Een verfrissend buitje voor Howea

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Een verfrissend buitje voor Howea

Berichtdoor draco op 22 apr 2014 01:02

Na een maandenlang verblijf binnenshuis, mocht Howea forsteriana vandaag naar buiten voor een verfrissende regenbui. Het getoonde exemplaar betreft een variatie op het type met roodbruin uitlopend blad. De bladstelen zijn een mauve donkergroen in vergelijking met het lichte groen van de typeplant. Ik vermoed, gezien het formaat van de speer, dat de ontplooiing van een nieuw blad niet lang op zich laat wachten. Als het zover is, voltrekt het ontvouwen zich relatief snel.
Bijlagen
Howea_forsteriana.jpg
Howea_forsteriana.jpg (116.92 KiB) 4594 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Een verfrissend buitje voor Howea

Berichtdoor Rob op 23 apr 2014 00:09

Prachtig Han!
:applaus:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor alloo op 23 apr 2014 11:17

Ik heb de mijne gisteren buiten gezet, nu nog een beetje laten wennen aan de zon,en dan mag hij gerust in de volle zon ,doe ik trouwens elk jaar .

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 apr 2014 16:18

Prachtig exemplaar inderdaad!!!
En ook een goed idee. Ga het ook in het oog houden.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Kajsa12 op 23 apr 2014 20:03

Mooi exemplaar, Han.

Ik heb mijn "gewone" H. forsteriana ook alweer een tijdje buiten, maar zijn nog niet zo groot als de jouwe.
Sinds vorig jaar houd ik er een aantal buiten (zolang het kan) en een aantal binnen.
Groeten Henri
Kajsa12

13 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 23 apr 2014 20:52

mooie plant , heb er eentje in de veranda staan 8-)

grts

pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor rice op 23 apr 2014 22:52

mooi exemplaar, is deze solitair? meestal zijn het kluitjes
mijn ervaring met zon is niet zo goed, howea verbrand snel en groeit langzaam.

off topic: heeft er iemand eigenlijk de Howea Belmoreana?
minstens zo mooi, maar zie ze nooit
rice

33 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 apr 2014 01:08

rice schreef:mooi exemplaar, is deze solitair? meestal zijn het kluitjes
mijn ervaring met zon is niet zo goed, howea verbrand snel en groeit langzaam.

off topic: heeft er iemand eigenlijk de Howea Belmoreana?
minstens zo mooi, maar zie ze nooit

Ook deze staat niet helemaal solitair, al heb ik er wel al enkele loten afgehaald om de zwaarste met het rooduitlopend blad een voorsprong te bieden. Mijn doel is om uiteindelijk 1 stam te behouden.
Howea belmoreana heb ik wel gehad, maar ik achteraf betwijfel ik of het niet de forsteriana was gelet op de identieke bladstand. Een Nederlands bedrijf legt zich toe op de handel en export van Howea forsteriana. Zaad wordt geoogst op Howe Island en gekiemd of voorgekweekt naar de uithoeken van de wereld verzonden. Howea forsteriana is van groot commerciëel belang voor dit eiland. Van de 3 andere endemische palmsoorten is behalve Howea belmoreana soms ook Hedyscepe canterburyana in cultuur aan te treffen. Als de belmoreana wordt aangeboden als jonge plant is het in ieder geval goed opletten geblazen, omdat vrijwel zeker de soortnamen door elkaar worden gehaald. Tenminste bij volwassen exemplaren is de bladstand van beide soorten karakteristiek verschillend. Als dat onderscheid bij een jonge palm afwezig is, weet je dus niet of je de gewenste soort te pakken hebt.

p.s. De Hortus VU heeft een volwassen exemplaar van Howea belmoreana in de collectie.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor rice op 24 apr 2014 09:18

draco schreef:
Als de belmoreana wordt aangeboden als jonge plant is het in ieder geval goed opletten geblazen, omdat vrijwel zeker de soortnamen door elkaar worden gehaald. Tenminste bij volwassen exemplaren is de bladstand van beide soorten karakteristiek verschillend. Als dat onderscheid bij een jonge palm afwezig is, weet je dus niet of je de gewenste soort te pakken hebt.

p.s. .

Ja namen worden niet altijd correct gebruikt en wanneer ze klein zijn lijken forsteriana en belmoreana veel op elkaar.
Ik heb iemand gekend die een zeer mooie en grote Belmoreana heeft gehad, een solitaire plant met een dikke stam van 40 cm hoog, plant was meters hoog in totaal en stond daarvoor in een hoog kantoor.
Het was onmiskenbaar een Belmoreana met zijn typisch gedraaide blad.
De persoon had geen idee wat ie in zijn bezit had en verzorgde de plant niet. Ik heb hem gewezen op de zeldzaamheid en jaren later mocht ik de plant zelf hebben. Helaas was deze inmiddels totaal verpieterd, stond uitgedroogd in een veel te kleine kuip. Later leerde ik pas hoe langzaam de planten groeien, desbetreffende plant moet tientallen jaren oud zijn geweest.
Sindsdien ben ik op zoek eigenlijk:)
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 apr 2014 10:14

Ik heb ook eens zo een exemplaar gehad met sterk verdraaiende bladeren. Ik dacht toen dat dat te maken had met te donker te staan binnenshuis. Hij kreeg ook een ongelooflijke spintaanval en uitdrogende bladeren. Blad na blad moest ik afknippen en hij groeide heel erg traag. Van miserie en omdat de plant er niet meer uitzag zette ik hem in het voorjaar buiten. Hij kreeg max 2 uurtjes ochtendzon maar de overige bladeren verbranden evengoed en hij viel compleet stil. Halfweg de toenmalige erg natte zomer bleek hij ook gewoon rot te zijn geworden en heb ik hem maar op de mesthoop gegooid. Hij kwam van bij Exotica uit een lot van een 30 tal planten. Top van zijn hoogste blad was net geen 2.5 m.
Hitch

156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen