Hoge LV in serre niet voor alle planten optimaal

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Hoge LV in serre niet voor alle planten optimaal

Berichtdoor Hitch op 02 jan 2013 14:54

Door het huidige uitzonderlijke weertype en de erg hoge LV buiten is deze in de serre omzeggens constant in de 90%. Schitterend voor mijn boomvarens en bananesoorten, palmen e.d. maar ik huis er bijvoorbeeld ook mijn Acaciasoorten en mijn Manihot grahamii's. Deze laatste 2 blijken tegen die hoge LV niet zo goed bestand want er treed schimmelvorming op zowel op de stam, takken als bladeren. Mijn Acacia baileyana 'Purpurea' laat alle takuiteinden en kop mistroostig hangen en laat enorm veel blad vallen. De hele plant zit onder de oranje kleurige piepkleine stipjes. De Acacia subalpina heeft die stipjes ook al is het wel in veel mindere mate en de plant lijkt er verder niet onder te lijden want staat er mooi bij zonder bladval o.i.d..
Ook aan genomen stekken merk ik dat ze niet gediend zijn met dit compacte klimaat. Er is veel andere jaren makkelijk spul gewoon weggeschimmeld. Ik heb dit probleem in de 6 jaar dat ik de serre staan heb nog nooit voorgehad maar ik bedenk wel dat er pas sinds dit jaar voor zo'n 4-5 m² aan boomvarens instaan die ik natuurlijk wat vochtiger houd. Ik zet mijn serredeur elke dag open vanaf dat de buitent° 7°C bereikt en dan zakt de LV naar zo'n 75 -80% maar dit is in verhouding nog altijd veel. Iemand had me aangeraden om een ventilator te gebruiken maar als ik er dan over nadenk lijkt me dit het kwaad alleen maar te vergroten doordat het dan de vochtige lucht gewoon nog wat meer rondspreid in mijn serre terwijl het nu toch nog altijd net iets meer geconcentreerd zal zijn in die zijde van de serre waar mijn boomvarens staan of zie ik dit verkeerd?
Hitch

156 bedankjes

Re: Hoge LV in serre niet voor alle planten optimaal

Berichtdoor lapalmeraie op 02 jan 2013 15:57

Waar planten staan is de luchtvochtigheid altijd hoger, zeker in afgesloten ruimtes.
Maar met ventilatie creëer je wel luchtverplaatsing en zal de LV ook lager uitkomen m.i.
Bovendien gedijen schimmels dan ook minder goed dan wanneer de vochtige lucht stil staat.

Ventilatie zie ik trouwens wel eerder als "verluchten" dan gewoon louter een ventilator plaatsen. Een ventilator bij een opening kan wel helpen om verse lucht aan te zuigen natuurlijk.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 02 jan 2013 17:09

Dus dan moet ik best een ventilator aanzetten enkel op de dagen dat ik de deur ook open kan laten zoals vandaag? Nooit de ventilator gebruiken als de ruimte is afgesloten.
Begrijp ik dat goed zo?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 jan 2013 01:14

Inderdaad ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 03 jan 2013 17:04

Altijd de ventilator, liefst ook verluchten, maar in ieder geval de ventilator aan.

gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor pevano op 03 jan 2013 17:44

Helemaal eens met Ruud. Stilstaande lucht zo veel mogelijk voorkomen.

Peet
pevano

40 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming