Butea eriospatha

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Butea eriospatha

Berichtdoor francois eijkhout op 06 feb 2010 22:05

Hoi lotgenoten ik heb vandaag bij palma verde een wollige butea besteld 15 febr wordt hij bezorgd
wie kent deze palm hoe verzorg ik hem enz groeten uit oude tonge trouwens niets kapot gevroren wel veel blad van mijn olijf gevallen maar ik zie al weer groeipunten van het blad groeten uit oude tonge Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Re: Butea eriospatha

Berichtdoor lapalmeraie op 07 feb 2010 09:56

Hallo Francois

Ik wil zelf ook een Butia eiospatha aanschaffen dit voorjaar.
Het schijnen de meest geschikte te zijn voor ons klimaat omdat ze goed tegen vorst en tegen vocht kunnen. Je moet ze natuurlijk wel beschermen in de winter met een afdakje en eventueel meer bij strenge vorst.

Een aantal andere forumleden hebben 'm al staan en kunnen vast nog wel bijkomende tips geven ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 07 feb 2010 11:23

Ik heb er van lente 2009 eentje in volle grond,groeide direct door,staat van nov onder dak,van in dec met vliesdoek aan de zijkanten,en dikwijls de kerstverlichting aan bij vorst.Hij blijf ook doorgroeien in de tent,heeft al 1 blad bij deze winter.Bij zon wordt het in de tent overdag al rap 20 graden;zelfsmet steeds een ker onder het dak van 5cm op50 cm,verluchting was alleen snachts een paar keer wat meer toe als de temp onder -4 ging.Groeit sneller door dan de Jubaea die in een zelfde systeem van tent staat.Mits winterbescherming lijkt het de ideale vederpalm voor ons klimaat.Een Jubaea vind ik qua uitstraling mooier,maar smaken verschillen.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 feb 2010 12:01

De Jubaea is inderdaad heel mooi, maar de Butia groeit een stuk sneller. Je zult daarmee dus eerder een behoorlijke palm hebben staan. ;)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 07 feb 2010 12:37

Bedankt voor de reactie,s groeten francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 19 feb 2010 16:24

zo ik heb mijn butea eriospatha ontvangen hij staat inmiddels in de grond hij is ongeveer 140 cm en echt schitterend mooi spul van palm verde en niet duur van de zomer komt er een grote dan kan mijn vrouw een beetje schaduw krijgen ha ha je moet wat verzinnen om aan je palmen te komen
verder heb ik nauwelijks vorst schade een paar hele jonge fortuneis wat storm schade met vorst maar die zie ik weer opknappen allen de palm groeten uit de zuid hollandse eilanden
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2010 16:41

Hallo Francois

Leuk dat je hem hebt ontvangen :)
Maar je hebt hem wel al vroeg in het jaar in de volle grond gezet :o
Goed beschermen tegen eventuele nachtvorst dus!
Dan kun je zeker nog lang genieten van deze prachtige palm ;)

Misschien kun je ook nog eens een fotootje uploaden?

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 19 feb 2010 18:06

nu al geplant :o :?:... is maar te hopen dat hij het overleefd! die palm komt gegarnadeerd uit een warme kas en die stop je nu in kletsnatte en ijskoude grond. de kans op wortelrot en daarna speerrot is hoog bij zo'n actie!!! hou hem op zijn minst nu wel droog!
een groot probleem bij het nu planten van palmen is niet aleen de veel te koude en natte grond maar ook het feit dat je hem niet kan inwateren (je kan het wel maar nu massa's water geven is uit den boze). het inwateren is nodig om alle luchtpockets tss de wortels weg te werken...

je doet natuurlijk wat je zelf wil maar het nu planten van een Butia is een erg slecht idee!!! de vroegste Butia die ik ooit heb geplant was in maart (een van de mildere) en die palm heeft totaal niets gedaan het eerste jaar. sterker nog, had wat rot achteraf!

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 20 feb 2010 21:54

Hoi Cristoph ik heb haar wel in droge medetiraanse grond gezet vorst zat er niet meer in de grond
het heeft ook niet meer dan 7 a 8 graden gevroren anders had ik het ook niet gedaan het is in Oude tonge zeer mild maar wel bedankt groeten Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 20 feb 2010 22:23

hoi Francois,

ik heb wel wat overdreven met bovenstaande bericht (schokeffect ;) ) maar het is nooit goed om een palm als Butia in een koude natte bodem te planten als die uit een 'warme' kas komt. vorst heeft hier weinig mee te maken (maakt het enkel nog slechter). vaak willen mensen hun planten zo vroeg mogelijk planten omdat ze denken dat ze dan rapper gaan aanslaan/groeien maar het tegendeel is waar. wilde in het begin ook vaak zo vlug mogelijk planten en gezien ik hier nog wat milder woon dan jij (west-vlaanderen kuststreek van de westkust, -6.5°C deze winter) heb ik ook nog zo vroeg geplant. gelukkig meestal zonder veel slechte ervaringen maar je merkt wel dat zeker palmen als Butia, Jubaea die het liever wat warmer hebben dan Trachycarpus bijv. het niet zo leuk vinden om in koude natte grond te worden geplant en vaak pas een eind later in gang schieten dan eenzelfde palm die geplant is wat later op het jaar als de bodem warmer is. een gezonde Trachycarpus die deze winter grotendeels buiten heeft gestaan kan je wel al planten me de komende vooruitzichten zonder al te veel gevaar, zeker in de kuststreken. met Butia's, Jubaea, Sabals, Chamaerops, enz... wacht je best tot de nachttemperaturen geregeld tss de 5/10 graden zijn en de dagen 10/15 graden.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen