De tuin van Exotic Life

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor koen op 29 apr 2013 12:49

Dat heb je heel goed gedaan ! Wat een prachtige palmen ! :thumb_up:
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 02 mei 2013 17:06

Bedankt voor de positieve reacties.

junglegarden schreef:Prachtig om te zien hoe jij je planten de winter doorkrijgt :applaus: , vraag ik me af wat de minimale grootte van een washy moet zijn voor die in de tuin geplant kan worden (wel met goede winterbescherming natuurlijk), ik heb een filifera en een paar kleine robusta's staan die ik zelf uit zaad heb opgekweekt.
(tip) De agaves deserti en schidigera hebben hier zeer goed de winter overleefd wat betreft vocht en vorst voor als je wat nieuwe soorten zoekt.

gr. Jaap

Heb je de agaven compleet droog gehouden of hebben deze onbeschermd gestaan? Ik heb hier tevens nog een Agave montana staan met winterschade, en die stond bij de vorige eigenaar onder droge condities maar wel geheel onverwarmd tijdens Februari 2012. Zonder dakje wordt dat bij die dus niet, en dakjes wil ik aanzienlijk beperken daar dit gedeelte in het zicht van de huiskamer ligt en dus een directe zichtlijn.

ick schreef:Hoi Robin,

Ziet er weer heel goed uit, zeg! Leuk ook om jezelf er naast te zien staan, ter referentie voor de grootte van de palmen. Geeft een goed idee van de inmiddels voor NL'se begrippen reusachtige afmetingen van de beide palmen (of jij moet een dwerg zijn ;).

groet, rick

Ja, en dat in mijn zondags-after-voetbal-werkkleding-zondergel modus, en nee ben geen reus maar 1,80 lang. Het is altijd erg lastig om de realistische grote op de foto te krijgen, het beste verschil ziet je toch vaak nog na enkele jaren foto's achter elkaar te plakken.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 29 mei 2013 15:23

Nog een update uit de prive tuin. Nouja, update het grootste deel vertoont nog nauwelijks of lichte groei op her en der een uitzondering na. De palmen onderscheiden zich op dit moment, en doen eigenlijk hetzelfde als de doorsnee natuur en dat is met zijn allen tegelijkertijd bloeien. Zowel de fortunei's, Chamaeropsen, Phoenix bloeien of zijn volop in ontwikkeling terwijl er normaal gesproken wel iets van tijd tussen zit.

Bijna 2 weken terug. Trachycarpus fortunei palmen bloeien hier steevast tegen alle "regels" kriskras door elkaar, vrouwelijk of mannelijk. Deze is standaard de eerste en is vrouwelijk, heeft jarenlang duizenden zaden gedragen. Na enkele jaren over te hebben geslagen, denk ik dat ik dit jaar toch maar weer eens een trosje bestuif.

Afbeelding

Nu..

Afbeelding

Deze fortunei had tot dit jaar nog nooit gebloeid, dit jaar met 5 bloemen waardoor dit het Trachycarpus fortunei plaatje compleet maakt. Het blijkt een mannelijke te zijn waardoor de tussenstand 2 tegen 2 is mannelijk/vrouwelijk.

Afbeelding

Phoenix canariensis, een bloem gaat langzaam open met nog meerdere die zullen volgen.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de mensen met goede ogen, ook de Chamaerops laat zijn bloemknoppen zien.

Afbeelding

Uitzonderingen qua groei al is zover ik weet de Passiflora altijd wel zover rond deze tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de merels die hier jaarlijks terug komen om te nestelen (2de keer in de garage) zijn weer uitgevlogen zover ze dat lukte in de eerste dagen.

Afbeelding
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 29 mei 2013 18:53

Wauw, al die bloei in de palmen 8-)
Het moment dat ik hier een palm heb die bloeit is nog niet gekomen, dus geniet ik hier mee ;)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 29 mei 2013 20:43

Mooi Robbin :thumb_up: , en nu de Washingtonia nog in bloei he ;)

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 03 jun 2013 20:11

palmgek schreef:Mooi Robbin :thumb_up: , en nu de Washingtonia nog in bloei he ;)

Groeten, Richard

Helaas zal dat nog enige tijd gaan duren, maar goed nog een metertje stam erbij en hij of zij hoeft geen eens meer te bloeien. Een natuurlijke parasol aan Washingtonia blad ben ik al dik tevreden mee.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 04 jun 2013 14:43

Dat wordt weer veel zaden oogsten :) , vindt het toch knap hoor hoe je altijd zo mooi washingtonia en ph. canariensis weet over te houden :thumb_up:

gr. Jaap
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 04 jun 2013 14:58

Hoi Junglegarden, allereerst bedankt voor de prachtige foto's. Je zegt dat je 'dit jaar maar weer eens een trosje gaat bestuiven.' Zou je eens kunnen uitleggen hoe je dat doet. Bij mij staan ook alles in bloei en ik wil dat ook eens gaan proberen met mijn trachycarpussen.
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor cpo op 15 jun 2013 19:58

superrrrrr, geweldig die merel. In mijn grote trachy hebben in totaal 3 koolmeesnesten gezete, gewoon geweven met de trachyharen .
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 12 jul 2013 14:38

iwanito schreef:Hoi Junglegarden, allereerst bedankt voor de prachtige foto's. Je zegt dat je 'dit jaar maar weer eens een trosje gaat bestuiven.' Zou je eens kunnen uitleggen hoe je dat doet. Bij mij staan ook alles in bloei en ik wil dat ook eens gaan proberen met mijn trachycarpussen.

Je heb hiervoor vrouwelijke en mannelijke palmen nodig. Nadat de laatste fortunei is gaan bloeien dit jaar is er een eerlijke verdeling. Van de vier fortunei's zijn er 2 vrouwelijk en 2 mannelijk. Je pakt dan een mannelijke bloem en haalt deze langs de vrouwelijk als de tijd hiervoor rijp is. Dit jaar bloeide hier alles door elkaar waar er denk ik ook windbestuiving/natuurlijke bestuiving heeft plaats gevonden. De tros die ik had bestoven hangt nu vol met kleine nog te ontwikkelen zaden. Toch is er op de andere vrouwelijke palm eveneens zaadvorming te zien alleen niet zoveel als de handmatige bestoven bloem. Ik laat de zaden nog even verder ontwikkelen en dan knip ik de rest weg. Een palm kan duizenden zaden geven, maar fortunei leveren geen drol meer op, zelfs gratis heb ik ze nauwelijks aan de man kunnen krijgen. Dan heb ik liever 1 trosje zaad en de rest van de energie in de groei. :)

cpo schreef:superrrrrr, geweldig die merel. In mijn grote trachy hebben in totaal 3 koolmeesnesten gezete, gewoon geweven met de trachyharen .

Hier heeft ook eenmaal de merel een nest gehad in de Trachycarpus. Daarvoor altijd in de heg, maar de laatste 2 jaar in de garage. Dezelfde merel gebruikt nu overigens het nest al voor de derde keer, dus eerdaags verwacht ik weer kleine merels struikelend over de binnenplaats. De nesten worden hier ook gebouwd van voornamelijk Trachycarpus haar.
Exotic Life

57 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video