Wat gebeurt er ECHT in de winterbeschutting (musa)

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Wat gebeurt er ECHT in de winterbeschutting (musa)

Berichtdoor Dalmatee op 01 feb 2013 11:34

Davy hier precies dezelfde situatie als bij jou, ben benieuwd of de boel nog instort of dat de stammen het op de een of andere manier toch hebben overleefd. Ik denk het eerste. Het is voor mij de eerste keer dat de stammen ijspegels zijn geworden.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 01 feb 2013 12:56

nu in deze periode na de vorst moet het toch wel duidelijk te zien zijn of de bananen bevroren zijn of niet ? als ze nu nog mooi staan zal dat wel blijven ,heb in verleden wel mee gemaakt dat ze kort na de dooi inval met verpakking en al instorte,nu is alles gezond en wel ,ik heb er nog wel verpakking omheen staan,wandt ja het is pas februarie,maar heb wel een laag verpakking eraf gehaald,en stiekum even gekeken hoe het er van binnen uitzag,geen enkel beschadiging of vorst schade te bespeuren,dus hopende op een goede afloop van de winter,als het weer het toe laat ,pak ik het meestal uit na deze maand,of eerder of wat later,hangt natuurlijk af van de lange termijn verwachting,en mocht het uitgepakt zijn en er komt toch vorst,is hij zo weer ingepakt ,m,v,g,paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Davy op 10 feb 2013 22:56

Inderdaad, de stam staat nog steeds recht! Enkel de buitenste schil is beschadigd en dit dan vooral door het uitzetten van het ijs...Hopen dus dat het weer nu wat meevalt ;)
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 11 feb 2013 10:50

Same here, ben benieuwd of er in het voorjaar nog wat uitkomt.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Davy op 11 feb 2013 11:58

Ik heb wel een 30 tal cm weggehaald van de top. Die was dunner en dus volledig moes. Nu zie ik in de kern allemaal groen, dus dat is prima. Op die manier kan het nieuwe blad trouwens vrijuit groeien zonder door al dat moes te moeten worstelen.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 11 feb 2013 13:25

vandaag maar weer een jas aangetrokken bij de musa basjo,de winter is hier weer helemaal terug,ook al is de vorst niet streng,maar die wind blaast werkelijk door alles heen en dan is een laag bescherming niet genoeg,dus maar weer alles tevoorschijn gehaald om die banaan weer verder in te pakken,mijn tuin staat dus op het noorde en de zon komt nog niet over het huis heen,dus als het dooit vriest het in de tuin nog :o al 2 dagen komt de temp hier niet boven 0,en nu waait het ook nog erbij,de hydrovoor is vandaag ook al weer bevroren :shock: hopelijk komt er een einde aan deze ellende,en gaat de lente beginnen, heb er nu wel een beetje genoeg van,heb al heel het park opgestookt :lol: :lol: m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 10 maart 2013 06:23

Ik bescherm ze altijd door een koker van draadgaas eromhen te zetten en opvullen met herfstblad. Vorige week de bescherming wegehaald en en het grootste deel van de stammetjes was pulp. Maar zolang het onderste deel maar hard is lopen ze gewoon weer uit. Hij gaat dan op de oude stam door waardoor je grotere planten krijgt. Zonder bescherming hou je alleen de knol over die dan weer nieuwe, maar kleinere uitlopers maakt.

Balen dat we nu weer van die waanzinnige kou krijgen! Maar wat metselkuipen eroverheen gezet.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 09 apr 2013 20:32

Mijn musas die in de winter een en al ijs waren geworden had ik twee dagen geleden zo'n 10cm terug gekapt. Vandaag zag ik dat de twee grootste al een cm groei vertonen. Verassend!!

Er is dus hoop na musa ijslollys.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor robke op 11 apr 2013 14:13

Ik heb mijn bescherming rond de Musa Basjoo 2 dagen geleden ook verwijderd,kon het echt niet meer aanzien:)
Moest het nu nog vriezen wikkel ik er nog wat vliesdoek rond.
Rond deze Musa Basjoo,heb ik eerst 4 grote palen in de grond gedaan,dan zo met bubbelfolie rond de palen gewikkeld,bovenaan heb ik een dikkere folie geplaatst.Rond de Musa zelf heb ik eerst enkele lagen vliesdoek gewikkeld,dan lichtslang van 150 watt,en dan nog een laag vliesdoek,daarboven nog van onderaan tot bovenaan een 4 cm dikke mousse van een oude mat,en als laatste ook van onderaan tot boven een vierkant gemaakt met 5 cm dikke isimo.
Lichtslang liet ik via timer werken en als controle van temp binnen in de bescherming (tegen de Basjoo zelf) gebruikt ik een digitale thermometertje die ik gekocht had bij Conrad.
Al mijn andere Basjoo's spit ik uit en heb deze sedert 2 dagen ook in volle grond gezet,volgende winter denk ik eraan om zeker de lichtslang terug te gebruiken voor de banaantjes,de ene zegt veel werk en niet nodig,je kan ze laten afvriezen tot aan de grond en terug laten opkomen... ikzelf heb het eens zo geprobeerd en is goed meegevallen,stam is nu 1m95.

DSC_0006.jpg
DSC_0006.jpg (169.19 KiB) 4283 keer bekeken

DSC_0007.jpg
DSC_0007.jpg (246.71 KiB) 4283 keer bekeken

DSC_0008.jpg
DSC_0008.jpg (190.06 KiB) 4283 keer bekeken

DSC_0009.jpg
DSC_0009.jpg (120.49 KiB) 4283 keer bekeken
robke

10 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 apr 2013 15:00

:thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming