Trithrinax campestris

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trithrinax campestris

Berichtdoor plasta op 08 aug 2011 14:16

Dat vroeg ik me ook al af :?:
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 08 aug 2011 20:55

Hallo Niek, Plasta, allen

lapalmeraie schreef:Mooi verhaal Guy!
Maar waarom heb je 'm toch weer in een (bodemloze) pot gezet en niet gewoon zo in de volle grond?

Wel de plant staat inderdaad in een bodemloze pot die helemaal is ingegraven, rondom de pot zit isolatie. ( noppenfolie ) die de eerste 50 cm van de pot/plant omwikkelen. Natuurlijk is dat bedekt met een beetje zand en kiezels. Het is hoogstwaarschijnlijk weer een eigenzinnige eigenaardigheid van mij, maar misschien heeft hij de eerste jaren dan meer kans om de winters door te komen.

Let wel ik heb een put gegraven zo diep ik kon (hier zo'n goede meter diep) en die opgevuld met wat ik denk een goede Trithrinax grond is. onderaan ook een laag lavakorrels, het is dus niet de bedoeling om em nog ooit uit te graven.

Natuurlijk is dit experimenteel, maar ik dacht zo houd ik het vocht gemakkelijker weg in de winter (rand van pot steekt nog net boven de grond ) de hoogste 50 cm omwikkeld met noppenfolie, houden dat gedeelte misschien net wat warmer. Misschien hebben we met wat geluk nog eens een wat zachtere winter, en kan de plant lekker diep wortelen. ( zoals hierboven gezegd heef ie daar zeker zin in ). Misschien lukt het wel eens dat hij diep geworteld is om te groeien en om de soms strenge winters door te komen, ... misschien

Een grotere T. Campestris kost redelijk veel geld. Als mijn kleine al zo een grote wortels heeft, hoe groot moeten die wortels dan wel niet zijn bij een groter exemplaar ? Misschien sterven er wel van die jongens maanden misschien zelfs een jaar later na de eerste winter omdat destijds de wortels beschadigd waren tijdens het verplanten. Dan doet het dubbel zeer om zo een prachtplant te verliezen, misschien lukt het bij mij wel, hij staat op de zonnigste plaats, ook in de winter komt er daar zon.

Marc de Vrome van Palmhunter heeft echt een hele grote T. Campestris in zijn tuin. Maar bovenaan stond er amper één blad, hij was niet zo in de wolken van de soort.

Laat het niet na om experimentele zaken zoals het omwikkelen van een pot met isolatie en zo de grond in te veroordelen als onozel. Jullie richtlijnen en suggesties zijn vaak erg nuttig voor mij.

Als de plant later groot is geef ik een BBQ en dan is iedereen welkom.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 aug 2011 20:00

Er zit wel wat in hoor, vooral het weghouden van vocht. Althans in het bovenste deel toch. Iets verder naar beneden zal dit geen verschil meer maken.
Bedankt voor de gedetailleerde uitleg :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Roger op 10 aug 2011 21:05

Ik heb ook een kleine (1-2jr. oud) Trithrinax camp. in een kleine pot staan ben benieuw hoe snel deze gaat groeien, wat mij opviel bij dit kleine plantje dat de wortels vrij stug zijn.

Roger
Roger

8 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 13 aug 2011 12:54

Ik moet zeggen dat je ze in pot beter tegen te veel vocht kunt beschermen dan in de volle grond .Ze zijn erg gevoelig voor te veel vocht (regen,ijs of sneeuw op de plant of bij de wortels).
Als het weken lang regelmatig regent zoals de laatste twee maanden dan kwijnen ze langzaam weg.
In pot kun je ze af en toe onder een afdak of binnen zetten zodat de plant in betere conditie blijft.
Ik zorg dat de wortels nooit langer dan 1 week vochtig staan.
Hebben jullie een foto van een plant in de volle grond in goede conditie en mooi van blad?
Gr edwin
Bijlagen
thrithrinax schyzophylla.JPG
Thrytrinax schyzophylla
thrithrinax schyzophylla.JPG (52.01 KiB) 3813 keer bekeken
thrithrinax camprestis.JPG
Thrytrinax camprestis
thrithrinax camprestis.JPG (50.1 KiB) 3813 keer bekeken
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 23 aug 2011 03:48

In het wild komt T. campestris voor in savanneachtige biotopen met droge winters. Dus goed gedraineerd en zonnig lijkt me het beste. Ik heb er honderden in Argentinie gezien een paar jaar geleden.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Roger op 23 aug 2011 20:25

Dus de Trithrinax campestris stopt veel energie in de wortelgroei en gaat vrij diep,is er een bepaalde leeftijd v/d plant dat hij zich meer gaat richten op bladgroei, omdat dit toch vrij traag is. Ik plant hem in een diepe pot ivm de wortels, heb er maar een in de tuin staan, zou zonde zijn als deze in ons klimaat zou verrotten,dus elke winter onder de overkapping en vrij droog overwinteren bij mij :thumb_up: .

Roger
Roger

8 bedankjes

Berichtdoor hexina op 24 aug 2011 09:41

Ik heb jullie topic gevolgd en heb deze bijzondere mooie palmsoort inmiddels ook op mijn wenslijstje erbij gezet. Prachtig is ie :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen