Trachycarpus fortunei aankoop

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus fortunei aankoop

Berichtdoor jraukema op 28 jul 2010 16:32

Hallo,

Ik ben hovenier en sinds een poosje erg geinterreseerd geraakt ik exotisch tuinieren. Gewoon leuk om iets anders te hebben als de gewone standaard beplanting.

Ik wil dan ook flink wat exoten gaan aanplanten in mijn kleine tuintje.

Ik was op zoek gegaan naar een trachycarpus om mee te beginnen en kwam terecht bij exoterra.nl. Hier ben ik geweest en heb een albizia, 2 musa b. en een trachycarpus fortunei gekocht.

Ik vroeg mij af of het een goede koop is geweest voor 69.95(de trachy) en wat jullie ervan vinden hoe hij eruit ziet? En hebben jullie nog tips over hoe is hem het beste kan beschermen in de winter of is dit niet nodig?

Groeten,
Rene
Bijlagen
IMG_4929_ir_0.JPG
Trachycarpus fortunei 69,95
IMG_4929_ir_0.JPG (155.53 KiB) 5152 keer bekeken
jraukema

2 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei aankoop

Berichtdoor retep43 op 28 jul 2010 18:25

Hij ziet er goed uit, dus niet te duur imo.
Verder zou ik hem wel beschermen in de winter, want je weet nooit hoe koud het wordt en
hoelang achter elkaar, dus zou ik een paar pvc electra buizen kopen voor een paar dubbeltjes per stuk, een zakje tierips, doorzichtige schildersfolie ( dikste kwaliteit) en een rol ducktape kopen, en daar een klein tentje van maken en er overheen zetten, daar dan een gewone gloeilamp van 40 watt
inzetten. Bij redelijk weer til je het tentje eraf en laat je de palm lekker luchten, en bij extreem koud weer doe je hem erover en zonodig het lampje aan, wat voldoende warmte afgeeft om
de temperatuur onder het tentje rond het vriespunt te houden.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 28 jul 2010 21:18

Ik vind hem er ook goed uitzien en zelfs europese kwaliteit status volgens mij.Wat bescherming betreft is het van belang of je in een koude streek woont of niet.Vooral de eerste winter na aanplant is wat bescherming in koudere streken nodig.Zijn eerste winter de weerkaarten in de gaten houden zou ik zeggen en bij ijsdagen beschermen tenzij je in een zachte plaats in het westen woont waar je hem met afdakje bij koudeperiode al voldoende beschermd,bij hevige koudegolf wat vliesdoek rond de stam of rond de palen van het dak.In het oosten is bij hevige koudegolf een lampje misschien geen overbodige luxe.Ik heb nog nooit een lampje bij Trachy. gedaan maar ik woon dan ook in het westen en een Trachy.kan best wat vorst aan.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 jul 2010 21:43

Hallo Rene

Ten eerste; welkom op het forum ;)

De eerste winter na aanplant is het inderdaad verstandig om de de Trachy een beetje extra te beschermen. Een warmtebron lijkt me een beetje veel van het goede aangezien de Trachy heel wat vorst aan kan. Hier kun je eventueel het nodige nalezen over de winterbescherming. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 28 jul 2010 21:45

zou hem toch nooit beschermen door hem bij te verwarmen. als je al een fortunei moet bijwarmen vrees ik dat de opties qua palmen en vele andere exoten uit 'warmere' regionen dan al ophouden! ik bescherm ze nooit en heb vele zaailingen (uitgezaaide en gezaaide) die probleemloos de winters overleven en sommige die het niet halen maar dat zijn de zwakkere. de zwakkere beschermen heeft volgens mij weinig zin! het hangt er idd vanaf waar je woont (in het oosten de eerste winters, als het terug zo'n koude zijn zoals de laatste twee wel een afdakje of jasje geven) maar ook in het oosten zijn trachycarpus (de sterke en goede exemplaren) bestand tegen een flinke winter zoals laatst. is je palm dood dan heb je pech en probeer je best een nieuwe die hopelijk sterker is. ik versta wel dat er mensen zijn die hun groot en duur gekocht exemplaar willen goed beschermen maar het blijft zowieso beter om met een exemplaar te beginnen zoals hierboven. deze halen zogoed als altijd in enkele jaren een grootgekocht exemplaar in en zien er meestal veel mooier en voller uit.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Augustinno op 28 jul 2010 22:06

Hallo RENE.
Wat ik zeker zou doen dat is het voornaamst zn voeten rond om de stam beschermen, door een lekkere laag houtschors , omdat hij pas aan geplant is om de wortels te beschermen.
En Dan zeker geen schildersfolie of andere folie :!: :!: want dan kan hij niet ademen ,dan krijg
speerrot. :!: een afdakje derboven of inpakken met Vliesdoek dat ademd en evt wat jutte om zn stammetje en schors op zn voeten.
Augustinno

4 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 29 jul 2010 09:54

Mooie Fortunei!

Nu hebben jullie het over beschermen met een vliesdoek, maar waar kan je die tegen een goede prijs aanschaffen.

Wat is het beste moment om de palmen te gaan beschermen, 1e vorst of tegen november?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 29 jul 2010 10:33

Laag schors rond de Trachy. leggen mag je nu al doen of voor de winter .Als je dit al doet heb je al een bescherming die in zachte winter volstaat.Enkel wanneer het kouder dan -5 wordt KUN je nog extra bescherming geven; pas als het kouder dan -10 wordt is het gevaarlijker voor je Tr. in zijn eerste jaar.Maar als hij reeds aangeslagen is na 1 of 2 jaar en er gezonde groei inzit moet hij in feite zonder bescherming kunnen.Zoals hierboven vermeld als de palm doodgaat bij kortstondig -10 gr dan had je een zwak ex en probeer je beter een nieuw ex.Normaal moet een Trachy. die een paar jaar in volle grond staat probleemloos -15 aankunnen voor een paar nachten.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 29 jul 2010 10:40

Augustinno schreef:Hallo RENE.
Wat ik zeker zou doen dat is het voornaamst zn voeten rond om de stam beschermen, door een lekkere laag houtschors , omdat hij pas aan geplant is om de wortels te beschermen.
En Dan zeker geen schildersfolie of andere folie :!: :!: want dan kan hij niet ademen ,dan krijg
speerrot. :!: een afdakje derboven of inpakken met Vliesdoek dat ademd en evt wat jutte om zn stammetje en schors op zn voeten.

Ik zeg nergens dat je hem in moet pakken met schildersfolie, maar een tentje er van maken dat
je er zo los overheen kunt zetten met een 40watt lampje er onder als het echt keihard gaat
vriezen. Zo verstikt de palm niet, en hou je hem gegarandeerd heel.
Verder lees ik vaak genoeg dat trachycarpussen het begeven of speerrot krijgen, dus zo geweldig winterhard zijn ze nou ook weer niet zoals beweerd wordt.
De mijne staan in kuipen, en die heb ik nu 3 jaar, en die heb ik alleen de afgelopen winter beschermd
omdat het zo ontzettend ging vriezen, en heb ik alleen de potten ingepakt, en dat heeft geholpen, want desondanks zijn er toch een paar speren verloren gegaan, en weet ik zeker dat als ik de kuipen niet had ingepakt, de schade veel groter was geweest. better safe than sorry.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor amourath op 29 jul 2010 11:23

retep43 schreef:Verder lees ik vaak genoeg dat trachycarpussen het begeven of speerrot krijgen, dus zo geweldig winterhard zijn ze nou ook weer niet zoals beweerd wordt.

Speerrot krijg je niet door vorst, wel door vocht. Speerrot heeft dus niks met winterhardheid te maken - palmen die in het noorden van Italië groeien krijgen ook soms strenge vorst over zich heen maar het grote verschil is dat het ginder droog blijft. Bij ons helaas niet het geval... de regen is de boosdoener, niet de kou.
Een tentje maken zou ik dus ook afraden omdat je zo stilstaande lucht krijgt, beter gewoon een afdakje maken en hem zo droog houden en bij strenge vorst wat bijbeschermen met een vliesdoek.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen