Butia's en Brahea

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Butia's en Brahea

Berichtdoor kristof p op 19 jul 2010 13:45

hoe doen jullie Butia's en Brahea's het na afgelopen winter. hier had geen enkel exemplaar schade(drooggehouden met afdak). met het warme weer gaan ze als een speer! :). ook men B. odorata doet het met dit weer uitstekend en zal er weer een stuk voller uitzien hoop ik op het einde van dit jaar. had na de winter 08/09 redelijk wat bladschade maar geen speerrot...Brahea moorei heeft zijn eerste winter ook met glans doorstaan en groeit verassend snel!

men grootste Butia capitata met bloemen (of toch bijna, de bloemkolven staan op openbarsten).
Afbeelding

B. eriospatha
Afbeelding

men grootste en oudste B. armata
Afbeelding
kristof p

23 bedankjes

Re: Butia's en Brahea

Berichtdoor Pater-ik op 19 jul 2010 13:59

Hallo Kristof,
Mooie planten die daar hebt. Geen foto van de moorei? Ik heb je trouwens een berichtje gestuurd ivm de moorei.
G'tjs
Parick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 20 jul 2010 06:29

Ze zien er goed uit Kristof.

Hier hebben de Butia capitata ( hernoemt naar odorata) en Brahea armata in volle grond de winter goed doorstaan, de enige schade die te zien is bij de B. odorata is op het punt waar de speren in de stam zatten, hier is een klein stukje verbrand, de B. armata heeft helemaal niks.
De Butia archeri, B. eriospatha, Brahea edulis, B. nitida en B. decumbens in pot hebben de -6 C ook overleeft, ze staan er allen mooi bij alleen had de B. edulis een soort van speerrot. Ik zal later eens foto's plaatsen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 20 jul 2010 12:35

De Butia eriospatha heeft een tijd geduurd voordat hij zijn speer kwijt raakte, wel te verwachten was namelijk nauwelijks beschermd afgelopen winter. Hij staat echter nog wel in volle grond, en wordt droog gehouden door een klein kasje erom heen. Ik weet nog dat jij na de winter daarvoor 8 Butia's met speerrot had en uiteindelijk laat in de zomer nog met 6 terugkwamen. Mocht hij tegen november nog steeds niks nieuws hebben geproduceerd, gaat hij eruit natuurlijk :)
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jul 2010 12:43

Mijn Butia gaat als een speer en dat slechts 1 maand na aanplant. :)
Maar hij heeft er dus nog geen winter op zitten... (a)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 21 jul 2010 00:28

Pater-ik schreef:Hallo Kristof,
Mooie planten die daar hebt. Geen foto van de moorei? Ik heb je trouwens een berichtje gestuurd ivm de moorei.
G'tjs
Parick

zal morgen eens een foto van de moorei proberen te maken.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 21 jul 2010 00:29

TropiRo schreef:Ze zien er goed uit Kristof.

Hier hebben de Butia capitata ( hernoemt naar odorata) en Brahea armata in volle grond de winter goed doorstaan, de enige schade die te zien is bij de B. odorata is op het punt waar de speren in de stam zatten, hier is een klein stukje verbrand, de B. armata heeft helemaal niks.
De Butia archeri, B. eriospatha, Brahea edulis, B. nitida en B. decumbens in pot hebben de -6 C ook overleeft, ze staan er allen mooi bij alleen had de B. edulis een soort van speerrot. Ik zal later eens foto's plaatsen.

idd, ben nog niet volledig mee met de nieuwe benamingen maar de b. capitata die wij kennen noemt nu inderdaad B. odorata en B. odorata iets van B. catarensies. de echte B. capitata groeit ergens meer naar het noorden en is wss niet zo winterhard. B. edulis gaat hier als een speer in de volle grond!
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 21 jul 2010 00:31

Exotic Life schreef:De Butia eriospatha heeft een tijd geduurd voordat hij zijn speer kwijt raakte, wel te verwachten was namelijk nauwelijks beschermd afgelopen winter. Hij staat echter nog wel in volle grond, en wordt droog gehouden door een klein kasje erom heen. Ik weet nog dat jij na de winter daarvoor 8 Butia's met speerrot had en uiteindelijk laat in de zomer nog met 6 terugkwamen. Mocht hij tegen november nog steeds niks nieuws hebben geproduceerd, gaat hij eruit natuurlijk :)

vorige winter dacht ik dat 5 van de 8 Butia's speerrot hadden en verassend genoeg had geen enkele zelfs ook maar speerrot na de laatste winter. mss zijn ze nu wat beter aangepast na die eerste koude winter?

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 21 jul 2010 15:58

De Brahea edulis heb ik dit voorjaar pas aangeplant maar valt wel op dat hij sneller in de groei is gegaan dan de B. armata vorig jaar ben dus benieuwd hoe de edulis het volgend jaar gaat doen.

De beloofde foto´s
Brahea armata
Afbeelding

Butia odorata ( voorheen capitata)
Afbeelding

Brahea edulis
Afbeelding

Butia yatay
Afbeelding

Butia acheri, Brahea edulis, Brahea armata
Afbeelding

Brahea nitida
Afbeelding

Brahea decumbens
Afbeelding

De Butia's en Brahea's in pot hebben afgelopen winter onder een afdak gestaan, de kluiten zijn meerdere malen bevroren geweest, van een paar soorten verbaasd het mij een beetje dat ze het hebben overleefd.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jul 2010 16:21

Zoals de yatay?
Die ga je in pot houden neem ik aan?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes