door Dennis_S op 27 jan 2013 21:48
Ik zet zelf altijd een paar stokken om de pol, ditmaal 2,4 m hoog. ik plaats een stuk piepschuim tussen elke lat en een van de stammen zodat de stokken, en straks dus ook de noppenfolie, de stammen niet raken en er dus ruimte tussen zit. Dan wikkel ik er drie lagen noppenfolie omheen, plaats er een schelpzandbak over als dak, dan nog een bouwzeil en eventueel nog een. Een constructie als deze blijft hooguit een dag of twee vorstvrij en dan gaat het mis. Dus plaats ik er een vorstvrij houder in, eentje die ook tegen wat vocht kan, en stel deze in op 2 graden + 0. ZO laat ik de boel hermetisch dicht tussen circa eind november en half april. En ben ik nog nooit ook maar 1 stam verloren. verluchting doe ik niet aan, dat is echt niet nodig. Vocht maakt allemaal niet uit. ALs ik half april de boel openmaak zitten de wormen en slakken vaak tot bovenin de stammen om bladresten op te snoepen, Maar er is tegen die tijd ook altijd sprake van stevige groei!
Half aprik begin ik dus met stammen van 2 tot 2,5 m hoog en heb zo rond eind mei, afhankelijk van het weer, een fraaie en zeer grote pol bananen. Vooral ook omdat de eerste bladeren, nou ja, dat zijn meestal halve, maar de eerstvolgende meteen al tegen de 2 m groot zijn. Groot voordeel vind ik dus van het op deze manier beschermen.
Zonder warmte is kansloos, ook al gebruik je nog zoveel stro. Naar enkele ijsdagen, als is het maar -3, is de vorst zo maar zo'n pakket binnegedrongen. Extra warmte insluiten, dat is met de huidige winters echt noodzakelijk.
Maar zoals gezegd komt de plant waarschijnlijk nog wel uit de grond op. Maar als je dat wil, kun je beter de stam afzagen in de herfst en dan een dikke laag blad over de pol leggen, dan weet je ook zeker dat het goed komt. Na 12 dagen onder 0 en minima van circa -8 (niet zo heel koud dus) i alle grond onder een 20 cm dikke laag blad nog volledig vorstvrij.