@Robbin, Thx, de Phoenix is inderdaad enorm gegroeit afgelopen jaar. Ook dankzij dat ik de kruin er vorige winter eindelijk voor de eerste keer schadeloos door gekregen heb met de nieuwe beschermingmethode en ook omdat hij nu al zijn 4de jaar in volle grond achter de rug heeft en dus stillaan gesetteld geraakt

Wat de Parajubaea betreft ben ik ook erg benieuwt naar het resultaat. Ik heb een risico genomen maar heb er een goed gevoel bij. Mijn truuk en wat zeer belangrijk is is dat ik deze eerst 2 jaar in grote, diepe kuip goed heb laten wortelen vooralleer ik die in volle grond uitplante. Dit doe ik trouwens met de meeste palmen, een gezonde en grote wortelkluit bij het uitplanten is zoveel beter dan rechtstreeks uit de winkel in volle grond. Vorige winter heeft die buiten in pot overwinterd, ook die 14 dagen in Februari, hier is het toen meerdere dagen en nachten -15 geweest. De Parajubaea stond in de partytent op mijn terras tegen de gevel. De metalen pot, waar die dus in stond, stond op een houten plank, tijdens die hele koude periode waren pot en stam toen omwikkeld met vliesdoek en lichtslang. Het blad bleef onbeschermd. In de tent is het toen ook constant blijven vriezen tot wel 8 of 10 dagen achter elkaar (zeer lange duurvorst dus) Steeds waarden tussen de -2 tot -6 als minima op de koudste momenten. Resultaat was enkel wat lichte bladschade dat er al heel snel uitgroeide

@Sylvan, Inderdaad, ik neem steeds meer het zekere voor het onzekere. Het is zo belangrijk dat je bij palmen beter voorkomt dan geneesd want herstel duurt jaren en dan mag die in die periode ook niet nog meer schade terug krijgen... En voor mij persoonlijk is het ook erg belangrijk dat mijn palmen echt mooi en vol worden/blijven ! Ik wist waar ik aan begon en heb ook bewust die keuze gemaakt en heb het er voor over de nodige beschermingen toe te passen. Trouwens dat beschermen en bijverwarmen en hokjes bouwen e.d. vind ik minder erg dan het steeds moeten sleuren met al die potten ieder jaar. Ik ben echt geen pottenmens al zou je dat eigenlijk niet echt geloven als je ziet wat hier allemaal staat .

@Michael, Inderdaad, al dat materiaal neemt helaas veel plaats in beslag al is het wel niet zoveel als dat het lijkt. Tot vorig jaar konden de dakjes nog in de garage maar nu met die grote hokken erbij zal dat niet meer lukken. Als je goed kijkt op mijn laatst geposte foto dan zie je dat ik nog een plat dak heb aan mijn huis, daarop zal ik nu de dakjes gaan stappelen/stokkeren. Weet anders niet waar ik ze uit het zicht kan plaatsen. Ook de palen hebben daarop al gelegen afgelopen jaar. De noppenfolie rol ik allemaal terug op de rollen en die komen in het tuinhuis te staan.
@J-M, Thx en dat heb je goed opgemerkt