Exotic Life schreef:Onthoud wel dat schade pas echt duidelijk wordt in Maart/April wanneer de zon krachtiger wordt en de temperaturen gaan stijgen. Butia wil zelfs vaak tot Mei nog aanhouden om vervolgens snel af te sterven. Ook groei vertonende palmen met de wetenschap dat de temperaturen continue vorsttemperaturen heeft gezien hoeft niet altijd een goed teken te zijn. Ondanks er misschien niet de absolute minimum temperatuur is gehaald die de palm zou moeten sneuvelen, 2 weken lang negatieve temperaturen zou eveneens voldoende kunnen zijn voor schade.
Helemaal me eens. Ik juig nu ook zeker niet te vroeg! Daarnaast is de winter nog niet afgelopen. Op dit moment is het gevoel goed, zoals ook jij het vertrouwen hebt dat je Washingtonia het wel red.
Vwb de Butia, dit is inmiddels zijn derde winter in deze tent, dus ken deze inmiddels redelijk goed.
Afgelopen periode was heftig, maar uiteindelijk slechts 2 weken. Waarbij de temperaturen in de tent gedurende de dagen steeds ruimschoots boven 0 uit kwamen. In voorgaande winters waren de periodes met vorst veel langer, vaak ook afgewisseld met dooi, zodat de boel lekker nat werd om vervolgens snachts weer aan te vriezen.
De Chamaerops staat er al vanaf 2007 en heeft 2 keer speerrot gehad. Niets wat daar nu op lijkt! Ik maak me meer zorgen om de geforceerde groei van de Phoenix. Iets waar ik eigenlijk op voorhand al bang voor was. Had dit namelijk vorige winter ook met de Chamaerops. De lichtslang onder de fleecedeken met daar omheen noppenfolie houdt de warmte zeer goed vast.
Uiteindelijk heb ik er wel vertrouwen in, met de Chamaerops is het ook goed gekomen. We zullen het zien