Klimaatdoek??

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Klimaatdoek??

Berichtdoor s.janssen op 24 dec 2012 21:09

Via de nieuwsbrief van verschillende kwekers hoor je steeds meer als het over winterbescherming gaat over klimaatdoek. Dit 'zou' beter als vliesdoek moeten zijn doordat dit geen vocht opneemt maar wel ademt en jaren lang gebruikt kan worden. Vandaag bij Groenrijk zag je ook winterbescherming hoezen, maar na goed zoeken op internet bleek dat dit niet voldoende isoleert maar dit zijn nog best dure hoezen.

Op moment heb ik een hele hoop nopenfolie liggen wat ik zeker ook niet weg ga gooien. Dit kan prima gebruikt worden alleen bij palmen is het belangrijk dat er ook genoeg gelucht wordt. Waar het dus bij omdraait, bij de palmen in de tuin o,a Trachycarpussen (ja, in Flevoland is het beschermen hier soms wel nodig!)De kou is zeker nog niet voorbij en ik wil iets wat ademt en niet bij de eerste zon dat ik meteen met condens zit (zoals noppen) met rot als gevolg.

Zijn er mensen die ervaring hebben met klimaatdoek, is dit een vergelijkbaarmatriaal als vliesdoek of dikker? Of is het meer matriaal als grote bigbag/of Jumbozakken van de bouw?
Ik las dat voor een optimale werking meerdere lagen nodig zijn.

Goedkoop is duurkoop zeg ik altijd maar, ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Klimaatdoek??

Berichtdoor Hitch op 25 dec 2012 13:34

Ik heb ze ook al eens vastgehad en goed bekeken. Je kunt stellen dat ze beter isoleren dan vliesdoek omdat ze pakweg de dikte hebben van 3-4 lagen vliesdoek op elkaar geperst met een soort polyesteren omhulling aan de buitenzijde die wel regenbestendig zal zijn en idd zal ademen zonder bij hevige wind te gaan "trekken" binnenin de omhuizing. Handig is dat het systeem zo makkelijk in elkaar plooit en aldus weinig plaats inneemt bij niet gebruik maar of het nu het geld waard is dat ze er momenteel nog voor vragen is bij mij een grote vraag waarbij ik toch eerder neig naar een nee.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 25 dec 2012 14:09

Heb het spul ook al is vastgehad en ik sluit me volledig aan bij Hitch zijn mening. Had het niet beter kunnen verwoorden :thumb_up:

groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Remy op 25 dec 2012 15:50

Ik gebruik geweven klimaatdoek in combinatie met vliesdoek en jute. Het is in ieder geval waterdicht (een paar lagen over elkaar) en de temperatuur eronder blijft ook een paar graden hoger doordat de wind ook goed tegengehouden wordt.
Ik heb het besteld bij palma verde, binnen 2 werkdagen was de bestelling thuis.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 dec 2012 19:51

Ik gebruik al jaren rietmatten voor winterbescherming. De holle rietstengels isoleren goed en de matten zijn zeer duurzaam als je ze na gebruik droog opbergt. Ook is geen risico op verstikking. Noppenfolie heeft als bijkomend nadeel dat de isolatie temperatuurafhankelijk is. Als de temperatuur daalt krimpt de lucht in de pockets waardoor de isolatiewaarde daalt. Ik heb geen ervaring met klimaatdoek, maar ik vermoed dat de isolatiewaarde hiervan gering is en dat de betekenis meer zit in bescherming tegen uitdrogende wind en zon tijdens vorst. Ik gebruik noppenfolie uitsluitend om kuipen te isoleren in combinatie met herbruikbare verhuisdekens die je voor weinig geld bij de bouwmarkt kunt kopen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Rob op 27 dec 2012 03:00

draco schreef:Ik gebruik al jaren rietmatten voor winterbescherming.

Dito. heb altijd een kwak van die rollen in de schuur liggen.
Daarnaast gebruik ik ook split-bamboe matten. Bamboe is erg stevig en beschermt super tegen de wind. Bovendien gaat het lang mee. Nadeel is dat het wat zwaarder is.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 dec 2012 11:07

Sinds vorig jaar heb ik van die thermohoezen. Die zijn (als ik afga op bovenstaande omschrijving) ook gemaakt van "klimaatdoek". Ze zijn inderdaad wat dikker en zwaarder dan gewoon vliesdoek waardoor de isolatiewaarde iets hoger is. Maar het grootste voordeel is de ritssluiting en de trekkoorden. Hierdoor zijn ze zeer eenvoudig te installeren.

Ik gebruik ze voornamelijk wanneer er vorst en/of sneeuw voorspeld wordt. Snel even de hoes er rond en klaar. Ook gebruik ik ze permanent op de gevoeliger palmen zoals de Chamaerops. Zo blijft hij lekker droog.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 27 dec 2012 19:16

Bedankt voor de berichten! :thumb_up:

Ik denk dat het geld wel waard is, om de jongere trachycarpussen te beschermen in de eerste jaren zodat ze goed aanslaan.

@Remy, je gebruikt klimaatdoek in combi met jute en vliesdoek? Waar ik bang voor was dat de jute om de palm nat zou worden waardoor de isolatie weg is. Ik heb nog zoveel jute zakken liggen dat dit misschien toch beter gebruikt kan worden.

Mag klimaatdoek ook om de palm blijven (Trachycarpus spec.) als het niet vriest? Het begint hier zo veel te regen dat het blad van wagnerianus gewoon lelijk begint te worden. Misschien kunnen ze in die tijd wat op drogen zodat ze klaar zijn voor de echte vorst!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Remy op 27 dec 2012 19:52

Ik heb bij die paar nachten vorst eerst jute om de opgebonden trachy's heen gewikkeld, daarna een laag vliesdoek en daar overheen weer een paar lagen klimaatdoek. De palmen zijn kurkdroog gebleven en ik had alles luchtig verpakt, dus niet te strak er omheen gebonden. De temperatuursensor bij de speer heeft -0.5 gemeten, terwijl het in de open lucht -4 was.

Ik heb de bescherming er helemaal afgedaan toen bekend werd dat het voorlopig niet meer zou vriezen en ze staan sindsdien ook niet meer opgebonden. Alles is op maat gemaakt dus het zit er binnen een half uur weer omheen. Het opbinden van de bladeren is nog het meeste werk omdat ik ze niet te veel wil beschadigen.
Remy

82 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming