Zaailingen 2 maanden oud, nu al buiten in de kou!!

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Zaailingen 2 maanden oud, nu al buiten in de kou!!

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 18 jan 2013 18:27

Dit heet nu afharden, dan hoef je later helemaal niet meer te timmeren of wat dan ook. Lichtslangen rond de stam is verleden tijd.

Vroeg genoeg beginnen met afharden, sommige zaden zijn nog niet gekiemd, of bij sommige is een wortel aanwezig en bij sommige komen er al blaadjes aan. foto's spreken voor zich.

Deze bakken zitten helemaal vol met Trachycarpus takagii zaden.

Je kan niet vroeg genoeg beginnen. :thumb_up:

Elke dag lekker in de kou 5 minuten laten staan. Hoe ouder ze worden, des te langer buiten in de kou. Hou het wel controlleerbaar. Doe het alleen als je niet weg hoeft, zodat je het niet vergeet binnen te zetten.

Momenteel op terras -4gr Celsius, bij het nemen van deze foto.

Zaailingen zijn gezaaid eind oktober 2012.

Gegroet allemaal.
Ed ;)
Bijlagen
P1180367.JPG
Zaailingen buiten in de kou
P1180367.JPG (191.28 KiB) 4651 keer bekeken
P1180366.JPG
Zaailingen buiten in de kou
P1180366.JPG (162.37 KiB) 4651 keer bekeken
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Re: Zaailingen 2 maanden oud, nu al buiten in de kou!!

Berichtdoor kenbeimer op 23 jan 2013 10:04

Goede tip! Zal ik ook maar eens doen als mn princeps voor de lente op komt. Is dit ook aan te raden voor appelboom zaailingen, die ik binnen hou?
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jan 2013 10:08

@kenbeimer Ik zo toch wat voorzichtig zijn. Ed zaait immers ook wel in grotere aantallen dan jij ;)

Zie ook dit topic: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=53&t=9450&start=80
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 23 jan 2013 10:26

lapalmeraie schreef:@kenbeimer Ik zo toch wat voorzichtig zijn. Ed zaait immers ook wel in grotere aantallen dan jij ;)

Zie ook dit topic: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=53&t=9450&start=80

Klopt als een bus :thumb_up: , ik zaai er geen 5, maar ik heb 5 trossen vol met zaad van de Tr. takagii gezaaid (misschien wel 5000 of meer, ik heb ze niet geteld). De kans dat er iets opkomt is veel groter. Een deel staat thuis ter controle (zie foto) en het grotere deel staat in het kasje.

Als je zeker wilt zijn dat je een paar mooie Tr. princeps krijgt, dan zou ik aantallen van 100 of 150 zaden zaaien. Het zaad is vrij kostbaar, dat weet ik, maar als het lukt en je kan de Tr. princeps verkopen, dan is dat leuk natuurlijk.

Bij de Tr. takagii zaden kan ik dus veel meer verliezen, want ik heb ook veel meer gezaaid, maar ik ben er nu al zeker van dat ik er al 1500 gekiemd heb, dus waar een wortel aan zit en er komen er nog veel meer. Van dat aantal overleven de sterkste weer. Elk jaar vallen er een aantal van af, totdat je er misschien 100 á 200, misschien wel 1000 goede en sterkere overhoudt en dan ben je gauw alweer 3 tot 4 jaar verder!

Only the strong will survive!! :thumb_up:

Succes met je Tr. princeps. Laat even de vorderingen en zaaimethode weten op het forum, deel dat, dan worden we allemaal weer wijzer. :thumb_up:

Tip: Als je voor het eerst begint, begin dan met makkelijkere zaden: Washingtonia's bijvoorbeeld, of Tr. fortunei, deze palmen staan in Nederland, zaad is wel makkelijker te krijgen dan de Tr. princeps in grotere aantallen. Probeer eerst daarmee te zaaien.
Bijlagen
plug Tr. takagii 15-1-2013.JPG
Zaailingen Tr. takagii
plug Tr. takagii 15-1-2013.JPG (227.21 KiB) 4538 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Ed's Palmenfarm op 23 jan 2013 16:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 23 jan 2013 11:12

Helemaal nieuw ben ik niet. Ik heb al met succes en een opkomst hoger dan 50% Dracaena Draco gezaaid. Ook met Eucalyptus heb ik ervaring, al gaan deze vlot na opkomst meestal dood. Op dit moment heb ik er twee in levend, waarvan één het aangepakt heeft.

Kan wel van alles gaan doen, maar ik heb een klein huisje, dus meteen in grote aantallen zaaien zit er helaas niet in. Toch thanks voor de tips. :)
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 23 jan 2013 13:27

kenbeimer schreef:Helemaal nieuw ben ik niet. Ik heb al met succes en een opkomst hoger dan 50% Dracaena Draco gezaaid. Ook met Eucalyptus heb ik ervaring, al gaan deze vlot na opkomst meestal dood. Op dit moment heb ik er twee in levend, waarvan één het aangepakt heeft.

Kan wel van alles gaan doen, maar ik heb een klein huisje, dus meteen in grote aantallen zaaien zit er helaas niet in. Toch thanks voor de tips. :)

Ik heb ook een klein kamerkasje, is niet duur hooguit 25€. Daar kan je ook veel in kwijt.
Hoogte is ongeveer 175cm, breedte 100cm, diepte 60cm. Altijd handig. Volledig demonteerbaar.

Misschien is dat iets voor je!! :thumb_up:

Kan je op internet wel kopen of tuincentra.

Deze zijn van mij zelf en niet te koop!
Bijlagen
kasje.JPG
Klein kasje
kasje.JPG (187.96 KiB) 4518 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Ed's Palmenfarm op 23 jan 2013 16:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 23 jan 2013 13:33

theoretisch moet dit werken maar in de praktijk pakt het vaak anders uit.

ik had een fortunei die 12 jaar bij mij in de volle grond heeft gestaan en als klein palmpje geplant was, de 1e strenge winter heeft hij geen schade gehad en de 2e koude winter was het minder koud en de kou duurde minder lang en hij was helemaal dood in het voorjaar.

het verschild gewoon per plant, het kan zelfs voorkomen dat een net aangeplante palm uit spanje sterker is dan een palm die in ons klimaat is opgegroeid.

tevens kun je een plant niet zo van binnen naar buiten plaatsen als het temp. verschil te groot is.
als de winter nadert maakt een plant stoffen aan die hem tegen bevriezen beschermt, als jij planten binnen hebt staan maken ze deze stoffen niet aan en is het een verloren zaakals je ze nu laat bevriezen.

beter is om ze permanent in een koude schuur te laten overwinteren zodat ze zichzelf kunnen beschermen en langzaam aan de kou wennen.

mar ben toch benieuwd hoe jou zaailingen het gaan doen.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 23 jan 2013 13:42

ramon van weezep schreef:
tevens kun je een plant niet zo van binnen naar buiten plaatsen als het temp. verschil te groot is.
als de winter nadert maakt een plant stoffen aan die hem tegen bevriezen beschermt, als jij planten binnen hebt staan maken ze deze stoffen niet aan en is het een verloren zaakals je ze nu laat bevriezen.

beter is om ze permanent in een koude schuur te laten overwinteren zodat ze zichzelf kunnen beschermen en langzaam aan de kou wennen.

Helemaal mee eens. Het afharden is een lang en traag proces, wat je bereikt onder constante of langzaam veranderende koude omstandigheden. Het binnen opgroeien en vervolgens tussendoor een paar keer onder deze omstandigheden buiten zetten is in mijn ogen enkel martelen en heeft uiteindelijk weinig te maken met afharden.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 23 jan 2013 14:00

palmgek schreef:
ramon van weezep schreef:

Helemaal mee eens. Het afharden is een lang en traag proces, wat je bereikt onder constante of langzaam veranderende koude omstandigheden. Het binnen opgroeien en vervolgens tussendoor een paar keer onder deze omstandigheden buiten zetten is in mijn ogen enkel martelen en heeft uiteindelijk weinig te maken met afharden.

Groeten, Richard

Tuurlijk mee eens, maar de palm moet het zelf doen, ik kan daar niets aan veranderen.

Only the strong will survive :thumb_up:

Zie foto van een zelfgekweekte palm, Trachycarpus fortunei (staat nu in Zeeland bij iemand in zijn tuin), deze heb ik verkocht aan hem. Zeer mooi (dubbel stammetje)
Bijlagen
Tr. fort 140cm 1.jpg
Trachycarpus fortunei
Tr. fort 140cm 1.jpg (180.79 KiB) 4503 keer bekeken
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 23 jan 2013 14:10

Op deze manier heb je inderdaad wel een soort van selectieproces waarbij alleen de sterkere over blijven. De hardheid zit toch maar deels in het afharden. De grootste factor zijn de genen, zoals Ramon ook al zei.

De Trachy die je daar laat zien heeft inderdaad een mooie dikke stam en volle kruin :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken