Nog een update uit de prive tuin. Nouja, update het grootste deel vertoont nog nauwelijks of lichte groei op her en der een uitzondering na. De palmen onderscheiden zich op dit moment, en doen eigenlijk hetzelfde als de doorsnee natuur en dat is met zijn allen tegelijkertijd bloeien. Zowel de fortunei's, Chamaeropsen, Phoenix bloeien of zijn volop in ontwikkeling terwijl er normaal gesproken wel iets van tijd tussen zit.
Bijna 2 weken terug. Trachycarpus fortunei palmen bloeien hier steevast tegen alle "regels" kriskras door elkaar, vrouwelijk of mannelijk. Deze is standaard de eerste en is vrouwelijk, heeft jarenlang duizenden zaden gedragen. Na enkele jaren over te hebben geslagen, denk ik dat ik dit jaar toch maar weer eens een trosje bestuif.

Nu..

Deze fortunei had tot dit jaar nog nooit gebloeid, dit jaar met 5 bloemen waardoor dit het Trachycarpus fortunei plaatje compleet maakt. Het blijkt een mannelijke te zijn waardoor de tussenstand 2 tegen 2 is mannelijk/vrouwelijk.

Phoenix canariensis, een bloem gaat langzaam open met nog meerdere die zullen volgen.

Voor de mensen met goede ogen, ook de Chamaerops laat zijn bloemknoppen zien.

Uitzonderingen qua groei al is zover ik weet de Passiflora altijd wel zover rond deze tijd.

Ook de merels die hier jaarlijks terug komen om te nestelen (2de keer in de garage) zijn weer uitgevlogen zover ze dat lukte in de eerste dagen.