Het eerste wat mij opvalt is dat de groeisnelheid van planten in het algemeen heel sterk afhangt van de optimale pH. Die zou voor Trachy's rond de 6,0-6,5 moeten liggen. (zeker niet hoger) Dat kan je makkelijk nagaan met lakmoespapier.
Persoonlijk werk ik het liefst met enkelvoudige meststoffen. Ik heb een bloedhekel aan slow-release meststoffen die tijdens de winterperiode of koudeperiode (zoals nu het geval is) nog blijven verder werken. De EC wordt te hoog en de boel verdord. Ook heb je zelf niet de controle of de stikstof nu onder de vorm van nitraten of ammonium of ureum wordt geformuleerd. Ik kies altijd voor een 200ppm N(eenmalig) in het late voorjaar. Dat is 0,93 g ammoniumsulfaat/L, daarna verdun ik deze 0,93 g/L 4x zodat ik 4L van een 50 ppm N oplossing heb.
Maar wat zijn jullie adviezen hieromtrent. Je moet wel "prutsen" om palmen tot zijn recht te laten komen in een kunstmatige omgeving. Dat weten kwekers maar al te goed.
Eigenlijk speelt vooral de N-P-K (+MgO) gehalte een grote rol. Welke N-P-K (MgO) verhouding is m.a.w. het meest geschikt voor palmen?
Nuttige info:
Stel je hebt een N-P-K meststof van 6-18-36(+4%MgO), dan wil dit zeggen dat deze meststof het volgende bevat:
- 6g N/100g
- 18g P2O5/100g = (2 *31g per mol P/142 g per mol P2O5) * 18g = 7,859 g P
- 36g K2O/100g = (2 * 39,1g per mol K/94 g per mol K2O) * 36g = 29,95 g K
- 4g MgO/100g = (24,3 g per mol Mg/ 40,3g per mol MgO) * 4 g = 2,41 g Mg
Mijn advies is nitraten vermijden, nooit hoger gaan als 1g/L (aan meststof), anders verdort alles. En sporenelementen doen meer kwaad dan goed bij een optimale pH zou dit niet nodig zijn, anders is het tijd om te verpotten. Ook opletten met kalium en fosfor want deze blijven gebonden in de grond en kunnen dus een te hoge EC geven. Net als Mg of Ca die zich nog sterker binden aan de aarde.
Ik weet dat er bladstalen door de bodemkundige dienst kunnen genomen worden, net als grondstalen. Dat geeft een goede indicatie omtrent bemestingsadvies. In België is de bodemkundige dienst van Heverlee het meest wetenschappelijk op dit vlak.