bismarckia nobilis verzorging

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

bismarckia nobilis verzorging

Berichtdoor tom storme op 01 maart 2013 19:45

Ik vindt niet direct info in verband met de verzorging van de bismarckia nobilis
Wel dit topic maar dit is zeer kort
viewtopic.php?f=9&t=2894
Ik heb er sinds 2012 twee stuks Ik heb ze in het voorjaar in de tunnel serre geplaatst maar had daar zeer traage groei. Toen ik ze buiten heb geplaatst zijn ze sneller gaan groeien. dan in de tunnel serre terwijl ze toch mindere warmte hadden maar wel meer water door de regen
Dus men vraag is raad wat moet ik nu doen veel water of niet serre of buiten ??
Afbeelding
tom storme

2 bedankjes

Re: bismarckia nobilis verzorging

Berichtdoor JmC4c op 01 maart 2013 19:51

Nog 2 topics waar je mss iets aan hebt ;)

viewtopic.php?f=9&t=7175

viewtopic.php?f=14&t=6023
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 maart 2013 20:39

Ik vind het een moeilijke soort, jammer want ik vind het eigenlijk de mooiste palm die ik ken (zie avatar)
Ik heb (had) er één en die heb ik de eerste jaren willen behandelen als kuipplant, dus tijdens het seizoen buiten maar swinters binnen natuurlijk. Buiten tijdens de zomer deed die het heel goed met zelfs snelle groei. Maar vanaf de temps weer onder de 10 graden dook moet die al snel terug naar binnen. Dus buiten staan is maar enkele maandjes mogelijk. Door het steeds binnen/buiten/binnen enz... kreeg die steeds een klap denk ik want eens binnen viel die lange tijd stil (lees: maand of twee) bij het terug buiten plaatsen ook hetzelfde, pas groei midden in de zomer...
Hierdoor ging het dus echt niet vooruit en stond die dus ook meer stil dan groeien, daarom heb ik twee jaar geleden beslist om hem niet meer buiten te plaatsen en dus binnen te laten staan voor het grote raam. Veel beter werd het er niet op, groeide dan weer heel snel en dan viel die weer opeen willekeurige periode lange tijd stil, kon er niks van maken... Nu staat die al heel lang stil en zag ik het blad ineens afsterven, wist wel hoe laat het was en jawel, gisteren kon ik speren en alles gewoon uit de stam nemen, zware stamrot, schiet niks meer van over... Heeft zeker niet te veel water gekregen, is voor mij een raadsel maar zal wel ergens aan gelegen hebben natuurlijk. Conclusie van mij, moeilijke palm en eigenlijk geen soort om hier te houden helaas.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 maart 2013 11:28

Tiens... hier een heel andere ervaring.
Heb er twee staan (eigen zaailingen uit 2009 uit m'n hoofd) en die doen het schitterend.
Ze gaan uiteraard laat naar buiten en relatief vroeg weer naar binnen en staan binnen achter het schuifraam op het zuiden. Ze groeien goed en zelfs na het verpotten hebben ze niet stil gestaan. Zal vanavond anders eens een fotootje tweeten ;)

Enig probleempje deze winter was Spint. Ze zaten helemaal vol en heb ze meermaals moeten bespuiten. Ook de Adonidia's ernaast hebben ze besmet :evil:

Qua watergift heb ik eerder een (te) gulle hand maar dat overleven ze precies goed. :fluiten:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Rob op 06 maart 2013 00:01

Ik denk dat beide ervaringen verenigbaar zijn Niek.
Hier staat er een in de huiskamer en ik moet zeggen dat ie zich als een perfecte kamerpalm gedraagt.

Mijn ervaringen met Bismark:
- buiten vind ie ons klimaat echt minder: is gemiddeld echt te koel (of je moet van roze/paars houden). Hier gaat ie in ieder geval niet meer verplaatst worden en blijft ie jaarrond binnen.
- transport, verpotten en zelfs verplaatsen vind ie ook al helemaal niets: bij een verpot ben je zeker 3-6 maanden aan groei kwijt - mijn laatste aankoop verloor na directe verpotting drie complete bladeren op een maand om vervolgens als een idioot aan te slaan en heel hard te groeien in huis.....
- op een lichte plek en matig water kan ie ook in de winter prima mee in huis. Ik vermoed dat matig water in de huiskamer de sleutel is. Hier krijgt ie eens per week een halve tot hele liter water op een pot van 40 L/plant van 130cm. Heb ook een zaailing die behoorlijk droog staat en nu zijn derde winter pop de vensterbank doorbrengt
- Qua ziektes: nooit gezien. Hij staat naast een met wolluizen besmette archontophoenix en de Bismark trekt zich er niets van aan !

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 maart 2013 01:23

Ik heb ook jarenlang een grote Bismarkia als kamerplant gehad. Stond onder een daklicht. Raakte op den duur wel besmet met rode spint, maar dat veroorzaakte geen noemenswaardige aantasting. Het feit dat deze palm 's zomers buiten overleeft, maakt hem nog geen geschikte kuipplant. In principe kan iedere kamerplant 's zomers de tuin in en sommigen knappen daar zelfs van op.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 maart 2013 16:12

Dat herken ik wel draco; ze zagen niet af van de spint.
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 maart 2013 19:16

Net toch maar een nieuwe spint behandeling gegeven, ook al zien ze zelf er niet zo vanaf, ze vormen wel een uitvalbasis. Dus hop in de douche, Masaï behandeling en weer terug.
Op de terugweg ook even poseren :D

Afbeelding
(Gezaaid in januari 2009)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 12 maart 2013 00:02

Ik heb hier een wat grotere zaailing die op 15 graden staat, geen problemen met deze palm. Krijgt 2x per week een kleine scheut. Ervaringen in de zomer heb ik niet met deze palm.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor erna op 12 maart 2013 08:51

lapalmeraie schreef:Net toch maar een nieuwe spint behandeling gegeven, ook al zien ze zelf er niet zo vanaf, ze vormen wel een uitvalbasis. Dus hop in de douche, Masaï behandeling en weer terug.
Op de terugweg ook even poseren :D

Afbeelding
(Gezaaid in januari 2009)

Prachtig Niek !
Ik sta in bewondering voor iedereen die een bismarckia kan laten opgroeien :applaus: Mijzelf lukt het totaal niet, heb het dan ook opgegeven :?

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen