Trachycarpus Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Dim op 31 maart 2013 05:48

Gisteren naar de opening van fc plants geweest. Ik was niet echt van plan om veel te kopen. Maar ik ben toch naar huis gegaan met twee trachy Fortunei.

Afbeelding

Twee bomen met een stam van twee meter. Ik was verrast van de prijzen. 190 euro voor de B kwaliteit. 90 euro voor een C kwaliteit. B kwaliteit aan 1 euro per cm stam, c aan 0,5 euro per cm stam. En dan nog eens 10 % openingskorting.

Dan had je natuurlijk nog A en AA kwaliteit. Volle Kroon, Dikte van de stam.
Al kon ik niet altijd uitmaken waar het verschil zat. Ik vond dat ik ze voor die prijs toch niet kon laten staan :D

Nu nog de verhuis ervan we gaan ze natuurlijk afhalen. :roll:

Dim
Dim

8 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Hitch op 31 maart 2013 09:58

Zien er erg goed uit. Mooie bomen maar wat heb je er nu eigenlijk voor betaald als ik zo curieus mag zijn want uit je omschrijving kan ik dat niet opmaken gezien je niet aangeeft welke (A B of C) je nu gekocht hebt.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dim op 31 maart 2013 10:19

Deze waarmee ik op de foto sta is een B kwaliteit ik heb er 190 euro voor betaald. Stam 210 cm. De andere (nog niet op de foto) heeft een stam van 200 cm, en is zogezegd een C kwaliteit. Iets dunnere stam zelfde kroon. Daar heb ik 90 euro :shock: voor betaald. Dus twee trachy's met 2 m stam voor 280 euro. Volgende week gaan we ze afhalen. Dan beslis ik of ik ze al dit jaar in de grond steek of niet. Maar desnoods met wat bescherming moet ik ze wel door de winter loodsen. Volgens de eigenaar komen ze van het noorden van Spanje. Daar vriest het toch ook wat in de winter.

Greets Dim
Dim

8 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 maart 2013 10:53

Proficiat met deze nieuwe aanwinsten alleszins. Daar heb je je broek niet aan gescheurd als je het mij vraagt. Su6 ermee :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 31 maart 2013 13:08

Zo dat is niet duur,ik heb destijds meer dan het dubbele betaald voor een 2.20cm stam.
Mooi hoor :thumb_up:
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 maart 2013 13:39

Voor T. fortunei met 1 m stam betaal ik 150 € en voor deze met 0.5 m stam betaal ik 75 € bij mijn verkoper (prijzen zijn wel van 3 jaar terug en kunnen ondertussen wel veranderd zijn). Deze komen altijd van Spanje (is simpelweg de goedkoopste leverancier voor de verkopers, ook wat transport betrefd) en hebben ook steeds die verrekte rot kleikluit waarin ze ginds gekweekt worden. Palm na palm ging verloren als ik ze hier met die (overigens steeds goed doorwortelde) kluit in de droge zandgrond van mijn tuin stak. In de zomer natuurlijk geen probleem al had ik vaak stilstand in groei maar in de winter had ik steevast speerrot in die mate dat de hele kern er zo mee uit kwam. Je kent het wel, ... inzagen uiteindelijk, dan hergroei en dan komt de volgende winter die er volledig komaf mee maakt. Toegegeven, ik heb er nooit bescherming op aangebracht buiten een mulchlaag op de wortels. Bij het verwijderen bleek steeds dat de wortelgroei in de kluit nog ok was maar dat hij ergens in het seizoen werd "afgenepen" door die kleikluit dus de buitenste wortels stierven steeds af.
Toen ben ik telkens na aankoop van nieuwe exemplaren de kluiten gaan afspoelen zodat minstens 3/4 de van de grond er af was en plantte ik ze zo uit met omzeggens blote wortels in mijn eigen grond. Dat ging veel beter. Helaas hebben ze allemaal het loodje gelegd in de 2 killerwinters enkele jaren terug toen ze hier tot -22° en 16 opeenvolgende ijsdagen over zich heen kregen. Allemaal dood,... behalve eentje.
Deze kwam van bij dezelfde verkoper maar origine was Turkije. Opvallend was dat deze in de kuip in een soort van erg fijn houtzaagsel leek te staan om kosten van gewicht te besparen en de kluit toch vochtig te houden. Het was de eerste keer dat de verkoper palmen op deze manier had toegekregen en het was een startaanbod van de verkoper uit Turkije die hem er zo 3 had opgestuurd. Noch hij noch ik hadden er ervaring mee op deze manier. Ik kreeg deze palm mee naar huis en stopte hem na het "zaagsel" van de kluit te hebben geschud zo de grond in. Deze palm doet het hier dus nog steeds probleemloos. Jammer genoeg bleek de kost voor deze palmen te hoog voor de verkoper en heeft hij dus geen bestellingen uit Turkije aangegaan want anders had ik er meteen nog een paar gaan bijhalen. Wat ik wel omzeggens elk jaar heb is dat ik zowat de hele kroon telkens verlies tijdens de winter. De bladeren worden bruin en verdrogen maar dit zal meer met de standplaats te maken hebben dan met de kwaliteit van de palm zelf. Momenteel staan er 2 dikke nieuwe speren klaar en is nog een nieuw blad mooi groen voor 1/3 de geopend. Hij maakt zo'n 6-7 nieuwe bladeren aan per jaar. Alle andere T. fortunei's in de tuin zijn er die ik zelf heb opgekweekt en zijn dus 7 jaar oud.
Ik heb nog nooit een T. fortunei beschermd in de tuin buiten dan bij sommige een mulchlaag op de wortels.
Laatst bijgewerkt door Hitch op 31 maart 2013 13:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dim op 31 maart 2013 13:49

Mooi Thx om je ervaring te delen. Het eerste wat ik doe als ik thuiskom is de kluit controleren op klei. Maar ik zou ze natuurlijk graag in volle grond steken. Sowieso ga ik ze beschermen, maar ik zal een diepe put moeten maken want ik heb thuis kleigrond. :cry:

Dim
Dim

8 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 maart 2013 13:55

Dan denk ik toch niet dat dat een probleem is als de plantkluit zelf ook uit klei bestaat. De omringende grond reageert immers net hetzelfde als de grond van de kluit. Bij mij is dat anders en heeft de omringende eigen droge zandbodem een rechtstreeks effect op die kleikluit maar misschien denken anderen daar anders over. Ik kan alleen maar voor eigen rekening spreken maar ik heb al gezien dat T. fortuneis het schitterend doen op kleibodems.
Ik zou ze overigens direct planten nu. Voor jou zou de bodem nu ook veel makkelijker bewerkbaar moeten zijn momenteel en niet zo hard als beton.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 maart 2013 18:13

Mooi Dim!
Mijn Grootste Trachy komt ook daar vandaan en die doet het schitterend.

Vrgr
Niek

Ps. Ik heb ook even de afbeelding zichtbaar gemaakt ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 apr 2013 22:55

Mooie aanwinst Dim :thumb_up: Ik wil ook weer heel graag naar FC-plants voor nieuwe aankopen. Mijn meeste Trachy's komen ook van daar, vind hun nog steeds de mooiste en dikste Trachy's aanbieden. Helaas moet ik me van de portemee even inhouden met zotte aankopen en ik weet als ik naar ginds ga dat ik weer zotte toeren ga uithalen. Daarom dat ik bewust niet langs ga. Nog even tanden bijten, later op het jaar komt een trekhaak en remorque mijn richting uit, dan zal het transport ook al geen probleem meer zijn :tong:
Zeker foto's plaatsen als ze geleverd en uitgepland zijn hé ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen