Foto's Winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 dec 2012 04:20

@Richard, Ik heb daar ook al over nagedacht om een manier te vinden zodanig dat er een luchtlaag tussen twee lagen folie ingesloten geraakt, eventueel zelfs meerdere lagen... Zou ideaal zijn om de dure noppenfolie te kunnen vervangen of daardoor minder noppenfolie te moeten gebruiken. Ik heb al een idee/oplossing maar die is nog redelijk omslachtig en niet heel erg praktisch. Moet dat idee nog even verfijnen/verbeteren. Zo'n rollen strechfolie kun je makkelijk in grote hoeveelheden bestellen en kosten maar enkele euro's dus erg goedkoop en er zitten honderden meters op één rol :thumb_up: En als iemand denkt "dat waait toch stuk door de wind" dan zal die nog aardig schrikken van de kracht van deze folie. Die is zeker stormbestendig ! Ik heb zelfs een houten lat van 3cm dik gewoon gebroken door de folie te strak aan te spannen bij het wikkelen. Iedereen die al op fabriek met palletten ofzo heeft gewerkt kent deze krimpfolie wel. Een zeer handig gereedschap dat ik niet meer kan missen ! Ik ga nog eens wat verder nadenken over een goede manier om makkelijk meerdere luchtlagen te kunnen creëren... ;)

@Robbin, Thx, de Phoenix is inderdaad enorm gegroeit afgelopen jaar. Ook dankzij dat ik de kruin er vorige winter eindelijk voor de eerste keer schadeloos door gekregen heb met de nieuwe beschermingmethode en ook omdat hij nu al zijn 4de jaar in volle grond achter de rug heeft en dus stillaan gesetteld geraakt :thumb_up: Ik moet jouw niet vertellen dat hij op foto veel kleiner lijkt dan hij werkelijk is natuurlijk, het word een beest en ik ben enorm benieuwt naar 2013 voor deze. Eindelijk word het nu toch de al lang bedoelde 'eyecatcher' van de tuin :thumb_up:
Wat de Parajubaea betreft ben ik ook erg benieuwt naar het resultaat. Ik heb een risico genomen maar heb er een goed gevoel bij. Mijn truuk en wat zeer belangrijk is is dat ik deze eerst 2 jaar in grote, diepe kuip goed heb laten wortelen vooralleer ik die in volle grond uitplante. Dit doe ik trouwens met de meeste palmen, een gezonde en grote wortelkluit bij het uitplanten is zoveel beter dan rechtstreeks uit de winkel in volle grond. Vorige winter heeft die buiten in pot overwinterd, ook die 14 dagen in Februari, hier is het toen meerdere dagen en nachten -15 geweest. De Parajubaea stond in de partytent op mijn terras tegen de gevel. De metalen pot, waar die dus in stond, stond op een houten plank, tijdens die hele koude periode waren pot en stam toen omwikkeld met vliesdoek en lichtslang. Het blad bleef onbeschermd. In de tent is het toen ook constant blijven vriezen tot wel 8 of 10 dagen achter elkaar (zeer lange duurvorst dus) Steeds waarden tussen de -2 tot -6 als minima op de koudste momenten. Resultaat was enkel wat lichte bladschade dat er al heel snel uitgroeide :thumb_up: Het hok waar die nu in staat word vrijwel vorstvrij gehouden, misschien eens hier en daar een -2 maar zeker niet lager (ook voor de Washi) dus daarom heb ik goede hoop. Ik ben zelf ook al erg geconfronteerd met het feit dat deze soort heel erg gevoelig is aan vocht, vooral aan de wortels. Ik heb al 2 andere van hetzelfde formaat verloren door gewoon te lang te nat te staan in de pot. Deze was ik aan het kweken voor als reserve maar helaas dus al 2 maal mislukt, geen goedkope grap. :( Wel goede leerschool... Ik houd jullie zeker op de hoogte van de verdere resultaten ;)

@Sylvan, Inderdaad, ik neem steeds meer het zekere voor het onzekere. Het is zo belangrijk dat je bij palmen beter voorkomt dan geneesd want herstel duurt jaren en dan mag die in die periode ook niet nog meer schade terug krijgen... En voor mij persoonlijk is het ook erg belangrijk dat mijn palmen echt mooi en vol worden/blijven ! Ik wist waar ik aan begon en heb ook bewust die keuze gemaakt en heb het er voor over de nodige beschermingen toe te passen. Trouwens dat beschermen en bijverwarmen en hokjes bouwen e.d. vind ik minder erg dan het steeds moeten sleuren met al die potten ieder jaar. Ik ben echt geen pottenmens al zou je dat eigenlijk niet echt geloven als je ziet wat hier allemaal staat . (a)

@Michael, Inderdaad, al dat materiaal neemt helaas veel plaats in beslag al is het wel niet zoveel als dat het lijkt. Tot vorig jaar konden de dakjes nog in de garage maar nu met die grote hokken erbij zal dat niet meer lukken. Als je goed kijkt op mijn laatst geposte foto dan zie je dat ik nog een plat dak heb aan mijn huis, daarop zal ik nu de dakjes gaan stappelen/stokkeren. Weet anders niet waar ik ze uit het zicht kan plaatsen. Ook de palen hebben daarop al gelegen afgelopen jaar. De noppenfolie rol ik allemaal terug op de rollen en die komen in het tuinhuis te staan.

@J-M, Thx en dat heb je goed opgemerkt ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 16 dec 2012 11:34

Leuk om te lezen al die verhalen en ervaringe en methoden. ik ben al jaren erg van het beschermen, want ik hou ook niet van haffbakken palmen. helaas komt er een moment dat je palmen te groot worden en dat heeft me nu mijn grootste fortunei van 2,6 m stam gekost. Die viel echt niet meer te beschermen en het is in februari gewoon te bar geweest voor die palm. basjoos pak ik ook in in een iglo met een ventilatorkachel er in. Ik vind het namelijk erg fraai en zeker de moeite waard om al in juni 3,5 m hooge basjoos te hebben. maar met stammen van ruim 2 m wordt door ook steeds meer een uitdaging. Grappig dat ik ook als topping het kinderzwembadje gebruik: de twee helften met een laag noppenfolie er tussen en er onder is een bariere waar geen vorst meer doorheen komt.

Butia wordt inmiddels zo groot dat ik met een huis van 2 m nog net voldoe. Ook dat zal op een gegeven moment niet meer te beschermen zijn. ANders dan andere jaren heb ik alle bladeren met jute tot een langgerekte koker luchtig bij elkaar gebonden en daar een lichtslang omheen gewikkeld. Dan toch weer zijn huis er om heen. MMaar als de plant nog groter wordt zal het geen huis meer zijn, maar een bouwzeil of noppenfolie. Dan kun je wel weer wat langer beschermen ga ik van uit.

Jubaea, Chamaerops, princeps krijgen hier een afdak en pak ze pas in bij stevige vorst. omdat ik vorig jaar toch bladshcade had aan mijn Chamaerops en Jubaea heb ik dit keer uit voorzorg een lichtslang om de planten gewikkeld, na de planten ingewikkeld te hebben met jute. Bij -5 gaat de boel aan, want het goede herstel mag niet weer verloren gaan als het weer -14 gaat vriezen.

Mijn een na grootste fortunei heeft een parasol boven zijn kruin gekregen. Deze heeft het afgelopen februari ook slecht gehad, maar heeft 7 nieuwe bladeren gemaakt. Dat is al redelijk na aanplant met slechte kluit in 2009. ik hoop dat de plant naat tien bladeren gaat komend jaar, maar ik wil de zeven er echt goed doorheen krijgen. in dat licht ben ik inderdaad ook met fortuneis iets voorzichtiger geworden.

Voorlopig kwakkelweer, en dat is echt prima voor fortuneis. EN voor de rest zie ik ook nog geen problemen. Rhapidophyllum doe ik niets aan behalve blad over de wortels, dat is en blijft een verbazend experiment. SUcces allemaal en genieten van deze adempauze wat weer betreft.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 16 dec 2012 11:50

Ik heb daar ook al over nagedacht om een manier te vinden zodanig dat er een luchtlaag tussen twee lagen folie ingesloten geraakt, eventueel zelfs meerdere lagen...

Dit is vrij simpel te maken:
Tent met folie. Panlatten bevestigen langs de buitenkant tegen de palen van de binnenzijde, opnieuw omwikkelen, opnieuw panlatten langs de buitenkant, omwikkelen, ....

De panlatten langs de buitenzijde laat je onder en bovenaan eventueel iets korter dan de palen binnenin zodat de folie aansluit en zo luchtdicht wordt.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor bol op 16 dec 2012 12:44

@ janssens . hallo , deze methode had ik vier jaar geleden ook bij mijn basjoos toegepast met een afsluitingsdraad in een cirkel te zetten en vol te propen met stroo ( veel stroo) maar gelaas was alles rot in het voorjaar toen ik het opendeed. later zijn ze wel terug uitgeschoten maar dat is ook maar starten vanaf nul ,veel succes met die van u :thumb_up:
Bijlagen
7dec 2012 073.jpg
7dec 2012 073.jpg (155.27 KiB) 5766 keer bekeken
7dec 2012 074.jpg
7dec 2012 074.jpg (151.15 KiB) 5766 keer bekeken
7dec 2012 075.jpg
7dec 2012 075.jpg (159.3 KiB) 5766 keer bekeken
bol

19 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 16 dec 2012 13:50

Ja, zo'n kooi met stro is leuk maar houdt de vorst hooguit een of twee dagen bij je planten vandaan. Werkt goed in een kwakkelwinter, maar bij een epriode met twee of meer ijsdagen gaat het mis. Je hebt namelijk geen warmte om binnen te houden, het is gewoon een proces van de kou die langzaam binnendringt.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 16 dec 2012 14:32

Ja dat klopt idd. Eender welk soort isolatie je gebruikt en wat geen eigen vorm van opwarming heeft binnenin krijgt uiteindelijk dezelfde t° als de buitenlucht. Vormen die wel zelf warmte genereren zijn dan gebruik maken van doorschijnend materiaal (heb je natuurlijk wel wat zonlicht nodig om warmte te krijgen) of een materiaal dat rot wat eveneens warmte aanmaakt. De boeren verwarmden indertijd hun serres op die wijze. Ze maakten een grote kuil in het midden van de serre en wierpen deze vol met mest van vee. Al het andere materiaal waarmee je isoleert en wat de wind toch buiten houd scheelt je toch op winderige vorstdagen/-nachten toch ook wel wat.
Persoonlijk vind ik stro echt een vuiligheid en je moet ook ten alle tijden voorkomen dat het nat word. Bij het in en uitpakken ligt met een beetje wind zowat je hele tuin onder het stro. En wat doe je ermee als je alles terug uitpakt? Daarom gebruik ik mulch van schors. Dit gebruik ik toch ieder jaar weer overal in de tuin dus bij het uitpakken neem ik het teveel weg en gebruik het daarna gewoon elders in de tuin.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 16 dec 2012 20:08

Sterker nog, als het buiten dan weer gaat dooien, is de temperatuur in de berg stro wellicht nog onder het vriespunt....
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 16 dec 2012 21:25

Ik overwinter mijn basjoo's al jaren succesvol door onderaan een dikke laag verse mest te leggen en daarna te isoleren met hooi en bigbag's.
Zelfs vorige winter met 2 weken aanhoudende vorst had ik slecht enkele uitvallers.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 16 dec 2012 21:45

Hallo,

Hitch schreef:Persoonlijk vind ik stro echt een vuiligheid en je moet ook ten alle tijden voorkomen dat het nat word. Bij het in en uitpakken ligt met een beetje wind zowat je hele tuin onder het stro.

Ik gebruik al enkele jaren stro en wat hierboven staat geschreven kan ik beamen, stro is een vuiligheid en als het nat wordt waardeloos, je hebt er sowieso veel opkuiswerk mee. Toch vind ik stro een 100% natuurlijk materiaal dat de plant droger houdt. Vorige winter heb ik een Trithrinax Campestris en Butia Eriospatia schadeloos door de big freeze van februari gekregen, ik had ze omzeggens ingepakt met stro ( en jute doek ). Enkele T. Fortuneis - op papier een stuk sterker - hebben het niet overleefd, deze waren omzeggens onbeschermd, ... Stro vermindert aanzienlijk de luchtvochtigheid, vele van onze bijna winterharde jongens genre T. Campestris, Butia' s en Brahea' s kunnen onze wintertemperaturen weerstaan, maar dat langdurige vochtige milieu erbij is er vaak teveel aan.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 16 dec 2012 23:59

Wel leuk dat er zoveel verschillende manieren zijn van verschillende beschermingsmethode en wat een werk er in wordt gestoken om een vreemde plant de winter door te brengen. Grappig toch! Hier in de buurt levert het rare blikken op van kleine huisjes in de voortuin waar een aantal opuntia's droog staan. Hier in flevoland zitten we op de klei dus die bodem blijft goed vochtig. Tot nu toe werkt dit heel goed en zien ze er nog goed uit.

Voor mij is het natuurlijk een goede manier van ervaring op doen, als het lukt om door de winter te krijgen dan heeft het een groot pluspunt. Ook ik heb een aantal basjoo uitgeraven en laten staan simpelweg omdat ze op een plek stonden die achteraf niet geschikt was. Morgen zal ik foto's posten van mijn kokers :thumb_up:

@Dimi, die folie herken ik inderdaad ja van het uitpakken van pallets, dit is zeker te weten een sterk folie wat je moeilijk met je handen uit elkaar krijgt getrokken. Ik was bij de bouwmarkt voor noppen maar dat was 7,5 meter voor 9,95 euro, beetje veel! Dat krimpfolie is dat ook in de bouwmarkt te koop?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming