N-P-K advies voor palmen

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

N-P-K advies voor palmen

Berichtdoor Bellanda op 26 maart 2013 23:31

Het eerste wat mij opvalt is dat de groeisnelheid van planten in het algemeen heel sterk afhangt van de optimale pH. Die zou voor Trachy's rond de 6,0-6,5 moeten liggen. (zeker niet hoger) Dat kan je makkelijk nagaan met lakmoespapier.

Persoonlijk werk ik het liefst met enkelvoudige meststoffen. Ik heb een bloedhekel aan slow-release meststoffen die tijdens de winterperiode of koudeperiode (zoals nu het geval is) nog blijven verder werken. De EC wordt te hoog en de boel verdord. Ook heb je zelf niet de controle of de stikstof nu onder de vorm van nitraten of ammonium of ureum wordt geformuleerd. Ik kies altijd voor een 200ppm N(eenmalig) in het late voorjaar. Dat is 0,93 g ammoniumsulfaat/L, daarna verdun ik deze 0,93 g/L 4x zodat ik 4L van een 50 ppm N oplossing heb.

Maar wat zijn jullie adviezen hieromtrent. Je moet wel "prutsen" om palmen tot zijn recht te laten komen in een kunstmatige omgeving. Dat weten kwekers maar al te goed.

Eigenlijk speelt vooral de N-P-K (+MgO) gehalte een grote rol. Welke N-P-K (MgO) verhouding is m.a.w. het meest geschikt voor palmen?

Nuttige info:
Stel je hebt een N-P-K meststof van 6-18-36(+4%MgO), dan wil dit zeggen dat deze meststof het volgende bevat:
- 6g N/100g
- 18g P2O5/100g = (2 *31g per mol P/142 g per mol P2O5) * 18g = 7,859 g P
- 36g K2O/100g = (2 * 39,1g per mol K/94 g per mol K2O) * 36g = 29,95 g K
- 4g MgO/100g = (24,3 g per mol Mg/ 40,3g per mol MgO) * 4 g = 2,41 g Mg

Mijn advies is nitraten vermijden, nooit hoger gaan als 1g/L (aan meststof), anders verdort alles. En sporenelementen doen meer kwaad dan goed bij een optimale pH zou dit niet nodig zijn, anders is het tijd om te verpotten. Ook opletten met kalium en fosfor want deze blijven gebonden in de grond en kunnen dus een te hoge EC geven. Net als Mg of Ca die zich nog sterker binden aan de aarde.

Ik weet dat er bladstalen door de bodemkundige dienst kunnen genomen worden, net als grondstalen. Dat geeft een goede indicatie omtrent bemestingsadvies. In België is de bodemkundige dienst van Heverlee het meest wetenschappelijk op dit vlak.
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Bellanda

7 bedankjes

Re: N-P-K advies voor palmen

Berichtdoor draco op 27 maart 2013 02:05

Ik gebruik een samengestelde kunstmest die ik in het groeiseizoen eens per maand als oplossing geef aan de vele kuipplanten. Dit doe ik al tientallen jaren en de resultaten zijn uitstekend. Je kunt het ook heel ingewikkeld maken met het nodige rekenwerk, maar of het veel uitmaakt? De grond voor het verpotten verrijk ik met organische granulaatmest. De kuipplanten worden echter zo min mogelijk verpot. Als verpotten geen optie is vanwege het formaat van de kuip krijgen de potten in het voorjaar een topping met hetzelfde granulaat.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 27 maart 2013 09:14

Ik gebruik oplosbare meststof
Peters Exell 15+5+15 +7CaO+3MgO+ TE

15% N
5% P P2O5
15% K K 2O

7% CaO
3% MgO

0,02% B
0,015% Cu
0,12% Fe
0,06% Mn
0,010% Mo
0,015% ZN
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 maart 2013 09:28

Ik gebruik om te beginnen een kwalitatieve potgrond.
Tijdens het oppotten meng ik op gevoel een beetje beendermeel, bloedmeel en koemestkorrels door de potgrond.

Nadien bemest ik enkel maar in het begin van het seizoen bij alle planten met een handje koemestkorrels en verder tijdens het seizoen bij een spontane ingeving. Niet heel vaak dus :oops:
Ik wissel dan wel wat af met de fameuze blauwe korrels (zeker bij gelig blad) en meststoffen voor gras of bamboe (net wat ik dan in handen heb).

Bij sommige palmen gebruik ik vloeibare meststof voor palmen van DCM.
Maar dus niet bij allemaal, dat zou me te duur worden.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 27 maart 2013 09:57

Hoezo te duur.
Ik betaal tussen de €65 a €70 euro voor 15 kg meststof per 10 liter gebruik ik 14 gram.
Hier kan in dan 15000/14 is1071 gieters van 10 liter mee vullen.

Ik doe met zo'n zak enkele jaren en daar heb je beendermeel, koemest ed niet voor.

Ja en de meststof van DMC is ook veel duurder.

Groeten

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Bellanda op 27 maart 2013 20:04

Palmen hebben dus behoorlijk wat voeding nodig tijdens het groeiseizoen, maar wat Marc_S zegt kan kloppen 1,4g/L met 15+5+15 meststof en kalk zit er hier al genoeg in het leidingwater. Zoveel kalk...7% CaO dat lijkt er lichtjes over t.o.v. magnesium (3% MgO) of?

Wateroplosbare kalkmeststoffen zijn o.a.:
- calciumnitraat (ziet soms een beetje bruin doordat die stof hygroscopisch is)
- calciumacetaat
- calciumlactaat

Ik vermijdt liever nitraten omdat deze eerst moeten omgezet worden door nitrobacteriën, een snelle vorm van opneembare stikstof is ammoniumsulfaat. Omdat dit water een pH van rond de 5,5 geeft zou je kunnen corrigeren met wat K2HPO4 dat een pH heeft van rond de 8 (verdund). Dit is ook een dankbare meststof voor planten. Palmen hebben weinig wortels dus fosfaat (wortelstimulatie) is daardoor minder belangrijk.

Zelf ben ik bezig met alles in een Excel bestandje te gieten en dan kan je spelen met die verhoudingen. Zelf ben ik voorzichtig begonnen met ammoniumsulfaat vandaag toe te dienen (0,3 g/L).

Dat palmen veel nutriënten nodig hebben klopt. Even rekenen en dan eind september een "before and after picture" aan dit topic toevoegen. (en natuurlijk een standaard die niet bemest wordt) 8-)

Dat rekenwerk is zeker nodig i.v.m. overbemesting + ook kijken wat er bij wat mag worden gedaan o.w.v. neerslagvorming indien je liever met enkelvoudige meststoffen werkt.

In Thailand heb ik eens gezien dat ze die palmen echt opfokken, ook bij planten heb je groeihormonen zoals GA3, GA1, brassinosteroïden. Benieuwd of iemand hierover ervaringen heeft?

-> Ik ben een groeiwedstrijd aan het houden maar niet alleen de hoogte, maar ook de vorm is natuurlijk belangrijk. Bij giberellinezuur denk ik meteen aan zeer langgerekte bladstelen, maar kan misschien nuttig zijn bij de kieming en eerste groei...

Of extra calcium nuttig is weet ik dus nog niet en de invloed van die fytohormonen weet ik niet?

Mvg,
david
Bellanda
Bellanda

7 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 28 maart 2013 09:39

Beste David,
Ik woon in Zuid-limburg en ons leidingwater komt uit de Eifel en zit nagenoeg geen kalk in.
OOk hoef geen antikalk tabletten voor de wasmachine en mijn koffiezet apparaat zit ook nooit vol met kalk.

Groeten

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Bellanda op 28 maart 2013 13:38

Ook een Limburger, Limburg neen daar gaat niks boven. :thumb_up:
Zelf doe ik nu een soort van ontwikkelingshulp in Antwerpen en daar zit wel veel kalk in het water.

Ik heb alles in Excel gegoten en dan heb je snel een overzichtelijk schema van de onderlinge verhoudingen. Het leuke is dat je met het N-P-K +MgO gehalte van jaar tot jaar een beetje kunt spelen en kijken wat het effect is. Natuurlijk zet je palmen in een diepe stenen pot en dat geeft mooiere donkergroene bladeren dan een plastiek pot. Waarschijnlijk doordat het Magnesium en Calcium bindt. (eigen ervaring)

Mijn Excel sheet wou ik in de bijlage posten maar dat lukt helaas niet. Zelf kom ik uit op de volgende verhoudingen bij 15-5-15 +3%MgO:
- 70,17 g ammoniumsulfaat
- 6,85 g kaliumdiwaterstoffosfaat
- 21,60 g kaliumsulfaat
- 18,34 g magnesiumsulfaat heptahydraat (bitterzout)

Hiermee komt een beginneling wel 2-3 jaar toe, niks is giftig alleen de dosis maakt het gif ;)
Niet zeker of dit experiment werkt (bij brouwland of zelf bier maken vindt je een minibalans (tot op 0,1 g) voor 31 euro en die stofjes in grote hoeveelheden + lakmoespapier)

Links (vierkante pot = standaard), rechts (ronde pot = wordt wel bemest). Midden september stop ik met bemesten en dan kan iedereen dit experiment zien.
Bijlagen
4-F05258BE-1651785-800.jpg
Voor het bemesten (start april)
4-F05258BE-1651785-800.jpg (71.17 KiB) 5125 keer bekeken
Bellanda
Bellanda

7 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips