door zezinho op 01 okt 2014 22:30
@ IQuax
Er staan een Dicksonia antartica, een Dicksonia fibrosa, een Cyathea medullaris en een Cyathea brownii in volle grond (mengsel bosgrond, cocosol van DCM, mediterranea van DCM, verteerde paardemest en bloed -en beendermeel.
Die worden deze winter (nu wordt het de 2de winter) afdoende beschermd
In pot (maar dan wel grote potten met zelfde mengsel als hierboven vermeld) staan er een
Cyathea cooperii, een Cyathea cooperii revolvulum, een Cyathea dealbata, een Cyathea australis, een Cyathea tomentossisima en een Cyathea tiny top.
Dan nog enkele kleinere exemplaren : vier zelf gezaaide Cyathea cooperii (10 cm stam maar de bladeren zijn wel al 1,25 à 1,5m lang), Cyathea intermedia, Cyathea milneii, 2 x Cyathea ? ( waarschijnlijk toch cooperii : sporen waren meegebracht van La Réunion als zijnde Cyathea glauca maar daar wordt nu sterk aan getwijfeld - zou ook nog C. borbonica kunnen zijn want de beharing is duidelijk donkerder als die van een cooperii)
Deze gaan allemaal de verwarmde serre in (tussen 5 en 10°).
Verder nog een Woodwardia radicans, een Polystichum vestitum,
een Polystichum settiferum x dycei, een Polystichum settiferum 'Plumosum densum', twee Cyrtomium falcatum en een Polypodium vulgarum.
Ik moet dus stilaan gaan stoppen want ik vrees deze winter voor plaatsgebrek
Ze zijn dit jaar allemaal sterk gegroeid maar ik heb ze dan ook een paar maal gegoten met brandnetelgier en 2x met een halve dosis blauwe korrel (18 - 6 -12).
Alles - behalve de tomentossisima die meer zon krijgt - staat vanaf 13 u in de schaduw en wordt iedere dag (behalve bij regenweer) besproeid (water uit de regenput).
Ik hoop dat je hiermee wat wijzer wordt en wens je succes met je cooperii.
Heb je er nog andere ?
mvg
Wilfried