met -7,1 graden heeft het hier opnieuw niet streng gevroren. Ik heb de heveltjes over de trachycarpussen wat dikker gemaakt en ik heb me voorgenomen om elke dag minstens één uur te spenderen aan het optrekken en verhogen van de bestaande sneeuwmuren van het fort waar de meeste exoten het winters beleg doorstaan.
Dit weekend hoop ik op verse 'plakkende' sneeuw om het geheel er wat esthetischer te laten uitzien want met dat losse poeder kan ik eigenlijk niet zo heel veel uitrichten.
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Gelukkig is het vannacht voor Nederland beperkt gebleven bij lichte tot matige vorst. De bewolking is gekomen en heeft zijn werk weer gedaan. Een meevallertje die we wel kunnen gebruiken, er is nog een lange weg te gaan.
Não faz mal!
2022 minimum 24,7 - maximum 33,6 2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Maar -1 nu, nooit gedacht dat ik daar ooit blij mee zou zijn, denkende aan vorige winter die 2 weken duurde en toch nog iets kouder was maar waar alle onbeschermde trachys goed doorheen kwamen op wat bladschade na zou het nu toch ook moeten lukken
Vreemd genoeg ligt de oude Rijn hier nog grotendeels open terwijl er vorig jaar op geschaatst werd.
foto 12.00 genomen
Bijlagen
myphoto.jpg (40.38 KiB) 1333 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door junglegarden op 18 jan 2013 16:42, in totaal 2 keer bewerkt.
Het is nog goed meegevallen vannacht,heb voor het eerst de kachel gebruikt maar was eigenlijk niet nodig geweest omdat de temperatuur rond de nul is blijven hangen.
De tweede ronde komt eraan en ik vrees dat we volgende week nog koudere nachte en dagen tegemoet gaan. Voorspellngen zijn uiterst slecht vanaf woensdag. De drie laatste winters gezien hun intensiteit (weliswaar van korte duur) steken torenhoog boven de laatste 20 jaar in Benelux. Ons exotenpassie gaat er voor zijn graad aan.
Nog tot eind januari, dat betekent kommer en kwel voor mij ... en ik die enkele jaren geleden dacht dat de koude winters nu wel tot het verleden gingen behoren ... hoe kon ik zo naief zijn ... Gelukkig heb ik deze winter veel bescherming voorzien.