Mijn vrees is gisteren bevestigd.
Door het even trekken gisteren avond kwam één speer los.
Dus ik zit in het zelfde schuitje als jij François.
Zoals
hier al geschreven zag mijn eriospatha er tot 2 weken geleden nog prachtig uit.
Ik ben echter te voorzichtig geweest met de vorstnachten (tot -5°C bij mij) door in die weken de bescherming dicht te laten. Overdag liep de temperatuur in het tentje op tot 30°C. Dit in combinatie met te weinig luchtcirculatie....(geen tijd om de tent steeds te openen)
Hij zag er dan ook niet fris meer uit toen ik vorig week de tent opende.
Maandagavond heb ik nog snel alle zijwanden verwijderd voor een optimale verluchting.
Maar zoals Robbin en Dejagere al schreven gaat het heel hard als ze al een klap gekregen hebben.
De andere speren zitten wel nog goed vast en daarbij is de onderste helft wel nog fris groen. De uiteinden en het oude blad ziet er niet fris uit.
Ik heb direct een dosis Cuprex-poeder in het hart gestrooid om te voorkomen dat de rotte plek zich verder uitbreidt.
Zoals het er nu uitziet ben ik hoopvol. Ik denk dat hij maar deels schade heeft opgelopen en er dus relatief snel doorheen zal groeien. Maar enkel de tijd zal dit uitwijzen.
Op zich is het ook niet zo'n grote ramp. Butia's recupereren behoorlijk goed van speerrot, dat was al te zien op de foto's van Dimitri. Bovendien was dit het eerste jaar in de volle grond en de eerste keer in dit tentje. Het was dus ook voor mij een beetje zoeken, uitproberen en afwachten om de ideale omstandigheden te creëren.
Volgend jaar beter

Vrgr
Niek