jubaea chilensis speerrot

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

jubaea chilensis speerrot

Berichtdoor Frederic op 09 mei 2024 12:54

Beste,

Mijn jubaea die sinds 2018 in volle grond staat ( zie foto van zomer 2022)
Heeft in de winter van 2022 - 2023 speerrot opgelopen.
Sindsdien heb ik hem onder een afdakje geplaatst ( tot op heden).
Tot op de dag van vandaag heeft die nog steeds geen speer ontwikkelt, maar heeft die dus nog oude groene bladeren hangen.

Ik vroeg mij af of deze nog te redden valt?
Zoja, hoe?
Of zou ik hem beter uitgraven en begraven?

Alvast bedankt
Mvg
Frederic
Bijlagen
IMG_0435.jpg
IMG_0435.jpg (280.26 KiB) 2438 keer bekeken
Frederic
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 09 aug 2015 11:07
2 bedankjes

Re: jubaea chilensis speerrot

Berichtdoor Lagarto op 09 mei 2024 22:42

Ik zou hem zeker niet uitgraven. Waar groen is is leven. Ik heb er twee in volle grond, daarvan is eentje bij werkzaamheden beschadigd geraakt en sindsdien lijkt die herstellend nog trager blad te maken dan ervoor, maar die traagheid kennen we van Jubaea en die maakt ook dat zichtbaar nieuw blad waarschijnlijk lang op zich laat wachten. Maar ga er maar vanuit dat het weer komt.

Een kleine Chamaerops in pot heeft hier twee of zelfs drie jaar geleden de speer afgestoten en had daarmee slechts 5 bladeren over. Sindsdien geen enkel nieuw blad meer laten zien, tot een week geleden! Nu blijkt er eindelijk een nieuw blad onderweg. Ik had het nauwelijks nog verwacht, maar aangezien alle 5 de bladeren nog mooi groen en stevig waren hield ik voldoende hoop. Terecht dus, blijkt.

Mooie Jubaea trouwens, op de foto!
Lagarto
 
Berichten: 468
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
38 bedankjes

Re: jubaea chilensis speerrot

Berichtdoor johny op 12 mei 2024 09:22

zeker niet weg doen zon duure mooie palm hier ook al ervaring met speerrot gehad en te vroeg planten weg gedaan terwijl meer dan de helft hersteld als ert water in speer komt in witer en dan vorst heb je kan op speer rot, dit jaar ook weer beschadiging eerste speer blad bij verschilende maar deze zijn nu aan het uit groeien.
Hier enkele fotos van beshadiging speer sommige zijn hier gevoeliger voor dan ander de sabal had het heel erg dacht dat deze een S minor zou zijn onbescherm speer berschadiging nu 2 jaar komen de niuwe bladeren beschadigd naar boven deze komt er bovenop maar met achterstand van jaren.
Wat ik hierui ervaar dat is droog houden belangerijker kan zijn dan vrieskou (alhoewel beide tellen)
Bijlagen
jubea.jpg
jubea.jpg (587.21 KiB) 2017 keer bekeken
sabal.jpg
sabal.jpg (454.53 KiB) 2017 keer bekeken
T nova.jpg
T nova.jpg (486.08 KiB) 2017 keer bekeken
T princeps.jpg
T princeps.jpg (443.3 KiB) 2017 keer bekeken
T wagerianus.jpg
T wagerianus.jpg (346.24 KiB) 2017 keer bekeken
johny
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
90 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten