Door het huidige uitzonderlijke weertype en de erg hoge LV buiten is deze in de serre omzeggens constant in de 90%. Schitterend voor mijn boomvarens en bananesoorten, palmen e.d. maar ik huis er bijvoorbeeld ook mijn Acaciasoorten en mijn Manihot grahamii's. Deze laatste 2 blijken tegen die hoge LV niet zo goed bestand want er treed schimmelvorming op zowel op de stam, takken als bladeren. Mijn Acacia baileyana 'Purpurea' laat alle takuiteinden en kop mistroostig hangen en laat enorm veel blad vallen. De hele plant zit onder de oranje kleurige piepkleine stipjes. De Acacia subalpina heeft die stipjes ook al is het wel in veel mindere mate en de plant lijkt er verder niet onder te lijden want staat er mooi bij zonder bladval o.i.d..
Ook aan genomen stekken merk ik dat ze niet gediend zijn met dit compacte klimaat. Er is veel andere jaren makkelijk spul gewoon weggeschimmeld. Ik heb dit probleem in de 6 jaar dat ik de serre staan heb nog nooit voorgehad maar ik bedenk wel dat er pas sinds dit jaar voor zo'n 4-5 m² aan boomvarens instaan die ik natuurlijk wat vochtiger houd. Ik zet mijn serredeur elke dag open vanaf dat de buitent° 7°C bereikt en dan zakt de LV naar zo'n 75 -80% maar dit is in verhouding nog altijd veel. Iemand had me aangeraden om een ventilator te gebruiken maar als ik er dan over nadenk lijkt me dit het kwaad alleen maar te vergroten doordat het dan de vochtige lucht gewoon nog wat meer rondspreid in mijn serre terwijl het nu toch nog altijd net iets meer geconcentreerd zal zijn in die zijde van de serre waar mijn boomvarens staan of zie ik dit verkeerd?