Tnx mannen!
Het is inderdaad genieten, hoewel je natuurlijk al snel wel weer een nieuw "klusje" ziet en echt stil zitten dus altijd lastig is
Die verlichting is inderdaad een grote klus. Er ligt hier zo'n 100M kabel onder de grond met 17 grond spots. Houd er ook rekening mee dat er op termijn wel iets sneuvelt dus als ik het weer zou moeten doen dan zou ik de splitsingen bovengronds leggen. Ik gebruik 3x3W spots van Ali. Kosten maar zo'n 9€/st en gaan als je geluk hebt jaren mee. Soms niet, maar voor dat geld kun je niet sukkelen en het is rap vervangen. Ik gebruik van die soldeerkrimpkousjes met daarover een gewone krimpkous met lijmlaag dus dat is een klusje van 15mins
Het in de spot kijken is inderdaad niet aangenaam maar daar heb ik hier niet zo'n last van. Enkel rond de grote Trachy en de Jubaea staat er ook een spot een de overzijde maar die staan zo dicht bij de stam dat je er niet inkijkt. Alle andere staan van de "logische" route weg gericht.
Het geeft de tuin inderdaad een extra cachet en heeft altijd wel het nodige wow effect bij nieuwe gasten.
Het was hier ook wel bittere noodzaak want het is hier anders echt pikdonker.
Overdag is natuurlijk een ander verhaal.
Ik heb altijd bewust gekozen voor een meer open tuin maar het zit vol hoekjes, doorkijkjes waardoor je zeker niet in één keer alles ziet.
Achter die grote Wolong die achter de Ganesha staat op de laatste foto (recht vooruit helemaal achterin - en onder die boomkruinen bij de luchtfoto) ligt bv nog een grote verhoogde border met grote Tetrapanax, Eriobotrya, Acer, Heuchera, een kleine T. fortunei 'Misan', varens, persicaria,...