door Nody op 02 jun 2013 21:44
Hallo allemaal!
Ik ben even weggeweest, maar nu ik eindelijk uit mijn 'voorjaarsdepressie' ben en een nieuwe camera heb heb ik weer eens wat kiekjes gemaakt van onze tuin.
Het is een heel verschil met de sombere foto's hiervoor!
Expirimenteel varenhoekje tegen zeer beschutte noordmuur met anti-hondbescherming: links de bekende kamervaren nephrolepis exaltata en rechts dicksonia antarctica (onzichtbaar, maar heeft kleine krullen). Volgende winter wordt deze bak bij vorst gevuld met blad en stro.
Mijn phoenix roebelenii staat nu lekker buiten in zijn grote bak op wieltjes. Hier in de zon, maar in de hele middag is het schaduw.
Het schaduwhoekje van de tuin met verschillende varens en fatsia's en in het midden een Eucalyptus neglecta. Die krijgt nog wel veel zon. Onze hond Sergej op de tweede foto.

De eucalyptus gunnii 'Azura' groeit als kool.
Heeft vorig jaar weinig gegroeit, maar de albizia coreana heeft er zin in op zijn nieuwe plek.
Kruidentuintje met bloeiende citrus-thijm.
Mijn nieuwste Trachycarpus fortunei met op de voorgrond een van de kiwi's tegen de pergola.
De nieuwe groei van de eucalyptus debeuzevillei is altijd goed te herkennen. Minst beschutte plek, maar had totaal geen schade afgelopen winter.
De quercus rhysophylla 'Maya' (Mexicaanse wintergroene eikensoort) was eind april helemaal kaal, maar haalt nu qua groei de eucalyptussen in! Nieuwe groei is altijd knalrood.
De quercus suber (kurkeik) gaat nog harder dan de steeneik.
Deze fatsia japonica heb ik in maart als kamerplant gekocht, maar meteen geplant. De voorjaarsschade is nauwelijks meer te zien.
De magnolia grandiflora 'Edith Bogue' begint eindelijk zijn knop op te zwellen. Was even bang dat hij niet zou aanslaan.
De ficus carica (vijg) is ook eindelijk weer 'wakker'.
De jubaea chilensis heeft de hele winter onverwarmd, maar wel periodes ingepakt goed overleeft. Het maken van een heuveltje was dus een goed idee.
Ondanks dat de nog kleine paulownia tomentosa tussen de hoge vaste planten staat doet hij het goed. Het is immers ook van nature een pioniersplant die erop gemaakt is met 'onkruid' te wedijveren.
Deze minder exotische brem is toch wel een blikvanger. Samen met de camellia-boom (die vroeger een struik was).
Deze eucalyptus gunii 'Divaricata' had ik in maart geplant. Verloor daarna al zijn blad, maar is toch weer uitgelopen.
De aanstichter van mijn hobby: Mijn oude vertrouwde trachycarpus fortunei alhoewel ik hem eigenlijk steeds meer op een wagnerianus vind lijken. Zou best kunnen, want ik heb hem ergens op de markt gekocht.
Alsof er helemaal niks gebeurt is groeit de eucalyptus perriniana vrolijk verder. "Hoezo lange winter- en voorjaarskou? Niks van gemerkt."
De nog kleine trachycarpus princeps begint al een stuk grotere bladeren aan te maken.
Ooit gekocht in voorjaar 2011 als 1,5 meter hoge (nog dunne) olijfboompje. Was tot dit gereduceerd na de februari 2012-diepvries, maar lijkt geen houtschade van afgelopen winter/voorjaar te hebben opgelopen. Wel bladschade uiteraard.
Op verzoek van mijn vriendin. Een oleander in de voortuin op het zuiden, maar ik ben bang dat dit een eenjarig plantje gaat worden.
Deze cordyline australis'sen zijn net als de jubaea wel ingepakt geweest, maar niet verwarmd. De een is er beter doorheen gekomen dan de ander.
De colletia paradoxa. De struik zonder bladeren, maar toch geen cactus. Mijn meest exentrieke plant. Zijn nieuwe aangroei is zelfs nog exentrieker.
Overzicht voortuin. Nog veel onkruid, maar wordt binnenkort onder handen genomen.
Overzicht achtertuin.
Laatst bijgewerkt door
Nody op 15 sep 2013 09:56, in totaal 2 keer bewerkt.