Leeeesvoerrrrr

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Leeeesvoerrrrr

Berichtdoor derfske op 22 jun 2016 22:32

ik vond een artikel via pintrest https://dengarden.com/landscaping/hardypalms

oke nou effe het interessante aan dit artikel
hoe palmen te groeien in zone 5 (-29), zone 6 (-23), zone 7 (-17) Okeejjj hoe dan?????
de fungicide.. een anti schimmel spul wat hij gebruikt als preventie voor speerrot.
en de anti-desiccant een spray dat een beschermlaag geeft aan bladeren. zodat vocht niet uit de bladeren kan verdampen.

oke, wie o wie.... waar koop je dit.. en heeft iemand ervaring hiermee??
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

50 bedankjes

Re: Leeeesvoerrrrr

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jun 2016 07:45

Altijd interessant.
Qua fungicide volg ik nog hoewel het echt wel gevaarlijk spul is (koperhoudend) en daarom in sommige landen zelfs van de markt is gehaald. Curatief gebruik is niets mis mee maar het preventief op alle groene delen smeren lijkt me niet handig... Zeker niet als je het blad toch verliest?
Antivries op de bladeren sprayen snap ik niet goed. Het vocht in de bladeren zelf is nog steeds gevoelig om te bevriezen en wanneer het bevroren zou zijn kan het niet verdampen. Het klopt dat de winterkou verraderlijk kan zijn met uitdroging wanneer het grondwater bevroren is (en dus geen wateropname) en het waait. Dit kun je echter eenvoudig opvangen door de palm uit de wind te houden. Iets
Dat hij ook doet met zijn verpakkingen.

Het vertelt opvallend genoeg niet dat verluchting ook heel belangrijk is én verwarmt blijkbaar ook niet actief bij?

Ik werd jaren geleden trouwens eens gecontacteerd door een Canadees die ook met de hobby wilde beginnen. Wintertemp doorgaans (!) -37°C :shock:
Hij stuurde me zelfs eens een video waarop hij met een kom kokend water naar buiten gaat, het in de lucht gooit en het is sneeuw naar beneden komt! Ongelooflijk :)
Zal het eens posten als ik het terugvind.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jun 2016 10:36

lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor derfske op 23 jun 2016 21:21

nou dat klopt niet helemaal.. onder de 0 kan vocht wel verdampen,, maar de bladeren kunnen geen vocht transporteren

en qua fungicide heb je ook niet koper houdende middeltjes maar is dat zo schadelijk dan? oxidatie?

ik vind het wel echt iets om mee te gaan testen... ik wil wel een dikke vederpalm in men tuin zonder lichtslang XD
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

50 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 jun 2016 01:11

derfske schreef:nou dat klopt niet helemaal.. onder de 0 kan vocht wel verdampen,, maar de bladeren kunnen geen vocht transporteren

en qua fungicide heb je ook niet koper houdende middeltjes maar is dat zo schadelijk dan? oxidatie?

ik vind het wel echt iets om mee te gaan testen... ik wil wel een dikke vederpalm in men tuin zonder lichtslang XD

Een hypothese:
De bladverdamping of sublimatie van ijskristallen is vrij aanzienlijk tijdens een vorstperiode omdat dan de luchtvochtigheid sterk afneemt. Bij Trachycarpus zie je de groeven in het blad verdiepen. Dit is een reactie of gevolg van het uitdrogend effect door vorst, zon en wind. Het vochtverlies kan hierdoor verminderen. Ter voorkoming van schade door uitdroging is het daarom zinvol om palmen en andere wintergroene planten bij strenge vorst tegen zon en wind te beschermen met een rietmat of een moderne thermohoes. Bijvoorbeeld het blad van Rhododendron en andere groenblijvende planten gaat bij vorst hangen waardoor het vochtverlies door verdamping vermindert. Een neveneffect kan zijn dat de osmotische waarde van de plantencellen toeneemt waardoor ze mogelijk minder snel bevriezen ?
Sommige bamboesoorten reageren direct met omkrullend blad als de aanvoer van vocht stagneert zoals bij Fargesia jiuzhaigou. Hierdoor ondervindt de plant geen schade als gevolg van droogte of vorst.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 jun 2016 07:05

Maw jullie vinden het een goed idee om de bladeren in te smeren met anti-vries?
Zoals duidelijk werd, ik geloof het nog zo net niet. Verdamping beperken ok. Maar de methode... :roll: Idem voor schimmelbeperking. Dat lukt m.i. beter door drooghouden.
En wat vinden jullie van het feit dat hij dit allemaal doet maar niet bijverwarmt?
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 jun 2016 09:16

Voor het bewaren door invriezing in vloeibare stikstof van levende cellen wordt dimethylsulfoxide (DMSO) gebruikt om ze te beschermen tijdens de ijsvorming. DMSO voorkomt niet bevriezing maar verlaagt het risico op de ontwikkeling van ijskristallen en bevordert amorfe ijsvorming bij het (verlaagde) vriespunt omstreeks -6°C. Winterharde planten hebben ook een soort antivries in de cellen, ze slaan tijdens de afharding in het najaar bijvoorbeeld extra suikers en andere macromoleculen op die het vriespunt verlagen. Ook polyalcoholen kunnen beschermend werken. Glycerol (7%) heeft bij cellen een vergelijkbaar effect als DMSO. DMSO is overigens schadelijk bij een normale temperatuur. Het heeft volgens mij geen zin om een antivries (ethanol of methanol) op de bladeren te sproeien als het niet in het celweefsel doordringt. Wat werkt is het sproeien met water dat fruittelers toepassen ter voorkoming van schade door nachtvorst bij de bloesem. Bij de bevriezing van het vernevelde water komt kristallisatiewarmte vrij waardoor de tere bloesem worden beschermd.
Een methode die ik aanvankelijk wel toepaste bij een bevroren Cordyline australis, is 's ochtends voordat de bladeren beginnen te ontdooien, dit te versnellen met een waterbroes. Uit de cryotechniek van levende weefsels is bekend dat snel ontdooien minder schade geeft.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor derfske op 24 jun 2016 11:36

ik weet niet hoever ik het artikel serieus kan nemen, maar ik denk wel dat alle beetjes helpen..
het is wel interessant om te zien wat je meer kan doen naast de gebruikelijke methodes. helemaal als daar echt mensen zijn die grote palmen hebben waar -20 -25 normaal is...

en het is geen anti vries maar een beschermlaag die verdampen tegen gaat..
en draco tnx voor de mooie toevoeging
derfske

50 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 jun 2016 13:01

Tuurlijk is zo'n ervaring interessant maar echt mooie grote palmen heeft hij niet dacht ik.
En bij de kleintjes calculeert hij het verlies van de volledige kroon ook al standaard in.
Eerlijk gezegd vind ik de ervaring van de enorme palm in Wenen dan interessanter :)

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=53&t=9143&hilit=oostenrijk&start=110
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming