laatzomerbloei

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: laatzomerbloei

Berichtdoor pepeverstreken op 29 sep 2014 15:34

super :thumb_up:

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 sep 2014 17:41

Prachtig Wilfried :applaus: Krijg ik met mijn Brugmansia niet voor elkaar...
De Washi word flink inderdaad, zie je het nog zitten om te beschermen ? :D Ik heb ook al staan kijken naar de mijne en liggen denken "damn, da gaat hier nog plezant worden binnen een paar jaar om te gaan inpakken..." :fluiten:
Mooi Trachy veldje ook, blijkbaar weinig schade na afgelopen winters ? En de boomvarens zijn juweeltjes man, respect :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 29 sep 2014 19:56

bedankt voor de bemoedigende reacties.
De Brugmansia"s staan in volle grond vanaf begin mei en krijgen enkele keren per jaar brandnetelgier en ook 2x blauwe korrel (18 * 6 * 12).
Vòòr het begin van de winter worden ze uitgestoken, sterk teruggesnoeid en opgepot. Ze gaan een donkere garage in die vorstvrij wordt gehouden.

@Dimi,
Ik ga waarschijnlijk alle bladeren (met uitzondering van de speer natuurlijk) wegsnijden zodat beschermen veel makkelijker wordt. De stam en de speer inpakken en verwarmen moet bijlange niet zo moeilijk zijn als de hele palm. Je start de eerste maanden met één enkele speer, een triest zicht waarschijnlijk, maar twee maand nadien zal je daar nog weinig van merken, denk ik.
Hij is voor het moment aan zijn 17de blad bezig en vóór de winter verwacht ik er nog wel een tweetal.
De Trachyzaailingen krijgen een laag van 20cm bladafval en daarover wordt een zeil gespannen, maar enkel bij strenge langdurige vorst en bij sneeuwval.

mvg
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 sep 2014 09:38

Prachtige plaatjes Wilfried! :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 30 sep 2014 10:40

Als je van plan bent die trachy's ooit te verkopen, dan houdt ik mij aanbevolen. Ze staan al een tijdje op mijn wensenlijstje :)

Dat geheel terzijde, wat ziet dat er grappig uit, al die kleine palmpjes bij elkander
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 01 okt 2014 21:18

Welke soort boomvarens zijn dat als ik vragen mag? Het blad is mooi groot en stevig. Ik heb hier een cooperii staan en die krijgt toch niet dergelijke mooie bladeren. Je boomvarens gaan in de winter naar binnen neem ik aan? Groeien ze in de zomer goed buiten? Hier krijg ik er buiten namelijk geen groei in terwijl hij binnen wel goed groeit.
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 01 okt 2014 22:30

@ IQuax

Er staan een Dicksonia antartica, een Dicksonia fibrosa, een Cyathea medullaris en een Cyathea brownii in volle grond (mengsel bosgrond, cocosol van DCM, mediterranea van DCM, verteerde paardemest en bloed -en beendermeel.
Die worden deze winter (nu wordt het de 2de winter) afdoende beschermd

In pot (maar dan wel grote potten met zelfde mengsel als hierboven vermeld) staan er een
Cyathea cooperii, een Cyathea cooperii revolvulum, een Cyathea dealbata, een Cyathea australis, een Cyathea tomentossisima en een Cyathea tiny top.
Dan nog enkele kleinere exemplaren : vier zelf gezaaide Cyathea cooperii (10 cm stam maar de bladeren zijn wel al 1,25 à 1,5m lang), Cyathea intermedia, Cyathea milneii, 2 x Cyathea ? ( waarschijnlijk toch cooperii : sporen waren meegebracht van La Réunion als zijnde Cyathea glauca maar daar wordt nu sterk aan getwijfeld - zou ook nog C. borbonica kunnen zijn want de beharing is duidelijk donkerder als die van een cooperii)
Deze gaan allemaal de verwarmde serre in (tussen 5 en 10°).

Verder nog een Woodwardia radicans, een Polystichum vestitum,
een Polystichum settiferum x dycei, een Polystichum settiferum 'Plumosum densum', twee Cyrtomium falcatum en een Polypodium vulgarum.

Ik moet dus stilaan gaan stoppen want ik vrees deze winter voor plaatsgebrek

Ze zijn dit jaar allemaal sterk gegroeid maar ik heb ze dan ook een paar maal gegoten met brandnetelgier en 2x met een halve dosis blauwe korrel (18 - 6 -12).

Alles - behalve de tomentossisima die meer zon krijgt - staat vanaf 13 u in de schaduw en wordt iedere dag (behalve bij regenweer) besproeid (water uit de regenput).

Ik hoop dat je hiermee wat wijzer wordt en wens je succes met je cooperii.
Heb je er nog andere ?
mvg
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 02 okt 2014 11:53

Wow, dat is een flinke verzameling. Ik heb twee jaar geleden een cooperii gekocht om uit te testen hoe het in leven houden van een boomvaren hier in Groningen zou gaan. Hij leeft nog dus in dat opzicht is het geslaagd. Ik ben nog wel van plan een tweede boomvaren aan te schaffen, maar dan het liefst eentje die in de volle grond kan dus hoogstwaarschijnlijk een dicksonia. Welke soort staat op de foto, helemaal rechts, in de volle grond? Ik bedoel die grote die tussen de beide grote boomvarens in pot staat. Hij lijkt in de volle grond te staan, maar zo te zien heb je nog wel worteldoek om de kluit, heeft dat een reden?
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 02 okt 2014 14:58

dat is een Cyathea brownii en die staat inderdaad in de volle grond. Ik heb de verhoogde aarde
rond de stam afgedekt met een laagje lavasteentjes omdat de aarde vol zat met aardwormen (die zitten overvloedig in de verteerde paardemest) en blijkbaar hebben de merels maar enkele ogenblikken nodig om die te ontdekken en zo heb je al snel omgewoelde aarde en na enkele dagen ligt het gazon vol. Om die steentjes op zijn plaats te houden en om er makkelijk met de grasmaaier rond te kunnen heb ik er een groene plastieken boord rondom ingegraven.
Even een betere foto ter verduidelijking :
Afbeelding

gr.
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 02 okt 2014 21:21

Bescherm je die grote cyathea iedere winter? Die kan toch nauwelijks tegen vorst? Pak je hem in met een lichtslag?
IQuax

12 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video