Ik heb dit gedaan bij een enkele, dus niet veel.
Als er dan van ongeveer 250 zaden, er 5 in een flesje zitten en je kan het dan goed controleren, dan is het toch goed. En gaan die 5 dan met verpotten, dood, dan maakt dat toch niet uit op die aantallen.
Je gaat toch niet alles in een flesje doen, ik heb per soort 4 of 5 flesjes staan en per soort 250 zaden gezaaid.
Wat kan mij nu die 5 schelen op die grote aantallen, als ik het op deze manier, goed in de gaten kan houden.
Daar gaat het om!
Als er een wortel onderuit de pot komt, zegt dat nog helemaal niet of het daadwerkelijk goed doorworteld is, kijk maar bij Bismarckia nobilis, die maakt eerst een lange wortel, voordat er wat boven de aarde komt en die wortel kan net door een gaatje onderin de pot gaan.
Dus dat zegt eigenlijk helemaal niets als er een wortel onderuit komt, dat het daadwerkelijk goed doorworteld is!!
En de flesjes zijn bedekt met oude sokken die je erover kan trekken van onderaf, geen lichtinval. Beetje creatief zijn mensen. Kom op!!
Dus niet alles in een flesje, maar een paar. Gaan die kapot met verpotten, dan heb je nog vele in 2 liter potten of zaaitray's staan, waar niets mee gebeurd is. Maar het is wel controlleerbaar op deze manier.
Goedendag