Ik heb op een Bulgaarse site gelezen over een soort trachycarpus dat tot -25°C kan verdragen of zelfs meer zonder enige bescherming, het gaat eigenlijk over de fortunei die in Bulgarije voorkomt maar deze naam gewoon meekrijgt omdat hij daar deze temperaturen kan verdragen, worden ook verkocht voor €10 met ongeveer 10cm stammetje. Iemand hier iets van gehoord of ervaring mee?
Ik heb zo'n palm uit kiril gehad en deze heeft het 3 winters geleden niet overleefd. Jammergenoeg heb je sterke en zwakke palmen en ik had dan waarschijnlijk een zwakke. Als je er een wilt proberen moet je even bij excoterra op de site kijken.
Dit is nieuw voor mij. Ik overweeg om hem op de lijst met Trachysoorten te zetten... Het is dan wel geen officiële botanische soort maar wel een mogelijke variëteit en het doel van de lijst is juist om de diverse soorten en variëteiten overzichtelijk bij elkaar te brengen.
Boomkwekerij quality plants te Wetteren is blijkbaar een kweker van Belgische palmen, ik denk dat als deze palmen vanuit zaad opgekweekt zijn tot volwassen palm deze beter zijn dan de Kiril omdat deze planten dan ook ons klimaat beter gewend zijn dan de Bulgaarse planten. De Bulgaarse kwekerij stuurt enkel zaailingen naar Belgie (10 voor €42 incl verzendkosten).Heeft iemand al gehoord van deze kwekerij te Wetteren. Ik ben een beetje op zoek naar een goede harde fortunei om uit te proberen als deze wel echt zo winterhard en vorstvrij zijn.
Ik heb ook weleens een verhaal gelezen over die kweker in Bulgarije. Maar hij had het erover dat zulke waarden alleen konden worden behaald indien de koude kurkdroog zou zijn. Dus geen vochtige kou zoals hier vaak het geval is.
ik heb de kweker in Wetteren al een tijdje gecontacteerd maar krijg geen response. Dus afwachten als ik gehoor krijg, om zomaar even langs te gaan kijken is het beetje ver.