Om te antwoorden op je vraag of hij het zal overleven dan is het antwoord ja, als je het goed aanpakt, met zoveel mogelijk wortel dus. Zoals al gezegd kan de canariensis goed tegen wortel snoei dus mag dat niet echt een probleem zijn. Echter als je zo'n klepper vlak naast de stam alles afsteekt begrijp je zelf ook dat dat niet gaat lukken. Verhouding plant en wortelkluit moet kloppen. Hoe meer wortels je er aan laat, hoe minder blad die zal verliezen en meer overleving slaagkansen die heeft.
Echter begrijp ik niet goed waarom je die nu weer wil gaan verplanten ? In de eerste plaats, herinner je nog hoeveel je had afgezien met de bodem van de put te verwijderen/uit te breken

Hem nu uitgraven/uithakken zal nog meer werk vragen. Ik zou er niet aan willen beginnen met enkel mijn schop, een kraantje zal dan wel noodzakelijk zijn. Uitgraven is 1 ding en dan moet je hem nog verplaatsen ook... Is de reden enkel om de hoogte van het ding ? Je kan natuurlijk de bladeren korter knippen, dat is 1, je kan ook dat prachtig bouwwerk (winterbescherming) verkleinen en gewoon
op die put plaatsen i.p.v. erover of je kan de put verplaatsen i.p.v. de palm, dus alles afbreken en ergens anders teug opbouwen en dan grond toevoegen rond de palm zodat die op een heuvel komt te staan (heb ik ook).
Ik persoonlijk vind nu 1 meter hoger niet echt een groot probleem En raad toch ook aan om deze te laten staan. Staat prachtig nu zoals die is