wie weet welke plant dit is

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

wie weet welke plant dit is

Berichtdoor fordbully op 06 jan 2011 00:34

Hier fotos van een plant die ik van mijn oma gekregen heb, zoals je ziet komen hier al zaadjes aan en maakt ook bloemen aan, er werd me verteld deze niet te veel water te geven maar heb geen idee hoe deze plant heet of waar hij vandaan komt, weet iemand raad...
Bijlagen
Kerstnieuwdec10_183-400.jpg
Kerstnieuwdec10_183-400.jpg (23.4 KiB) 3474 keer bekeken
Kerstnieuwdec10_184-400.jpg
Kerstnieuwdec10_184-400.jpg (17.89 KiB) 3474 keer bekeken
Kerstnieuwdec10_185-400.jpg
Kerstnieuwdec10_185-400.jpg (14.64 KiB) 3474 keer bekeken
Kerstnieuwdec10_186-400.jpg
Kerstnieuwdec10_186-400.jpg (19.13 KiB) 3474 keer bekeken
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Re: wie weet welke plant dit is

Berichtdoor orinoco op 06 jan 2011 01:48

CHAMAEDOREA ELEGANS

Deze kleine palm komt uit Mexico en wordt al tientallen jaren op grote schaal gekweekt als kamerplant.Het is misschien wel de meest algemene kamerpalm ter wereld.
Het geslacht Chamaedorea telt zo'n 140 soorten voorkomend van Mexico tot grofweg de noordelijke helft van Zuid Amerika.Waarom juist de C. elegans de meest populaire soort is blijft voor mij nog altijd een raadsel.In vergelijking met (veel) andere Chamaedorea soorten vind ik dit persoonlijk niet de makkelijkste.Chamaedorea is een van mijn favoriete palm geslachten.Ze blijven over het algemeen redelijk bescheiden van formaat en sommige soorten zijn "bijna onverwoestbaar".

Tussen haakjes: ik ben al geruime tijd op zoek naar zaden van Chamaedorea tenerrima.
Heeft iemand een tip?

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jan 2011 12:54

orinoco schreef:Chamaedorea is een van mijn favoriete palm geslachten.Ze blijven over het algemeen redelijk bescheiden van formaat en sommige soorten zijn "bijna onverwoestbaar".

Dan ben ik wel benieuwd welke jouw favoriete Chamaedorea soort is en welke zo onverwoestbaar zijn? :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 07 jan 2011 00:48

sommige soorten zijn "bijna onverwoestbaar".

Ik heb er ook een staan gehad en dit kan ik beamen. Deze stond in een vergeten uithoek in de woning achter dozen gepropt. Toch bleef deze groen zien en gaf deze elk jaar zaad.
Echt mooi was deze natuurlijk ook niet met deze mishandeling waardoor mijn vrouw deze buiten heeft gezet waar deze nu nog staat. RIP (a)

Mijn andere planten krijgen wel een goede behandeling trouwens. :oops:
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 07 jan 2011 01:14

Een "bijna onverwoestbare"palm moet voor mij aan een aantal voorwaarden voldoen.Let wel: ik heb het hier over palmen binnenshuis. Een goede kamerpalm is voor mij een palm die:

* vrij ongevoelig is voor droge lucht (bruine bladpunten)
* goed bestand tegen lage lichtwaarden
* redelijk bestand is tegen wat mindere aandacht (watergift,verpotten e.d.)

Dat laatste punt is bij mijn geen probleem,elke palm krijgt bij mij de vereiste aandacht.

Uiteraard is het bij een dergelijk groot geslacht als Chamaedorea niet meer als normaal dat er makkelijke soorten zijn en moeilijke (tot in het extreme).

Soorten die zeer aan te raden zijn,hoewel ze niet allemaal even gemakkelijk verkrijgbaar zijn:

C. microspadix
C. metallica
C. hooperiana
C. costaricana
C. radicalis
C. oblongata
C. seifrizii
C. warscewiczii

Ik ken natuurlijk niet alle +/- 140 soorten,maar er zullen ongetwijfeld meer geschikte soorten zijn.
Van de ongeveer 20 soorten die ik in de loop der jaren heb gehad was de C. tuerckheimii zonder twijfel de allermoeilijkste.

Nog een voordeel van Chamaedorea is dat het merendeel van de soorten vrij klein blijven (tussen 1 en 4 meter) en daardoor ook in verhouding langzaam groeien.Mede daardoor,en het meestal geringe opkomstpercentage bij het zaaien zijn de meeste soorten niet echt interessant voor commerciele kwekers.

@NIEK: mijn favoriete soort: C. tenerrima (zie foto)
Bijlagen
tenerrima 1.jpg
tenerrima 1.jpg (77.79 KiB) 3416 keer bekeken
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 07 jan 2011 01:25

Was nog vergeten: C. radicalis en C. microspadix zijn opvallend goed bestand tegen lagere temperaturen.Enkele graden onder nul schaadt ze niet of nauwelijks.

Chamaedorea tenerrima is voor mij vooral bijzonder door zijn blad (het lijkt of het met het verkeerde uiteinde aan de stam zit.

Hier nog even een foto van een wat mooier exemplaar.
Bijlagen
ChaTenr.jpg
ChaTenr.jpg (33.11 KiB) 3416 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door orinoco op 08 jan 2011 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jan 2011 13:55

Zeer uitgebreid antwoord, dank je! :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie