draco schreef:
Als de belmoreana wordt aangeboden als jonge plant is het in ieder geval goed opletten geblazen, omdat vrijwel zeker de soortnamen door elkaar worden gehaald. Tenminste bij volwassen exemplaren is de bladstand van beide soorten karakteristiek verschillend. Als dat onderscheid bij een jonge palm afwezig is, weet je dus niet of je de gewenste soort te pakken hebt.
p.s. .
Ja namen worden niet altijd correct gebruikt en wanneer ze klein zijn lijken forsteriana en belmoreana veel op elkaar.
Ik heb iemand gekend die een zeer mooie en grote Belmoreana heeft gehad, een solitaire plant met een dikke stam van 40 cm hoog, plant was meters hoog in totaal en stond daarvoor in een hoog kantoor.
Het was onmiskenbaar een Belmoreana met zijn typisch gedraaide blad.
De persoon had geen idee wat ie in zijn bezit had en verzorgde de plant niet. Ik heb hem gewezen op de zeldzaamheid en jaren later mocht ik de plant zelf hebben. Helaas was deze inmiddels totaal verpieterd, stond uitgedroogd in een veel te kleine kuip. Later leerde ik pas hoe langzaam de planten groeien, desbetreffende plant moet tientallen jaren oud zijn geweest.
Sindsdien ben ik op zoek eigenlijk:)