Ed's Palmenfarm schreef:Alexander schreef:We hadden hier deze nacht weer iets van -12 C. De meeste kou zit deze vorstperiode hier in het westen van Nederland! Meestal is het in de oostelijke helft veel kouder. Nu daar veel minder koud!
Rare winter!
Alexander
Deze palm is van jongs af aan nooit beschermd geweest, heeft alle winters doorstaan, geen lichtslang, jutte, stro of wat dan ook. Uit zaad opgekweekt in Nederland. Zie foto. Palm staat in provincie Zuid Holland.

Deze foto is op 24 januari 2013 in de middag gemaakt.
(het kan dus wel!)

Trachycarpus kan hier zeker in Zuid Holland. Ik weet er diverse grotere te staan En zeker op zo, n beschutte plek kan het een mooi exemplaar worden. Ik had er vroeger 1 van meer dan 2 meter, geplant in 1980 en tot 2002 in de achtertuin goed beschut en zonnig gestaan. Had de koudste winters ook goed doorstaan. Nu 2002 moest ik verhuizen door omstandigheden. Anders was hij zeker zo groot, zo niet nog groter geweest dan dat exemplaar op de foto.
Nu heb ik een volkstuin waar jonge Trachycarpus fortunei staat. Maar helaas niet meer in een warm microklimaat maar behoorlijk open. Vorig jaar waren de vijgen helemaal bevroren tot de grond. Had ik vroeger in de achtertuin nooit last van!
Ik had daar ook Chamaerops staan, vanaf 1979. Nooit kapotgevroren, alleen een paar keer al het blad weg na een strenge winter. Maar die Chamaerops stond dan ook behoorlijk warm. Dooide daar meteen bij de eerste zonnestraal!
Alexander