HOE GAAT HET MET JULLIE BUTEA'S

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: HOE GAAT HET MET JULLIE BUTEA'S

Berichtdoor francois eijkhout op 15 maart 2011 14:04

Dit heb ik al gedaan Niek,ze heeft niet ingepakt gestaan wel onder een afdak.mar je weet het toch niet ik heb de afgelopen paar jaar aardig de dans ontsprongen vergeleken bij anderen die alles hadden ingepakt.
bedankt voor je reactie Niek. :thumb_up: Groeten Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor KRISTOFD op 15 maart 2011 20:16

één ding heb ik geleerd. Ik dek geen planten meer af maar maak er een soort serretje rond die ik bij mooi weer kan open zetten om te luchten en bij vriesweer kan dicht doen en een lamp erin van 25 of 40 watt . Zo blijven de planten in de warmte en droogte en is er voldoende luchtcirculatie.

Groeten,

Kristofd
KRISTOFD

9 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 15 maart 2011 21:38

Hoi Cristoph D dit ben ik van plan voor mijn phoenix Canaries te maken een bak van tuinhout zonder bodem met de winter 4 palen er in op de hoek, en een raamwerk aan de voorkant om open te kunnen zetten de rest dicht met doorzichtig materiaal ,en natuurlijk een dak :lol: bedankt voor de reactie groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 16 maart 2011 15:09

Francois en anderen,

Ik zie een stukje verder op in dit topic dat je ook beschrijft dat de Butia's al groei vertonen. Butia's die nu hun speren openvouwen (lijkend als groei) is in veel gevallen een voorteken van speerrot. Uiteraard de planten die in warme afdektentjes etc staan er buiten gelaten. Butia's laten vaak pas echt de winterschade goed zien zodra de temperatuur een week (ongeveer, langere periode) rond de 20 graden schommelt. Dat is in ieder geval mijn ervaring, maar ook van andere palmliefhebbers de afgelopen winters. Er zijn veel gevallen bekend van een schitterende Butia in April, maar volledig bruin na een lekkere en zonnige meiweek. In verhouding tot andere palmen is dit vrij laat.

Niet te vroeg juichen dus, Butia's lijken een hekel te hebben aan een langere periode rondom en onder het vriespunt. Al hoop ik uiteraard het beste voor iedereen zijn Butia's.

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 16 maart 2011 16:23

Exotic Life schreef:Butia's lijken een hekel te hebben aan een langere periode rondom en onder het vriespunt.

Zoals zovele palmen die een redelijke "winterhardheid" wordt toegeschreven.(Jubaea,Trithrinax, Butia e.a.).Buiten de factoren vocht en andere lichtintensiteit die afwijken van de natuurlijke verspreidings gebieden is de koudebestendigheid ook maar relatief. B.v. een Trithrinax op de pampa's in Argentinie zal elke nacht temperaturen van ruim onder het vriespunt ondervinden. Echter overdag loopt deze temperatuur in rap tempo op. M.a.w. deze extremen doen zich voor in een tijdscyclus van 24 uur.
Verschillen van 30 a 40 graden tussen dag- en nachttemperatuur zijn geen uitzondering...

Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 maart 2011 10:21

Mijn vrees is gisteren bevestigd.
Door het even trekken gisteren avond kwam één speer los.
Dus ik zit in het zelfde schuitje als jij François. :(

Zoals hier al geschreven zag mijn eriospatha er tot 2 weken geleden nog prachtig uit.
Ik ben echter te voorzichtig geweest met de vorstnachten (tot -5°C bij mij) door in die weken de bescherming dicht te laten. Overdag liep de temperatuur in het tentje op tot 30°C. Dit in combinatie met te weinig luchtcirculatie....(geen tijd om de tent steeds te openen)

Hij zag er dan ook niet fris meer uit toen ik vorig week de tent opende.
Maandagavond heb ik nog snel alle zijwanden verwijderd voor een optimale verluchting.
Maar zoals Robbin en Dejagere al schreven gaat het heel hard als ze al een klap gekregen hebben.

De andere speren zitten wel nog goed vast en daarbij is de onderste helft wel nog fris groen. De uiteinden en het oude blad ziet er niet fris uit.
Ik heb direct een dosis Cuprex-poeder in het hart gestrooid om te voorkomen dat de rotte plek zich verder uitbreidt.

Zoals het er nu uitziet ben ik hoopvol. Ik denk dat hij maar deels schade heeft opgelopen en er dus relatief snel doorheen zal groeien. Maar enkel de tijd zal dit uitwijzen.

Op zich is het ook niet zo'n grote ramp. Butia's recupereren behoorlijk goed van speerrot, dat was al te zien op de foto's van Dimitri. Bovendien was dit het eerste jaar in de volle grond en de eerste keer in dit tentje. Het was dus ook voor mij een beetje zoeken, uitproberen en afwachten om de ideale omstandigheden te creëren.
Volgend jaar beter ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 17 maart 2011 10:29

Hoi Niek jammer voor je maar we komen er wel uit, positief blijven is de enige weg .en ik heb ook goede hoop er is weinig rot :thumb_up: Groeten Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 maart 2011 11:12

We hebben ze gewoon te veel vertroeteld François :D
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 17 maart 2011 11:14

Je bent er snel bij dus dat speelt in jouw voordeel. de komende week wordt ook maar 1 regendag voorspeld dus dat is ook al prima.

Mijn allereerste palm x aantal jaar geleden was ook een Butia (toenmalige capitata) en die werd beschermd met vliesdoek en warmtekabels, en ik had net hetzelfde voor als Lapalmeriae: van de één op de andere dag plots een uitgedroogde palm en 2 weken later speerrot. Een half jaar cuprex en daarna afzagen heeft hem helaas niet gered... toen wou ik ook geen nieuwe Butia meer omdat ik die relatief duur vond om zo'n risico mee te nemen.
Ik duim voor jullie dat het beter gaat en ze erdoor gaan komen!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 maart 2011 11:28

Merci amourath ;)

Hij staat sowieso nog onder zijn afdak en dat ga ik voorlopig ook zo houden.
Nogmaals, zolang de onderste delen van de huidige speren groen blijven blijf ik optimistisch.
En zoals je zelf aangeeft is het nog vroeg in het seizoen.
Ik twijfel alleen wel wat ik dit weekend met 'm ga doen. Ze voorspellen -1°C maar enkele weken terug bleek dat in de praktijk dan uit te draaien op -3°C :roll:

Ofwel laat ik het zo, zonder extra bescherming (op het afdak na dan).
Ofwel draai ik die nachten enkel een beetje vliesdoek rond de stam/speren.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen