winter in aantocht ?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: winter in aantocht ?

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 25 jan 2013 08:37

Alexander schreef:We hadden hier deze nacht weer iets van -12 C. De meeste kou zit deze vorstperiode hier in het westen van Nederland! Meestal is het in de oostelijke helft veel kouder. Nu daar veel minder koud!

Rare winter!

Alexander

Deze palm is van jongs af aan nooit beschermd geweest, heeft alle winters doorstaan, geen lichtslang, jutte, stro of wat dan ook. Uit zaad opgekweekt in Nederland. Zie foto. Palm staat in provincie Zuid Holland. ;) Deze foto is op 24 januari 2013 in de middag gemaakt.

(het kan dus wel!) :thumb_up:
Bijlagen
Tr. fortunei 2.JPG
Tr. fortunei
Tr. fortunei 2.JPG (245.1 KiB) 4334 keer bekeken
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor __Johan__ op 25 jan 2013 13:11

Ja maar die staat tegen het huis aan, dat scheelt nogal wat :thumb_up:
__Johan__

1 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 25 jan 2013 13:51

De mijne staat er hetzelfde bij en ook zonder bescherming. We zullun zien na de winter :thai:
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 25 jan 2013 14:20

Alexander schreef:De meeste kou zit deze vorstperiode hier in het westen van Nederland! Meestal is het in de oostelijke helft veel kouder. Nu daar veel minder koud!

Rare winter!

Alexander

Onder heldere hemel ligt de verklaring in de hoeveelheid gevallen sneeuw. Vannacht lag het koudste punt wederom daar waar nog de meeste sneeuw ligt. Met name het zuid westelijk gedeelte tot het midden van NL dus. In een gemiddelde Hollandse winter is deze verdeling in Temperatuur 9 van de 10 keer precies tegenovergesteld.
Hier was het deze morgen ook weer -8,4 :evil:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Rico op 25 jan 2013 14:44

Hallo Luc.
Hier staan foto's van de hokjes. Ondertussen heb ik aan de buiten kant ven het hout ook nog weer een laag bubbeltjes gemaakt.
viewtopic.php?f=53&t=9104
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 27 jan 2013 17:25

Nu we bij de meeste planten de winterberscherming weghalen zit ik sterk te twijvelen of ik mijn Brahea Armata uit zal pakken?

Deze staat nu nog ingepakt net als mijn vezelbananan (muso Basjo)Tot nog toe lijkt alles zonder schade te zijn.

Mijn trachy staat nu al 4 jaar onbeschermt en deze heeft de afgelopen 3 weken zelfs groei getoont. Het is niet normaal maar er komen 3 nieuwe speren aan waarvan eentje zich al ontvouwt.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 27 jan 2013 22:32

Een nieuwe winteroffensief wordt aangekondigd vanaf midden Februari. :cry:
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 28 jan 2013 05:59

Ed's Palmenfarm schreef:
Alexander schreef:We hadden hier deze nacht weer iets van -12 C. De meeste kou zit deze vorstperiode hier in het westen van Nederland! Meestal is het in de oostelijke helft veel kouder. Nu daar veel minder koud!

Rare winter!

Alexander

Deze palm is van jongs af aan nooit beschermd geweest, heeft alle winters doorstaan, geen lichtslang, jutte, stro of wat dan ook. Uit zaad opgekweekt in Nederland. Zie foto. Palm staat in provincie Zuid Holland. ;) Deze foto is op 24 januari 2013 in de middag gemaakt.

(het kan dus wel!) :thumb_up:

Trachycarpus kan hier zeker in Zuid Holland. Ik weet er diverse grotere te staan En zeker op zo, n beschutte plek kan het een mooi exemplaar worden. Ik had er vroeger 1 van meer dan 2 meter, geplant in 1980 en tot 2002 in de achtertuin goed beschut en zonnig gestaan. Had de koudste winters ook goed doorstaan. Nu 2002 moest ik verhuizen door omstandigheden. Anders was hij zeker zo groot, zo niet nog groter geweest dan dat exemplaar op de foto.
Nu heb ik een volkstuin waar jonge Trachycarpus fortunei staat. Maar helaas niet meer in een warm microklimaat maar behoorlijk open. Vorig jaar waren de vijgen helemaal bevroren tot de grond. Had ik vroeger in de achtertuin nooit last van!
Ik had daar ook Chamaerops staan, vanaf 1979. Nooit kapotgevroren, alleen een paar keer al het blad weg na een strenge winter. Maar die Chamaerops stond dan ook behoorlijk warm. Dooide daar meteen bij de eerste zonnestraal!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 28 jan 2013 06:01

Toen ik die Trachycarpus plante in 1980 had hij nog geen stam. Die op de foto had al een stam van een meter zo te zien. Importexemplaar uit Zuid Europa lijkt het.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 28 jan 2013 09:31

Orlandi16 schreef:Een nieuwe winteroffensief wordt aangekondigd vanaf midden Februari. :cry:

Kan het zelf nergens vinden maar wel dat het kouder wordt over een dag of 10 met nog geen vorst dan.
junglegarden

11 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming