winter in aantocht ?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: winter in aantocht ?

Berichtdoor draco op 20 jan 2013 19:35

Als een Yucca rostrata in geïsoleerde kuip -19°C overleefd zonder aantoonbare schade, is bijverwarming zeker niet nodig. Inmiddels in de volle grond, heb ik er nu een fitnessmatje omheen gewikkeld, meer bedoeld om de wortelkluit enige bescherming te bieden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 20 jan 2013 20:46

Ook eens met de stelling dat winterhardheid vooral genetisch is bepaald. Maar het scheelt wel of de plant voldoende is afgehard ofwel is aangepast aan de heersende omstandigheden. Ik bedoel dat de succesverhalen meestal planten zijn die er al jaren staan, eigenlijk zijn opgegroeid in de decade die we met zachte winters hebben gehad, Uitzonderingen daargelaten. Een gezonde trachycarpus maakt tussen tien en vijftien bladeren per jaar aan. ALs je palm eenmaal een dergelijke groei heeft bereikt mag je er van uit gaan dat -18 geen probleem is, in ieder geval niet kortstondig.

Persoonlijk denk ik zelf dat speerrot voorkomen wordt als er , zoals je in een zachte winter nogal een hebt, wat groei plaatsvindt in een zachte periode. Blijft dat te lang uit, dan is de kans op speerrot groot. Een gezonde trachy groeit namelijk ook bij 10 graden nog gewoon maar langzaam door. Een kwakkelexemplaar niet.

Gezond groeiende trachies zijn een zeldzaamheid in mijn beleving. Er zijn er teveel waar maar tien of vijftien bladerne aan zitten en waar er maar 5 of 6 bij groeien in een seizoen.

De een heeft groene wingers, de ander niet, dat scheel ook. verder is het van nog veel andere factoren afhankelijk of je schade krijgt of niet, maar een gezonde, goed aangeslagen palm, daar begint het mee. En in mijn ervaring duurt dat op zijn minst een jaar of vier, onder ideale omstandigheden en liefst zachte winters.

-18 is natuurlijk onzin, ze kunnen dat vast hebben, maar het is geen absolute grens. Anders zouden hier van nature al trachies voorkomen. Maar dat is nu eenmaal niet zo, beschermen zal dus altijd nodig zijn, al is de makkelijkste bescherming een zachte winter!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 jan 2013 23:28

En het is natuurlijk voor iedereen zijn situatie persoonlijk ;)
Ik kies er wel voor om mijn in juni aangeplante trachy's met beginnende stamvorming te beschermen omdat ze nog niet goed zijn geworteld zijn en naar mijn mening dan ook minder bestand zijn tegen het winterse weer. Bij de vorige sneeuw hadden ze duidelijk lichte schade aan het blad maar nu zien ze een stuk beter uit doordat ze uit de wind staan, droog maar wel verluchting.

Ik denk als ik ze in eerste 2 jaar bescherming geef, dan zijn ze beter bestand tegen de overige jaren.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Rob op 21 jan 2013 01:10

Dennis_S schreef:al is de makkelijkste bescherming een zachte winter!

Ik zal proberen al mijn planten volgend jaar zo te beschermen.
Geen garanties natuurlijk, maar als het lukt dan mag heel de benelux meegenieten ! :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 jan 2013 02:37

Hier in het dorp staat bij een gezondheidscentrum inderdaad zo'n Trachycarpus die blijkbaar niet kapot is te krijgen. Geheel onbeschermd heeft deze vorig jaar in februari -20 °C bij een doorstaande Noordooster overleefd. De kroon was volledig verdord. Desalniettemin is deze volledig hergroeid met zeker meer dan 10 bladeren. Zo zijn er nog enkele exemplaren weer opgekrabbeld, maar je ziet ook Trachy's waarbij de strekkingsgroei van de uitkomende bladeren stagneert. Ik ben benieuwd of deze het uiteindelijk gaan redden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 21 jan 2013 07:06

draco schreef:Hier in het dorp staat bij een gezondheidscentrum inderdaad zo'n Trachycarpus die blijkbaar niet kapot is te krijgen. Geheel onbeschermd heeft deze vorig jaar in februari -20 °C bij een doorstaande Noordooster overleefd. De kroon was volledig verdord. Desalniettemin is deze volledig hergroeid met zeker meer dan 10 bladeren. Zo zijn er nog enkele exemplaren weer opgekrabbeld, maar je ziet ook Trachy's waarbij de strekkingsgroei van de uitkomende bladeren stagneert. Ik ben benieuwd of deze het uiteindelijk gaan redden.

Van dat soort exemplaren moet je zaad hebben om hardere Trachys te kweken.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 21 jan 2013 09:37

Juist, Alexander!! :thumb_up:
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jan 2013 10:23

Ik zie hier een kleine nuance.
Het is m.i. onzin om te stellen dat je een palm kunt afharden in de zin van "hem leren koudere temperaturen te verdragen". Anders zou je een roebelenii ook winterhard kunnen "trainen" bv. :roll:

Wat mij wel verstandig lijkt is om het aantal graden vorst geleidelijk aan te laten zaken om te bepalen wat voor vlees je in de kuip hebt.

Zo plantte ik in de zomer van 2011 een Trachy. Omdat ik niet weet waar deze opgekweekt werd en welke temperaturen hij al gezien had leek het me niet verstandig om die meteen onbeschermd de winter in te sturen. Het overwinteren bleek een succes, dit jaar ben ik dus al wat geruster bij lagere temperaturen.

Het afharden bij zaailingen is m.i. ook geen "leren omgaan" maar louter een kwestie van natuurlijke selectie. De zwaksten gaan zo in een vroeg stadium kapot waardoor je enkel doorgaat met de meer koude resistente exemplaren.

Daar vervolgens weer zaden van grootbrengen is geen garantie op hardere soorten maar de kans is zeker wel bestaande. Maar zeer grote verschillen zullen er niet zijn. Zó snel gaat een evolutionaire aanpassing nu ook weer niet ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor GeL op 21 jan 2013 10:41

Ivan schreef:
Hitch schreef: Ik kan echt moeilijk geloven dat je een plant (eender welke soort) kunt afharden. Zijn vorstbestendigheid zit gewoon in zijn genen en zoals je dat bij alles hebt zullen er ook altijd wel zwakkere en wat sterkere exemplaren zijn.

zo denk ik er ook over, een volledige evolutie binnen 1 generatie lijkt me erg optimistisch :D

Dat is ook wat ik denk en met mij vele plantkundigen. Aanpassen van de genetische sleutels aan omstandigheden duurt ettelijke eeuwen of zelfs duizenden jaren. Een (half)winterharde plant is een (half)winterharde plant en alleen de omstandigheden buiten de plant zullen dat voor die plant beïnvloeden (bvb, vocht in combinatie met temperatuur). De ideale omstandigheden om een moeilijke plant door de winter te krijgen zijn meestal zo ideaal dat ze hier onhaalbaar zijn. Er zitten uiteraard altijd zwakkere en sterkere planten tussen (zoals ook bij dieren) maar het is niet omdat je bvb. duiven steeds uit kampioenen kweekt dat ze na 10 generaties graag bij -40 graden vliegen ;)

Zaad van een Trachy f. hier of van een Trachy f. uit Spanje is hetzelfde zo niet was het een andere variëteit of eerder zelfs een andere soort.
Ik ben zelf bezig met een experiment met een Trachy meegebracht uit de tuin van vrienden in Noord-Italië (vorige winter langdurig onbeschermd -20 gehad) en een Trachy uit een lokaal tuincentrum in Spanje in pot opgekweekt, stam ook 75cm.
Deze staan nu onbeschermd en ik wacht af wat de lente ons brengt.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 21 jan 2013 13:33

interessante discussie
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Vorige