de C. tuerckheimii zonder twijfel de allermoeilijkste.
Nog een voordeel van Chamaedorea is dat het merendeel van de soorten vrij klein blijven (tussen 1 en 4 meter) en daardoor ook in verhouding langzaam groeien.Mede daardoor,en het meestal geringe opkomstpercentage bij het zaaien zijn de meeste soorten niet echt interessant voor commerciele kwekers.
@NIEK: mijn favoriete soort: C. tenerrima (zie foto)
- Bijlagen
-

- tenerrima 1.jpg (77.79 KiB) 3415 keer bekeken