Album: lapalmeraie

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor Eduard op 19 mei 2025 10:12

Prachtige plaatjes van goed gegroeide palmen en boom :thumb_up:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 jun 2025 08:37

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor marinus op 25 jun 2025 09:26

:applaus:
marinus

100 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 25 jun 2025 13:42

Dat ziet er prachtig uit Niek :thumb_up: Ik ben ook bezig geweest met het aanschaffen en aanleggen van tuinverlichting. Daar komt wel wat bij kijken! Veel werk met de grondkabel aanleggen en dan de aansluitingen naar de lichtbronnen. Ik kwam erachter vooral met de spots van onder-opgerichte spotlampen je altijd in die lamp kijkt tenzij je er recht voorstaat! Ik heb gekozen voor extra kapjes te kiezen zodat het directe inkijk naar de spot wordt weggenomen en dat maakt het aangenamer . Van de 6 die ik had besteld gebruik ik er maar 3, voor de rest heb ik gekozen voor shuttle lampen die het pad breed verlichten dat is veel prettiger licht en heb ik er 5 van staan zodat ik de tuin kan aflopen met aardig gedempt licht. Alles is uiteraard led-licht en het totaal van de 8 lampen is 55watt ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 jun 2025 21:04

Sfeervol geïllumineerd! Het ziet er zo spannender uit dan bij vol daglicht. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Elknapo@gmail.com op 25 jun 2025 21:43

Daar moet het goed toeven zijn.
Elknapo@gmail.com

5 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 jun 2025 08:36

Tnx mannen!

Het is inderdaad genieten, hoewel je natuurlijk al snel wel weer een nieuw "klusje" ziet en echt stil zitten dus altijd lastig is :lol:

Die verlichting is inderdaad een grote klus. Er ligt hier zo'n 100M kabel onder de grond met 17 grond spots. Houd er ook rekening mee dat er op termijn wel iets sneuvelt dus als ik het weer zou moeten doen dan zou ik de splitsingen bovengronds leggen. Ik gebruik 3x3W spots van Ali. Kosten maar zo'n 9€/st en gaan als je geluk hebt jaren mee. Soms niet, maar voor dat geld kun je niet sukkelen en het is rap vervangen. Ik gebruik van die soldeerkrimpkousjes met daarover een gewone krimpkous met lijmlaag dus dat is een klusje van 15mins :P

Het in de spot kijken is inderdaad niet aangenaam maar daar heb ik hier niet zo'n last van. Enkel rond de grote Trachy en de Jubaea staat er ook een spot een de overzijde maar die staan zo dicht bij de stam dat je er niet inkijkt. Alle andere staan van de "logische" route weg gericht.

Het geeft de tuin inderdaad een extra cachet en heeft altijd wel het nodige wow effect bij nieuwe gasten. :D
Het was hier ook wel bittere noodzaak want het is hier anders echt pikdonker.

Overdag is natuurlijk een ander verhaal.
Ik heb altijd bewust gekozen voor een meer open tuin maar het zit vol hoekjes, doorkijkjes waardoor je zeker niet in één keer alles ziet. ;)

Achter die grote Wolong die achter de Ganesha staat op de laatste foto (recht vooruit helemaal achterin - en onder die boomkruinen bij de luchtfoto) ligt bv nog een grote verhoogde border met grote Tetrapanax, Eriobotrya, Acer, Heuchera, een kleine T. fortunei 'Misan', varens, persicaria,...
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 jun 2025 09:37

Rhapidophyllum hystrix (in bloei)
Afbeelding

Washingtonia robusta (op één blad na, allemaal blad van dit seizoen, met rechts in pot een Ceroxylon quindiuense), links in de border Yucca filamentosa
Afbeelding

Brassaiopsis mitis met daarachter Tetrapanax in één van de weinige halfschaduw borders in de tuin
Afbeelding

Met in die border, Heuchera, diverse varens (oa van Eduard!) Persicaria's, een beetje verstopt achter achteraan een Trachycarpus f. 'Misan' en helemaal achteraan de Eriobotrya japonica. Zelf gezaaid in 2010 denk ik.
Afbeelding

Weer een doorkijkje naar de "bamboehoek" ditmaal naast het huis met links een Fargesia denudata 'Xian 1', links zien we nog net een plukje van de Arenga in pot en rechts een stukje van de prachtige Acer j. 'Bloodgood'.
Afbeelding

Afbeelding

Links de Fargesia robusta 'Pingwu', achteraan de bekende Fargesia robusta 'Campbell'. In de border een Cycas revolta, zelf gezaaid in 2008 denk ik. In de potten Amorphophallus konjac en Sauromatum venosum die nog maar 2 weken geleden ontwaakt zijn... De Colocasia is een 'Jack`s Giant'.
Afbeelding

Trachycarpus sp. 'Naini Tal'
Afbeelding

Trachycarpus fortunei 'Tesan North'
Afbeelding

Chamaerops humilis var. arborescens en ernaast een Trachycarpus sp. 'Nova'
Afbeelding

met 360° blad
Afbeelding
lapalmeraie