Wat gebeurt er ECHT in de winterbeschutting (musa)

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Wat gebeurt er ECHT in de winterbeschutting (musa)

Berichtdoor Davy op 27 jan 2013 18:14

Menig MUSA liefhebber heeft het al meegemaakt:

Vol goede moed de banaan uitpakken en uiteindelijk een zielig hoopje terug vinden....

Altijd al willen weten hoe dat te werk gaat??

Ik pak mijn banaan altijd tussendoor uit om te luchten en pak dan terug in bij vorst. Zo kon ik de faze fotograferen voor de "totale instorting"

Vandaag de banaan aangetroffen en wat bleek: volledig bevroren en vooral door het uitzetten van het ijs wordt de structuur volledig verpulverd.

Laag na laag wordt zo beschadigd maw, hoe langer de vorst hoe dieper de schade.

Zie foto's....

Benieuwd wat er overblijft na de dooi van die stam (niets waarschijnlijk)
Bijlagen
Herschaalde kopie van vervroren banaan 1.jpg
Herschaalde kopie van vervroren banaan 1.jpg (257.3 KiB) 6030 keer bekeken
Herschaalde kopie van vervroren banaan 2.jpg
Herschaalde kopie van vervroren banaan 2.jpg (274.8 KiB) 6030 keer bekeken
Herschaalde kopie van vervroren banaan 3.jpg
Herschaalde kopie van vervroren banaan 3.jpg (233.65 KiB) 6030 keer bekeken
Herschaalde kopie van vervroren banaan 4.jpg
Herschaalde kopie van vervroren banaan 4.jpg (266.82 KiB) 6030 keer bekeken
Davy

12 bedankjes

Re: Wat gebeurt er ECHT in de winterbeschutting (musa)

Berichtdoor Davy op 27 jan 2013 18:16

Vergeten zeggen: al het wit dat je ziet is puur ijs :evil:
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor robke op 27 jan 2013 18:44

Ook al een paar keer meegemaakt,deze winter nog eens geprobeerd de basjoo met inpakken (folie rond houten constructie,meerdere lagen viesdoek,lichtslang errond en dan nog eens vliesdoek,dan vierkant met isimo tot bovenaan + nog eens van onderaan de stam tot bovenaan een koker errond van 4 cm dikke mousse) en een digitale thermometer tegen de stam,is gemakkelijk om de temp te controleren vanop afstand.

Het laatste blad zit tegen het plafond van de bescherming te duwen,denk dat deze het zal overleefd hebben,had voor de winter stam van 1 m 90.
Laagste temp in deze koude periode was -2,4 (ik schat 1 uurtje) anders altijd rond de 4 a 5 graden.
Al mijn andere (Maurelli's en basjoo's) uitgespit en in winterstalling gezet,deze heb je dan zeker over...
robke

10 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 27 jan 2013 19:33

Vraag aan de musa's liefhebbers. Kan je ook deze planten in een warme ruimte laten overwinteren?

IK heb vandaag een stam van 2m musa basjoo gekocht in Eurotuin (Merelbeke) voor 23.50 EUR in solden. Bladen afgeknipt et stam verkort tot 1m70 voor in de auto te kunnen plaatsen.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 27 jan 2013 20:20

Hoi Orlandi,

Warm overwinteren kan maar dan ga je waarschijnlijk een lang gerekte groei krijgen en de bladeren die binnen gevormd zijn ben je kwijt door wind en zon bij het buiten plaatsen.

In principe kan je deze overal vorstvrij overwinteren.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 27 jan 2013 20:20

hallo davy,wat zonde van die mooie stam,ja dit heb ik ook wel meegemaakt hoor,maar de banaan is wel sterk,hij komt zeker in de lente weer op,alleen kan je weer van voor af aan beginnen ,ik vraag me af hoe je bescherming eruit gezien heeft ? hij was wel goed gepakt door de vorst,hier heb ik juist vandaag zijn jasje uit getrokken,maar is nog altijd beschermt (hopelijk was het goed beschermt ),ik had er een doorgesneden matras om gewickeld,eerst jutte ,dan die matras,en wat afscherming van plastic tegen de regen en sneeuw,maar toen de vorst echt hier aan de kust kwam opzetten ,heb ik weer een laag matras om gewickeld en daar over weer wat noppevolie,nu is hij weer uitgepakt tot de eerste bescherming,wandt ja de winter is nog niet voorbij,maar ik begin wel me twijfels te krijgen nu ik jou basjo er zo bij zie staan,gelukkig heb ik nog op zolder 3 stammen staan als bacub,en die groeien gewoon door?,we zullen zien als februarie goed weer aan geeft en we al over de helft heen zijn zal ik het helemaal uitpakken,en dan hopelijk wat meer geluk,m.v.g. paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Davy op 27 jan 2013 20:29

prutser 2 schreef:hallo davy,wat zonde van die mooie stam,ja dit heb ik ook wel meegemaakt hoor,maar de banaan is wel sterk,hij komt zeker in de lente weer op,alleen kan je weer van voor af aan beginnen ,ik vraag me af hoe je bescherming eruit gezien heeft ? hij was wel goed gepakt door de vorst,hier heb ik juist vandaag zijn jasje uit getrokken,maar is nog altijd beschermt (hopelijk was het goed beschermt ),ik had er een doorgesneden matras om gewickeld,eerst jutte ,dan die matras,en wat afscherming van plastic tegen de regen en sneeuw,maar toen de vorst echt hier aan de kust kwam opzetten ,heb ik weer een laag matras om gewickeld en daar over weer wat noppevolie,nu is hij weer uitgepakt tot de eerste bescherming,wandt ja de winter is nog niet voorbij,maar ik begin wel me twijfels te krijgen nu ik jou basjo er zo bij zie staan,gelukkig heb ik nog op zolder 3 stammen staan als bacub,en die groeien gewoon door?,we zullen zien als februarie goed weer aan geeft en we al over de helft heen zijn zal ik het helemaal uitpakken,en dan hopelijk wat meer geluk,m.v.g. paul

De bescherming is normaal super: bekaertdraad opgevuld met stro + speciale hoes voor winterbescherming + een omgekeerde metserskuip bovenop om het geheel droog te houden. Ooit eens 3 winters op rij zo kunnen overwinteren. Vorig jaar was het de eerste keer mislukt. Trop is trop vrees ik. Tot -5 lukt het wel zo maar als ze 14 dagen beginnen met nachten tot -14 dan kun je het wel schudden, wat je ook doet. De vorst kruipt er in. Ik pak tussendoor steeds uit voor nazicht en voor luchting. Vorig jaar heb ik op die wijze 30 cm kunnen overhouden. Stel dat ik alles ingepakt had gelaten toen was de onderste stomp ook weggerot. Alles was immers klampig...Dit jaar hoop ik het zelfde. Die stam is maw gevormd in 1 seizoen..
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 27 jan 2013 21:25

Hier heb ik nog niet gekeken.
Hoofddoel is immers de wortel beschermen, zodanig dat het een volle struik bananen wordt. Natuurlijk zou de 3 stammetjes overhouden wel leuk zijn.
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 27 jan 2013 21:48

Ik zet zelf altijd een paar stokken om de pol, ditmaal 2,4 m hoog. ik plaats een stuk piepschuim tussen elke lat en een van de stammen zodat de stokken, en straks dus ook de noppenfolie, de stammen niet raken en er dus ruimte tussen zit. Dan wikkel ik er drie lagen noppenfolie omheen, plaats er een schelpzandbak over als dak, dan nog een bouwzeil en eventueel nog een. Een constructie als deze blijft hooguit een dag of twee vorstvrij en dan gaat het mis. Dus plaats ik er een vorstvrij houder in, eentje die ook tegen wat vocht kan, en stel deze in op 2 graden + 0. ZO laat ik de boel hermetisch dicht tussen circa eind november en half april. En ben ik nog nooit ook maar 1 stam verloren. verluchting doe ik niet aan, dat is echt niet nodig. Vocht maakt allemaal niet uit. ALs ik half april de boel openmaak zitten de wormen en slakken vaak tot bovenin de stammen om bladresten op te snoepen, Maar er is tegen die tijd ook altijd sprake van stevige groei!

Half aprik begin ik dus met stammen van 2 tot 2,5 m hoog en heb zo rond eind mei, afhankelijk van het weer, een fraaie en zeer grote pol bananen. Vooral ook omdat de eerste bladeren, nou ja, dat zijn meestal halve, maar de eerstvolgende meteen al tegen de 2 m groot zijn. Groot voordeel vind ik dus van het op deze manier beschermen.

Zonder warmte is kansloos, ook al gebruik je nog zoveel stro. Naar enkele ijsdagen, als is het maar -3, is de vorst zo maar zo'n pakket binnegedrongen. Extra warmte insluiten, dat is met de huidige winters echt noodzakelijk.

Maar zoals gezegd komt de plant waarschijnlijk nog wel uit de grond op. Maar als je dat wil, kun je beter de stam afzagen in de herfst en dan een dikke laag blad over de pol leggen, dan weet je ook zeker dat het goed komt. Na 12 dagen onder 0 en minima van circa -8 (niet zo heel koud dus) i alle grond onder een 20 cm dikke laag blad nog volledig vorstvrij.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Davy op 28 jan 2013 19:07

Geloof het of niet:

Vandaag had ik verwacht een hoop smurrie aan te treffen. Niets is minder waar.

De stam staat nog steeds fier recht. Het ijs is weg en de delen die bevroren waren zijn nu gewoon een schil geworden.

2 kansen dus: de kern is nog steeds ijs en houdt de boel recht of.....de kern is niet beschadigd en enkel de buitenste laag is beschadigd.

Dat zou niet erg zijn want dat verdroogd dan wel weer....
Davy

12 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming