Humilis verwarmen met verwarmingsdraad ipv lichtslang

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Humilis verwarmen met verwarmingsdraad ipv lichtslang

Berichtdoor Paulus de B. op 14 sep 2011 22:02

Hallo,
mijn Humilis is vandaag geplaatst dus ik moet nu mijn voorzorgsmaatregelen gaan treffen indien het koud gaat worden.
In de zoektocht naar een lichtslang kwam ik verwarmingskabel tegen. Deze draad gaat automatisch bij -5 aan en is bedoeld om waterleidingen te beschermen. Je wikkelt de draad eromheen en zo bescherm je de leiding tegen de vrieskou. Zou dit een alternatief voor een lichtslang kunnen zijn? Is -5 niet te koud voor een ingepakte Humilis? De draad is flexibel en redelijk onzichtbaar. Ik weet niet of ik een verlichting onder een afdekvlies wel een mooi gezicht vind. Iemand foto's van een ingepakte Humilis????

Product terug te vinden op de Conrad website, zoek op verwarmingskabel.

Graag jullie reactie.

Groet,
Paul
Avatar gebruiker
Paulus de B.
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 07 sep 2011 21:42
0 bedankjes

Re: Humilis verwarmen met verwarmingsdraad ipv lichtslang

Berichtdoor bommetje op 14 sep 2011 22:08

ik zou dan een nemen die bij 0 aan springt.

warmtekabel is zeker energiezuiniger dan een lichtslang.
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: Humilis verwarmen met verwarmingsdraad ipv lichtslang

Berichtdoor Paulus de B. op 14 sep 2011 22:27

Ik heb daarnet nog even GOED de spec's gelezen en de draad slaat aan op +5 graden (bij -5 zou een waterleiding natuurlijk al bevroren kunnen zijn). De energieafgifte is 15Watt/meter. Volgens mij kun je de warmteafgifte van een lichtslang redelijk vergelijken met die van een verwarmingsdraad (verwarmingsdraad 15Watt/m, lichtslang 16,8Watt/meter). Let wel, strekkende meter en aangezien je de draad strakker kunt wikkelen dan een lichtslang kun je de hele handel warmer stoken dan met een lichtslang.

De verwarmingsdraad is wel veel duurder in aanschaf n.l. € 62,-/5meter.

Voordelen die ik zie:

1- Als de draad net zo stug is als VD draad zou je hem ook kunnen gebruiken om de bladeren goed bij elkaar te houden.
2- De draad is zo dun dat je hem gemakkelijk om de stam kunt winden en de rest in de palm kunt verstoppen gedurende de zomer. Zo kun je gemakkelijk wanneer nodig de verwarmingsdraad weer gebruiken bij koud weer.
3- Als je hem een beetje onzichtbaar in de palm kunt verstoppen en hij gaat automatisch aan bij +5 dan zal hij ook een kleine bescherming bieden wanneer je de palm nog niet hebt ingepakt.

Misschien zie ik wel teveel voordelen, er zullen ook nadelen zijn zoals b.v. een hogere stroomrekening (omdat hij eerder aangaat bij permanente montage).

Groet,
Paul
Avatar gebruiker
Paulus de B.
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 07 sep 2011 21:42
0 bedankjes

Re: Humilis verwarmen met verwarmingsdraad ipv lichtslang

Berichtdoor p e t e r op 14 sep 2011 22:30

Let ook op dat hij de bladeren niet rechtstreeks raakt. Anders geeft dit verbranding.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Humilis verwarmen met verwarmingsdraad ipv lichtslang

Berichtdoor Stefanvds op 15 sep 2011 00:09

Vrij laat op het jaar om deze nog te planten. Een Humilis kan toch wel wat koude aan hoor.
Je moet hem vooral beschermen tegen vocht. Ik bouw er een kast rond met dik bubbel plastiek en zet deze open als het niet vriest. Zo gaat deze al een aantal jaren mee.
Avatar gebruiker
Stefanvds
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 31 mei 2010 09:27
Woonplaats: Hamme
13 bedankjes

Re: Humilis verwarmen met verwarmingsdraad ipv lichtslang

Berichtdoor Maurice op 15 sep 2011 08:06

Ik heb ook weleens zitten denken aan zo'n verwarmingskabel, maar dan om 'm in de grond in te graven om deze vorstvrij te houden. Ik zit hier op kleigrond die zo langzaam opwarmt dat de zomer goed en wel voorbij is eer de planten hier beginnen te groeien! T/m juli is hier zo goed als geen groei waar te nemen maar daarna :) . Als ik dit nu eens wat zou kunnen vervroegen met zo'n verwarmingskabel...
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Humilis verwarmen met verwarmingsdraad ipv lichtslang

Berichtdoor Paulus de B. op 15 sep 2011 09:06

Tja, waar gaat het nu eigenlijk om bij verwarmen, de wortels, de boomstam of de bladeren (of een combinatie natuurlijk)?

Het ingraven van zo'n kabeltje is natuurlijk appeltje eitje en aangezien mijn twee boompjes gisteren geplant zijn nog gemakkelijk aan te brengen.

Zou het echt zin hebben? Iemand?

Groet,
Paul
ps, ik woon aan de kust.
Avatar gebruiker
Paulus de B.
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 07 sep 2011 21:42
0 bedankjes

Re: Humilis verwarmen met verwarmingsdraad ipv lichtslang

Berichtdoor lapalmeraie op 15 sep 2011 21:26

Droog houden doet vaak veel meer dan verwarmen.
Zeker bij een Chamaerops zou ik niet bijverwarmen boven de -5°C hoor.
Maar hier verwarm ik ze zelfs helemaal niet en ze hebben zo toch ook al -19°C gekend. Wel kurkdroog natuurlijk én met bescherming.

Bij het verwarmen is het interessant op de grond enigszins vorstvrij te houden en de kern van de palm. Het blad zelf is in principe niet zo'n probleem behalve de esthetische kant dan.
Zoals Peter al aangaf mag de verwarmingsdraad of lichtslang de bladstelen of het blad niet rechtstreeks raken. Enkele lossen op de grond en vervolgens door een stuk metaalgaas rond de palm weven werkt in principe het best.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: Humilis verwarmen met verwarmingsdraad ipv lichtslang

Berichtdoor Paulus de B. op 15 sep 2011 21:46

Hey Niek,

heb jij toevallig wat foto's van jouw inpakmethode?
Of kan ik ergens anders op palmvrienden wat foto's terugvinden?

Groet,
Paul
Avatar gebruiker
Paulus de B.
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 07 sep 2011 21:42
0 bedankjes

Re: Humilis verwarmen met verwarmingsdraad ipv lichtslang

Berichtdoor lapalmeraie op 16 sep 2011 22:05

Jazeker :D

Hier zie je hoe ik de lichtslang rond mijn Butia heb gedraaid.

Afbeelding

En hier eentje van een andere liefhebber uit de Ardennen.

Afbeelding

In het artikel over de winterbescherming van palmen kun je heel wat ideetjes opdoen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten