Is dit een Jubaea Chilensis?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Is dit een Jubaea Chilensis?

Berichtdoor s.janssen op 29 dec 2012 18:20

Mooie chilensis!
Op wat oude/lelijke bladeren is het een mooie palm, en die stam he! 8-)
Barteljo importeert rechtstreeks uit Chili en die zijn altijd veel mooier en frisser dan dit exemplaar.

Met een mooie snoeibeurt zal dit straks weer een prachtige Jubaea chilensis zijn, want dit blijven toch 1 van de mooiste palmen die er zijn!

Het lijkt mij echt niet dat die palm al 15 jaar zo groeit in zo kleine emmer, dat komt er bij mij echt niet in :roll: Waarschijnlijk gewoon in volle grond opgekweekt en in pot gedrukt.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 29 dec 2012 20:12

Het is wel een Jubaea, maar het blad is of in de schaduyw ontwikkeld of in een kas. Een vollegrond Jubaea heeft veel strakker blad!. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat het blad verloren gaat als je m uitplant. Maar voor dat geld heb je wel een heel goede basis voor de toekomst en zou ik er toch voor gaan.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 dec 2012 20:53

palmgek schreef:
Waterboyke schreef: Als je een blad(nerf) horizontaal houd dan staan de bladsegmenten bij een Butia eerder omhoog, in een 'V' vorm

Hoi Dimi,
bij zowel Butia als Jubaea staan de bladsegmenten naar beneden gericht, als een "^"
Weetje nog ;)
... 8< ...

Groeten, Richard

Hey Richard, ja dat weet ik nog inderdaad ja ;) Maar lees eens goed wat ik zeg, ik heb het nu over de stand van de bladsegmenten tegeover de bladsteel (nerf) en elkaar. De bladsegmentjes staan inderdaad bij beide soorten in een omgekeerde 'V', maar dat bedoelde ik dus niet :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 29 dec 2012 21:06

Ik begrijp nu wat je bedoelt en dat klopt inderdaad. Is alleen lastig te omschrijven he :lol:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 29 dec 2012 21:58

Bedankt, iedereen, voor het advies!
Ik ga hem morgen ophalen. Krijg er nog 2 kleine Trachy's met 10cm diameter stam bij :mrgreen:
Mijn collectie is serieus uitgebreid dit jaar, amai :applaus:
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 dec 2012 22:25

palmgek schreef:Ik begrijp nu wat je bedoelt en dat klopt inderdaad. Is alleen lastig te omschrijven he :lol:

Groeten, Richard

;)

@Stefan, goed geregeld :thumb_up: foto's posten he en er kan nog wat bij denk ik als ik weet dat jij daar nog een paar are vrij hebt :D
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 dec 2012 12:58

Top :thumb_up:

stefan78 schreef:Mijn collectie is serieus uitgebreid dit jaar, amai :applaus:

Op de valreep dan nog :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 dec 2012 14:45

Ja als je die t. fortuneis er bovenop krijgt mag je het nu wel een koopje noemen. :lol:

P.s. Maak je mij ook wel niet wijs dat die plant zo ontwikkeld is geraakt in die pot waar die nu in staat en 15 jaar is hij zeker niet. Eerder een jaar of 7-9. Die moet zijn opgekweekt in de volle grond en dan zoals hier boven reeds mooi werd omschreven "in de pot gedrukt".
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 12 jan 2013 15:53

Dag palmvrienden,

Eindelijk tijd om hier even te reageren met enkele foto's.

Op 30 december ben ik de Jubaea gaan halen. Toen ik de kluit wou controleren, bleek al snel dat dat niet mogelijk was. De palmboom is niet uit de emmer te krijgen. Onderaan de emmer komen wel kleine worteltjes uit de gaten dus heel veel problemen verwacht ik er niet mee.

De verkoper zou deze plant 15 jaar geleden gezaaid hebben en hij zou altijd in pot gestaan hebben, maar ik geloof daar niet veel van.

Ik zou deze Jubaea in het voorjaar graag uitplanten in de tuin, maar van Dimi leerde ik intussen al dat het beter is om een palmboom eerst een jaartje in een grote kuip te laten wortelen.

Dus, wat doe ik nu?
- Verpot ik hem eerst? Zo ja, wanneer? Doe ik dat nu al? Of wacht ik nog 2 maanden?
- Doe ik nu voorlopig niets en plant ik hem in het voorjaar uit in de tuin?

Hieronder enkele foto's. Laat ik de bruin wordende bladeren nog even zitten? Hij ziet er zo slordig uit momenteel. Maar ik veronderstel dat het beter is voor de plant om ze niet te snoeien tot ze afgestorven zijn?

jub2.jpg
jub2.jpg (280.95 KiB) 3557 keer bekeken

jub3.jpg
jub3.jpg (284.26 KiB) 3557 keer bekeken

jub1.jpg
jub1.jpg (260.2 KiB) 3557 keer bekeken
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jan 2013 16:17

Ik zou hem alvast verpotten, hoe eerder die in een fatsoenlijke kuip staat hoe beter. ;)
Mooie aanwinst hoor!

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie