Hallo Niek, Plasta, allen
lapalmeraie schreef:Mooi verhaal Guy!
Maar waarom heb je 'm toch weer in een (bodemloze) pot gezet en niet gewoon zo in de volle grond?
Wel de plant staat inderdaad in een bodemloze pot die helemaal is ingegraven, rondom de pot zit isolatie. ( noppenfolie ) die de eerste 50 cm van de pot/plant omwikkelen. Natuurlijk is dat bedekt met een beetje zand en kiezels. Het is hoogstwaarschijnlijk weer een eigenzinnige eigenaardigheid van mij, maar misschien heeft hij de eerste jaren dan meer kans om de winters door te komen.
Let wel ik heb een put gegraven zo diep ik kon (hier zo'n goede meter diep) en die opgevuld met wat ik denk een goede Trithrinax grond is. onderaan ook een laag lavakorrels, het is dus niet de bedoeling om em nog ooit uit te graven.
Natuurlijk is dit experimenteel, maar ik dacht zo houd ik het vocht gemakkelijker weg in de winter (rand van pot steekt nog net boven de grond ) de hoogste 50 cm omwikkeld met noppenfolie, houden dat gedeelte misschien net wat warmer. Misschien hebben we met wat geluk nog eens een wat zachtere winter, en kan de plant lekker diep wortelen. ( zoals hierboven gezegd heef ie daar zeker zin in ). Misschien lukt het wel eens dat hij diep geworteld is om te groeien en om de soms strenge winters door te komen, ... misschien
Een grotere T. Campestris kost redelijk veel geld. Als mijn kleine al zo een grote wortels heeft, hoe groot moeten die wortels dan wel niet zijn bij een groter exemplaar ? Misschien sterven er wel van die jongens maanden misschien zelfs een jaar later na de eerste winter omdat destijds de wortels beschadigd waren tijdens het verplanten. Dan doet het dubbel zeer om zo een prachtplant te verliezen, misschien lukt het bij mij wel, hij staat op de zonnigste plaats, ook in de winter komt er daar zon.
Marc de Vrome van Palmhunter heeft echt een hele grote T. Campestris in zijn tuin. Maar bovenaan stond er amper één blad, hij was niet zo in de wolken van de soort.
Laat het niet na om experimentele zaken zoals het omwikkelen van een pot met isolatie en zo de grond in te veroordelen als onozel. Jullie richtlijnen en suggesties zijn vaak erg nuttig voor mij.
Als de plant later groot is geef ik een BBQ en dan is iedereen welkom.