Drakenbloedboom vertakken?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Drakenbloedboom vertakken?

Berichtdoor kenbeimer op 29 jan 2013 10:38

Voor mijn exemplaar is het wellicht wat vroeg, maar is het in de Nederlandse woonkamer mogelijk om de Drakenbloedboom (Dracaena Draco) te laten vertakken? Ik las dat dit meestal gebeurd na de bloei. Any tips & tricks?
Afbeelding
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Drakenbloedboom vertakken?

Berichtdoor lapalmeraie op 29 jan 2013 10:48

Het is inderdaad nog wat vroeg. :)
Maar na de bloei groeit hij verder vanuit vertakkingen of wanneer je hem zou toppen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 29 jan 2013 23:37

Wat ik zover weet gebeurd dit ieder 15 jaar, dus ieder 15 jaar een nieuwe vertakking. Dit is ongeveer natuurlijk maar zo tellen ze de oudste exemplaren. Ik zou zelf niet het risico lopen om dit bij een klein exemplaar te proberen, zou jammer zijn.

Geduld, geduld is de sleutel!
Dit kan nog wel 10 jaar duren ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor arjan op 31 jan 2013 19:50

Ook als die niet gebloeid heeft kan het gebeuren hoor, ik heb even een foto gemaakt door het raam omdat ik er niet goed bij kan komen. (teveel planten haha)
Hij heeft een keer een opdonder gehad in de top en toen gebeurde dit.

Afbeelding
Een dag zonder bananen, is een dag te veel.
arjan

5 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 04 feb 2013 10:11

Wat een mooie brede stam. Heb je nog tips om de stam lekker breed te krijgen? Wat bij mij erg geholpen heeft bij de ontkieming, was door de pot niet helemaal vol met aarde te doen, waardoor de plant meer moeite moet doen voor de ontkieming.

Hopelijk krijgt mijn opdondertje ook een keer zo'n opdonder. :)
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 06 feb 2013 00:39

Als het 15jaar is in land van herkomst dan zal het hier nog wel een paar jaar langer kunnen duren.

@ Arjan, als ik je stam zo zie dan denk ik dat het niet alleen een opdonder is geweest maar wellicht ook gewoon de leeftijd van 15 a 20 jaar.

@ Kenbeimer, de hoeveelheid potgrond is echt niet van belang voor de kieming. Belangrijkste bij deze zaden is niet te vochtig en half in de grond leggen bij ongeveer 30graden.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 08 feb 2013 10:16

Oh, ik heb de zaden geloof ik te diep gezaaid (2x de diepte als het zaadje groot was) en de potgrondlaag te laag. Vandaar het zaadje veel moeite moest doen en meteen breed werd. Dit heeft iemand anders mij destijds vertelt. Het was ook een spierwit kiempje in het begin.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk te zien. :P (omdat er ook veel wit perliet ligt)
Afbeelding

Ik dwaal een beetje af, de vertakkingen gebeuren om de 15 a 20 jaar?

Was benieuwd hoe arjan de stam zo mooi dik heeft weten te houden, ik heb exemplaren gezien met veel dunnere stam.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 08 feb 2013 18:18

Als ik me goed herinner heeft Arjan hem een tijd geleden zo gekocht.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor arjan op 08 feb 2013 19:29

Die tijd is ook al bijna weer drie jaar geleden Carlo, hij komt van Gerrit graat.
Maar om de stam dit te houden doe ik niets voor, wel moet je zorgen voor licht en dan wel heeeeeel veel licht.
Van nature krijgen ze ook geen mest of zo, dus 2x perjaar mesten met vloeibare mest volstaat.
Tussen de gietbeurten laat ik de aarde droog worden, dus de plant moet echt moeite doen om te groeien, dit gaat dus langzaam maar ooo zo mooi.
Een dag zonder bananen, is een dag te veel.
arjan

5 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 09 sep 2013 09:36

Twee van mijn Drakenbloedbomen hebben een "vertakking" aan de onderkant van de stam gekregen. Ik vind dit een heel bijzonder gezicht en wilde dit graag delen. :)

Afbeelding
kenbeimer

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken