Winterbecherming trachycarpus fortunei en wagnerianus

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Winterbecherming trachycarpus fortunei en wagnerianus

Berichtdoor mawol op 26 nov 2010 18:34

Hallo Allemaal,

Ik heb een Fortunei en een Wagnerianus in de volle grond. Beide nog geen bescherming gegeven. Volgens de info die ik lees moeten ze erg winterhard zijn. De fortunei staat in de voortuin en kan flink wat wind vangen en is niet erg groot. De wagnerianus staat in de achtertuin en vangt weinig wind. Ik ben erg benieuwd of jullie wel al becherming hebben geplaatst, en zo ja hoe. Bij mij verder op in de buurt heb ik een fortunei (stam +/-40cm) gezien die vorig jaar geen bescherming heeft gehad en die er nu nog steeds goed uit ziet. Bij mijn wagnerianus zag ik vandaag al ijsvorming in de kruin, kan dit kwaat?

Hoop op veel tips en reacties.

Groetjes marvin
1290786787NDSC03440.JPG
Fortunei stam +/- 40cm
1290786787NDSC03440.JPG (62.59 KiB) 5327 keer bekeken
1290785821NDSC03445.JPG
1290785821NDSC03445.JPG (104.29 KiB) 5325 keer bekeken
1290790287NDSC03432.JPG
ijsvorming aan bovenzijde stam
1290790287NDSC03432.JPG (80.08 KiB) 5322 keer bekeken
mawol

0 bedankjes

Re: Winterbecherming trachycarpus fortunei en wagnerianus

Berichtdoor wsnbm op 26 nov 2010 20:11

Heyyy Marv,

Welkom!

Winterbescherming is een kwestie van aftasten en elk jaar dus leren van je fouten en
vooral ook van de goede dingen die je verleden jaar dan gedaan hebt.

La Palmeraie heeft een mooie site gemaakt en dan kan je eigenlijk zelf een keuze maken
op welk niveau je je palmen wilt beschermen.

http://palmvrienden.net/lapalmeraie/2009/11/winterbescherming-palmen/

Ik raad je aan het hele forum grondig door te lezen, tot je iets tegenkomt van he dat is iets voor mij.

Ik persoonlijk heb deze zomer een Fortunei en een Waggie gekocht en in 2 wijnvaten gezet.
De Fortunei is van perfecte kwaliteit (T&J palms bedankt daarvoor :thumb_up: ) die krijgt alleen een bubbelfolie om de pot heen en mocht het -20 graden worden ook een lichtslang en de Waggie met 80 cm stam voor 70 euro (verkoper noem ik niet) die is niet zo best geworteld die krijgt de full package, bubbeltjesfolie om de pot, alvast met lichtslang eromheen, houtsnippers om de stam, ik ga de bladeren bij elkaar binden daarover heen komt een speciale zak (gekocht op de CB bijeenkomst) die het sneeuw moet tegen houden en dan maar hopen dat hij de winter doorkomt.

Ik denk dat het verstandig is dat je ook voor jouw planten een plan van aanpak maakt.

S6 ermee!
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 26 nov 2010 20:22

Mooie uitleg die john daar al geeft :thumb_up: wil er enkel nog aan toevoegen dat je best het ijs en sneeuw zolang die er nog aan kan best altijd zo snel mogelijk verwijderd .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 26 nov 2010 20:29

Hoi Marvin het is misschien gemakkelijk als ie vermeld waar je vandaan komt ,ik zelf kom van oude tonge dit zijn de zuid hollandse eilanden afgelopen jaar heeft het bij ons een graad of 6 gevroren maar in het oosten van nederland 18 a 19 graden ik had niets beschermd alles heeft het gered op een paar hele jonge wagies na eigen schuld maar doe wat Niek je aanraad hij weet van wanten :lol: succes Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 26 nov 2010 21:22

Niek weet inderdaad van planten
:)

Verder is het ook belangrijk hoelang je Trachy reeds in de volle grond staat. Als deze minder dan 2 jaar is aangeplant zou ik toch ook een mulchlag aan de voet aanbrengen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 26 nov 2010 22:59

Hey marvin ,

Je kan je woonplaats ook in je profiel invullen door linksboven op gebruikerspaneel te klikken ,
steed gemakelijk voor vragen als deze .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor mawol op 27 nov 2010 17:16

Hallo allemaal,

Ik woon in Zoetermeer. mooie link trouwens, had em nog niet gezien. Ik heb een flinke laag boomschors op de bodem gestrooid. s'nachts is het hier nog niet extreem koud. maar bij de wat koudere temperatuuren ga ik toch maar vliesdoek gebruiken.

Bedankt voor jullie tips!!!!

groetjes marvin
mawol

0 bedankjes

Berichtdoor mawol op 29 nov 2010 01:06

Hallo allemaal,

Als jullie vliesdoek gebruiken binden jullie dit dan tegen de stam tot en met het gedeelte bij de speer?
Of maken jullie een constructie met bv paaltjes om de palm heen en daar dan het vliesdoek omheen, zodat je een tussenruimte houdt tussen de stam/speer en het vliesdoek?

Groetjes Marvin
mawol

0 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 29 nov 2010 01:49

Hallo Marvin,

Bubbelfolie isoleert prima,maar heeft als nadeel dat het niet "ademt".Is prima voor zeer koude dagen,maar kan broei of schimmel veroorzaken tijdens wat mildere perioden.Dus in ieder geval niet te strak wikkelen en liefst wat ventilatie aan boven en onderzijde.Anders (tijdelijk) verwijderen als de temperaturen boven het vriespunt komen.Vliesdoek ademt beter dus dat kan desnoods de hele winter blijven zitten.Stam enkele malen losjes omwikkelen is belangrijk (ook bij noppenfolie).Net als in de bouw is lucht de belangrijkste isolator tussen twee materialen.Tenzij de temperaturen extreem laag worden,heeft het isoleren van de stam van een Trachycarpus niet zoveel zin.Bij kleinere of pas aangeplante exemplaren zou ik alleen een mulchlaag van blad of schors aanbrengen en in de kroon eventueel wat proppen vliesdoek of grof stro om eventueel vocht uit het groeipunt te houden.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 nov 2010 11:08

p e t e r schreef:
Niek weet inderdaad van planten
:)

(a) :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie