phoenix canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: phoenix canariensis

Berichtdoor p e t e r op 25 apr 2014 22:13

Phoenix is niet zo gevoelig voor wortelsnoei dus volgens mij kan het.
Het zijn wel kampioenen in wortelgroei hoor, ik hoop voor je dat je hem er nog uit krijgt.

Ik heb de mijne ooit in een kuip gezet waarvan ik de onderkant volledig afgesloten heb met een schotel. Zo kon wel het meeste water weg maar niet de wortels. Toch waren de wortels nog ontsnapt en was deze volledig vastgegroeid.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Rob op 27 apr 2014 01:57

Om eerlijk te zijn: ik vind hem echt schitterend zo in die put en zeker nu ie in bloei is, zou ik hem echt niet meer verzetten - ook in volle grond gaan ze als een raket en zul je er veel werk aan hebben. Kijk maar eens naar die van Robin in Steenbergen, dat is een monster.

Genieten en tot aan de winter niets aan doen!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 27 apr 2014 06:53

Precies. Een meter hogere bescherming is meer de moeite waard dan de risico's van verplanten. Niet doen!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 apr 2014 18:28

Om te antwoorden op je vraag of hij het zal overleven dan is het antwoord ja, als je het goed aanpakt, met zoveel mogelijk wortel dus. Zoals al gezegd kan de canariensis goed tegen wortel snoei dus mag dat niet echt een probleem zijn. Echter als je zo'n klepper vlak naast de stam alles afsteekt begrijp je zelf ook dat dat niet gaat lukken. Verhouding plant en wortelkluit moet kloppen. Hoe meer wortels je er aan laat, hoe minder blad die zal verliezen en meer overleving slaagkansen die heeft.
Echter begrijp ik niet goed waarom je die nu weer wil gaan verplanten ? In de eerste plaats, herinner je nog hoeveel je had afgezien met de bodem van de put te verwijderen/uit te breken :D Hem nu uitgraven/uithakken zal nog meer werk vragen. Ik zou er niet aan willen beginnen met enkel mijn schop, een kraantje zal dan wel noodzakelijk zijn. Uitgraven is 1 ding en dan moet je hem nog verplaatsen ook... Is de reden enkel om de hoogte van het ding ? Je kan natuurlijk de bladeren korter knippen, dat is 1, je kan ook dat prachtig bouwwerk (winterbescherming) verkleinen en gewoon op die put plaatsen i.p.v. erover of je kan de put verplaatsen i.p.v. de palm, dus alles afbreken en ergens anders teug opbouwen en dan grond toevoegen rond de palm zodat die op een heuvel komt te staan (heb ik ook).
Ik persoonlijk vind nu 1 meter hoger niet echt een groot probleem En raad toch ook aan om deze te laten staan. Staat prachtig nu zoals die is :applaus:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 apr 2014 12:57

+1 voor Dimi ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor ick op 01 mei 2014 16:23

zeker prachtig! En wat is -ie gegroeid!
Ook al verdraagt een Phoenix wortelsnoei wel redelijk goed, de plant wordt er zeker niet beter van. Ik heb het in het verleden vaak toegepast bij mijn exemplaar, en het resultaat was eigenlijk steevast dat de bovengrondse groei stil kwam te liggen voor minsten een jaar en de plant echt moest vechten voor herstel. Dat herstel kwam dan uiteindelijk wel, maar het was extra moeilijk om 'm de winter door te krijgen.
En ik vind je Phoenix supermooi staan in die put!

Groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor toro op 02 mei 2014 21:41

ja mooi is die wel ,
ik heb ondertussen begrepen dat verplanten geen optie is
dus moet ik iets bedenken hoe ik hem verder moet inpakken deze winter
de serre moet in ieder geval kleiner worden
den van op de put vertrekken zo omhoog
en dan afzonderlijk de put rondom inpakken
denk er over na
in ieder geval bedankt aan ieder voor de wijze raad
grtjes ;)
toro

3 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 02 mei 2014 21:53

Hoi, die put is een prachtige basis voor winterbescherming aan te brengen, je kunt er staanders tegenaan trekken en tussen die kepers dike sreenwol zetten en het geheel met nopenfoly toe te dichten! zou het zo laten plant groeit goed dus waarom zou je!
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Rico op 02 mei 2014 22:36

Ik zou hem ook zo laten staan. Jij kunt al veel dieper de wortels beschermen tegen de kou. Op een vlakke grond kun je alleen hetgeen boven de grond goed beschermen.
Anders zou ik ook inderdaad de optie van Dimi nemen. De rand van de put weg en een mooie grote heuvel maken.

Succes met je schitterende palm!
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 mei 2014 18:34

Inderdaad zoals Eduard al zegt, die put is een ideale start om je bescherming op te bouwen. Met een paar stevige beugels die je vast boort in de put (zijkant) kun je dan lange palen in schuiven die dan muurvast staan (belangrijk voor storm), daarop dan een dak, de palen op meerdere plaatsen met elkaar verbinden met dwarsbalken om wat meer stevigheid te brengen aan het geheel en dan omtrekken met noppenfolie. Nog een voordeel is dat je dan een cilindervormige constructie hebt waar de wind dan ook weer minder vat op heeft. De put zelf is dan ook nog makkelijk te isoleren door er inderdaad iets isolerend rond te wikkelen. Omdat alles vast hangt aan die put zal het een zeer stevig geheel zijn, moet je wel stevige balken gebruiken maar je kan het hok dat je al had daarvoor recupereren natuurlijk :thumb_up: Als ik zie wat voor prachtig bouwwerk je al gemaakt had weet ik zeker dat dat bij jouw wel weer goed zal komen, je bent duidelijk een handige Harry. ;) Ik zou het wel weten als ik in jouw plaats was. Het kost wel wat geld en moeite allemaal maar voor dat geld heb je wel je boom nog niet vervangen, zo moet je denken.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen